• Blommise

    Vill börja med älgjakt, föräldrarna är kritiska.

    Jag är 19 år, tjej.

    Jag bor på en ort där älg-och björnjakt är väldigt vanligt. jag bodde tidigare i en stad i ett annat län där jakt inte var lika vanligt.

    Nu är det så att jag alltid varit intresserad av jakt, speciellt älgjakt. men mina föräldrar, speciellt min pappa är kritiska mot det. jag berättade om det för han och han blev nästan arg på mig? utan att säga varför. han blir irriterad varje gång jag nämner något om det.

    min bror har även klandrat ner på de som håller på med jakt, som om det typ vore sämre och mindre smarta, onormala människor.

    Mina föräldrar är inte mot älgjakt då de köpt älgkött förut.

    Jag tänker att de kanske tror att jag skulle vara en fara för mig själv och kanske andra. jag mådde lite dåligt när jag var 15-18 som de flesta ungdomar/tonåringar gör.

    De människorna i mitt lokala jaktlag är hur trevliga som helst. seriösa, positiva, trevliga. både killar och tjejer i 25-40 års åldern.

    Har dåligt med vänner och jag tänker ju att jag borde passa bra in med dom andra i jaktlaget.

    Jag tror att det skulle vara en kul grej.

    Men det är som att mina föräldrar tror att jag kommer larva runt med vapnet och råka göra illa mig själv, typ. jag kommer absolut inte göra nåt sånt, ett vapen är ett vapen och ska vara inlåst när det inte används.

    jag kommer inte börja med det här föränn nästa år tänker jag, för just nu har jag varken jobb, körkort, inkomst, eller så. så jag ska få ingång allt det först.

    Borde jag strunta i mina negativa föräldrar? och varför tror ni att de är så kritiska?

  • Svar på tråden Vill börja med älgjakt, föräldrarna är kritiska.
  • Anonym (Jakthund)

    Strunta i dina föräldrar. Har du råd med jakten så är det ett bra val.

  • Anonym (Jakthund)
    Anonym (Jakthund) skrev 2021-08-26 16:39:04 följande:

    Strunta i dina föräldrar. Har du råd med jakten så är det ett bra val.


    Du kan börja med att ta Jägarexamen på något studieförbund. Det är en bra utbildning i viltvård. Sen kan du avgöra om du ska fortsätta och avlägga skjutprov. Det kosta pengar att jaga men ger mycket oxå.

    Är man medlem i ett jaktlag så förväntas man jobba året om med olika praktiska göromål.

    Jag ska själv ta examen men inte börja jaga. Har varit jaktänka i många år med två egna Jämthundar.

    Lycka till!
  • Mackan1978

    Hej, du är myndig, du får börja med det om du vill. Jag är en rätt ny älgjägare, det är roligt att jaga

  • Anonym (Hold my beer)

    Du är vuxen och gör vad du vill. Sluta fundera på dina föräldrars negativitet, om de inte vill berätta så är det så. Och säg åt dem att sluta klanka ner på dina intressen och antingen visa stöd eller knipa igen.

  • Anonym (Frida)

    Är du möjligen yngst i syskonskaran? Det är inte helt ovanligt att föräldrar har svårt att förstå att deras minsting faktiskt blivit vuxen. Men till sist brukar det sjunka in.

  • Tecum

    Klart du ska börja jaga om du vill. Har du jägarexamen, annars ska du börja med det.
    Varför dina föräldrar är negativa kan vi inte svara på. Kanske har de mött jägare som de inte gillar, ibland behövs det inte mer?

  • Anonym (Jakthund)
    Anonym (H) skrev 2021-08-26 17:58:35 följande:

    Varför skulle du vilja döda djur för skojs skull? Har du aggressions problem? Kan du inte isåfall skada dig själv istället? Eller börja med boxning?


    OT. Starta en egen tråd.
  • Anonym (Man50)

    Jag var lika i din ålder

    Tog jägarexamen ändå på eget intresse

    Nu har det snart gått 30 år sen dess och jag har 3 hundar och en förstående fru som har fått käkat viltkött i många år ?..även mina barn

    Häng med nån i det lokala jaktlaget och sitt med på pass eller fråga om du får vara med någon med hund

    Finns så mycket olika jakter och en massa äventyr.

    Hade varit superglad om mina söner var intresserade av jakten ?..men ?

    Du är myndig och det är klart du ska testa hänga med i skogen.

  • Anonym (Jakthund)
    Anonym (Man50) skrev 2021-08-26 23:26:05 följande:

    Jag var lika i din ålder

    Tog jägarexamen ändå på eget intresse

    Nu har det snart gått 30 år sen dess och jag har 3 hundar och en förstående fru som har fått käkat viltkött i många år ?..även mina barn

    Häng med nån i det lokala jaktlaget och sitt med på pass eller fråga om du får vara med någon med hund

    Finns så mycket olika jakter och en massa äventyr.

    Hade varit superglad om mina söner var intresserade av jakten ?..men ?

    Du är myndig och det är klart du ska testa hänga med i skogen.


    +1
  • Tom Araya

    Jag håller med om alla inlägg här. Kör bara. Strunta i de som är negativa, dessa behöver du inte ens tala med om detta intresse.

Svar på tråden Vill börja med älgjakt, föräldrarna är kritiska.