• Tiffany

    Gravid, jobb på äldreboende.

    Är det någon som vet vad som gäller om man är gravid och jobbar på äldreboende ? Vi har kunder med t ex resistenta bakterier, bältros, rosfeber, ja allt möjlgt finns ju. Självklart arbetar man med skyddsutrustning men ni andra som varit gravida har ni fortsatt gått in till dem kunderna eller kunnat avstå pga graviditet o smittorisk.

  • Svar på tråden Gravid, jobb på äldreboende.
  • Emmmasx

    Jag arbetar i butik och min arbetsgivare kommer skicka in papper till försäkringskassan ang graviditetspenning då de inte kan erbjuda mig andra arbetsuppgifter efter vecka 20. Och iom corona så kommer jag få gå hem då.

    Ta upp det med din arbetsgivare

  • Tiffany

    Ok tack för svar. :) vet du vad som gäller om man är timvikarie som jag är hmm

  • Emmmasx

    nja jag har inte super koll på det..men kolla om du kan hitta info på försäkringskassan..

    Tycker dock verkligen att de borde ge dig möjligheten att gå hem efter vecka 20..

    Om det är så att du utsätts för risker

  • Anonym (A)
    Tiffany skrev 2021-08-26 23:27:59 följande:

    Ok tack för svar. :) vet du vad som gäller om man är timvikarie som jag är hmm


    Om du bara är timvikarie kommer ingenting att hända utöver att du så klart slutar jobba dina timmar. Du behöver inte chefens godkännande men det är bra om ni tar diskussionen i tid, dvs minst en månad innan du tänkt gå hem isf.
  • Anonym (Eh)
    Tow2Mater skrev 2021-08-27 01:17:52 följande:

    Ar du rädd att du smittas av bältros etc, eller är du rädd att äldre sjuka smittas av dig?


    Vad tror du?
  • Mrs87a
    Anonym (A) skrev 2021-08-27 09:43:21 följande:

    Om du bara är timvikarie kommer ingenting att hända utöver att du så klart slutar jobba dina timmar. Du behöver inte chefens godkännande men det är bra om ni tar diskussionen i tid, dvs minst en månad innan du tänkt gå hem isf.


    Oavsett anställningsform behövs intyg från arbetsgivaren att denne inte kan omplacera eller "säkra arbetsuppgifterna", annars nekar försäkringskassan graviditetspenning.
  • Tow2Mater
    Anonym (Eh) skrev 2021-08-27 09:48:57 följande:
    Vad tror du?
    Men, jag frågar ju for att jag inte vet?

    De flesta gravida idag gissar jag bara vill ha en anledning att vara hemma med betalt under forevändning de kan få covid av gamla Agda som inte träffar någon annan än personalen på hemmet?
  • Anonym (Samma)

    Har jobbat med samma som dig när jag var gravid, din chef ska ordna så du slipper jobba med alla som har nån slags smitta. Du ska tex inte jobba med patienter som får cellgifter heller! Då de kan finnas kvar i deras urin o de är ej bra för gravida om du sedan tex tömmer deras kateter osv. Så be din chef ordna så du endast jobbar med patienter som ej har sjukdomar som smittar, du ska inte heller jobba med Corona misstänkta om chefen krånglar kan du gå till en läkare som ordnar läkarintyg för detta. Även att du inte ska bära tungt, tex slippa dubbelbemanningar. O sen har du rätt till gravpenning också

  • Anonym (Eh)
    Tow2Mater skrev 2021-08-27 21:54:14 följande:

    Men, jag frågar ju for att jag inte vet?

    De flesta gravida idag gissar jag bara vill ha en anledning att vara hemma med betalt under forevändning de kan få covid av gamla Agda som inte träffar någon annan än personalen på hemmet?


    Det framgår rätt tydligt att hon är orolig att bli smittad som gravid, och av bältros och andra resistenta bakterier.
  • Tow2Mater
    Anonym (Eh) skrev 2021-08-27 22:28:05 följande:
    Det framgår rätt tydligt att hon är orolig att bli smittad som gravid, och av bältros och andra resistenta bakterier.
    Det är ovanligt att smittas av bältros. Och eftersom covid inte ens nämndes undrade jag.
  • Anonym (Ledig)

    Du kommer troligtvis kunna få gå från v. 20, men som timanställd kan du inte få ersättning förutom för de pass som är schemalagda, så risken är stor att du blir utan inkomst. Ersättningen baseras dessutom på SGI, dvs tidigare arbete och inte det du skulle ha fått om du inte avstod.

    Jag blev själv avstängd mot min vilja utan rätt till ersättning. Så himla korkat system, hade ju inget val. Hade tur som fick ett annat jobb där de gjorde en annan bedömning för gravida.

Svar på tråden Gravid, jobb på äldreboende.