Anonvm skrev 2021-08-26 17:15:14 följande:
Könet på föräldern spelar ingen roll, men det var inte svårt för mig att göra antagandet att du var kvinnan i det hela.
Om det finns starka skäl till varför gemensam vårdnad skulle riskera skada barnen så har du väl inget att frukta när du blir hotad med vårdnadstvist?
Men här behöver du ha självinsikt nog att inse att ALLA som anser att det är "bättre för barnen" om de har enskild vårdnad än gemensam även anser att det finns skäl som motiverar till och argumenterar för detta.
Du behöver förstå att din bild av barnens andra förälder är väldigt färgad och vinklad av dina tidigare erfarenheter och dina känslor gentemot denna person.
Det är långt ifrån säkert att socialtjänsten och tingrätten bildar sig samma uppfattning om barnens andra förälder som du har, o därför inte alls delar din uppfattning att det föreligger några starka skäl till att gemensam vårdnad riskerar att skada barnen. Ingenting du postat hitills har förklarat hur det på något sätt skulle vara motiverat ur ett barnperspektiv att barnen försämrar eller tappar kontakten med deras andra förälder?
På vilket sätt argumenterar du att det skulle vara i barnens intresse att få minskad kontakt med deras andra förälder?
Ja, jag är medveten om att jag måste balansera mellan mina känslor för pappan utifrån vad han har gjort mig och vad som är bäst för barnen. Han kommer fortfarande kunna ha umgänge med dem. Men gemensam vårdnad utsätter dem för en risk som jag själv är livrädd för ska infrias om han får det.
Och återigen, det kan ju finnas en miljon skäl till att man flyttar. Men det verkar som att du bara förutsätter att alla pappor är engagerade i sina barns liv, att de ställt upp, att de vill sina barns bästa, att de aldrig skulle låta sina egna värderingar inskränka på barnens välmående, att de skulle bemöta barnen på ett respektfullt sätt etc. Well, guess what? Alla pappor är inte sådana...