• Thu 26 Aug 2021 16:43
    1269 visningar
    6 svar
    6
    1269

    Adoptera vildkatt?

    Jag har funderat på att skaffa katt under senaste två åren eller så, men inte kommit till skott än. Nu under sommaren har jag spenderat en del tid hos en vän som bor på landet och har ett par vildkatter i trakterna.

    En av dessa vildkatter fick för ca 3-4 månader sedan ett par ungar, och min vän och jag har gett dem mat och försökt tämja dem. I nuläget får jag plocka upp ungarna och kela lite med dem, så det har blivit stor skillnad på dem under sedan vi försökte börja tämja dem.

    Tanken var att få dessa katter till ett katthem när de vant sig lite vid människor, men jag har personligen fäst mig ganska rejält vid en av katterna. Jag bor dock i lägenhet, och denna katt har ju bott ute hela sitt (om än korta) liv.

    Hur tror ni att katten skulle kunna trivas i en lägenhet? Skulle det kunna vara en fungerande situation? Jag vill ju främst att katten i fråga ska få ett bra liv, oavsett om det är med mig eller någon annan.

  • Svar på tråden Adoptera vildkatt?
  • Thu 26 Aug 2021 17:05
    #2

    Tyvärr inte, lägenheten är på andra våningen och det enda jag har är en s.k. "fransk balkong" som inte går att gå ut på. Så katten kommer i sådant fall att behöva bli innekatt på heltid.

    Vill ju givetvis inte att den ska vantrivas, och om den skulle trivas bättre som utekatt någon annanstans lämnar jag hellre in den till ett katthem så att någon som har möjligheten att ge katten ett liv där den får vistas utomhus. Men min önskan är ju att den ska kunna ha ett bra liv i min lägenhet.

Svar på tråden Adoptera vildkatt?