Inlägg från: Anonym (Whom?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Whom?)

    Vem uppfostrar msnsbebisar?

    Då det verkar vara ett överflöd på just mansbebisar så undrar jag vem som uppfostrar dem.

    Är det båda föräldrarna eller en som curlar sonen till ett liv utan att vara självständig och som inte kan tänka själv?

    Hur eller vem uppfostrar ett barn till totalt passivitet, inte ha förmågan att tänka själv eller att tänka logiskt?

    Beteendet måste ju komma från npgonstans

    Eller är många föräldrar så fast inne i spädbarnsfasen att de inte kan eller tilllåter att barnet blir äldre?

    Hur tänker du?

    Är föräldrar mer flata på att ställa krav i dag då barnet kan känna sig kränkt? Eller kände sig föräldern kränkt när den behövde hjälpa till hemma och låter sitt barn inte hjälpa till?

  • Svar på tråden Vem uppfostrar msnsbebisar?
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (ili) skrev 2021-08-27 16:49:00 följande:

    Ensamstående mammor eller familjer med frånvarande pappa.


    Det behövs mer lektioner inom hemkunskapen i skolan. Det behövs även fler killar i skolan med positivt inflytande på barnen. Då många saknar en pappa så kan en praktikant som spelar bandy på rasterna bli jätte viktig. Det är även viktigt att männen i skolan pratar med tjejerna om hur en bra kille beter sig i en relation.
  • Anonym (Whom?)
    Tecum skrev 2021-08-27 16:53:56 följande:

    Ofta är det flickvännen som i början är så förälskad att hon mer än gärna gör allt åt/för sin kille. Efter några år gnäller hon för att hon måste göra allt hemma och förstår inte varför...


    Tror att tjejer även har en tendens över att vilja ha kontroll.

    Killen tvättar, städar, lagar mat fel m.m om killen alltid gör fel varför ska han hjälpa till?

    Det bästa vore om man kom överens innan man flyttar ihop om vem dom gör vad. Det är även viktigt att prata om vad som händer om en av dem inte håller sin del av avtalet.
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (E) skrev 2021-08-27 17:03:31 följande:

    Mansbebisar har funnits i alla tider, fast förr pekade de med hela handen och numera verkar de mest gnälla istället. Förr i tiden förväntades lilla hemmafrun sköta precis allting, det var hennes roll och mannen var familjens totala överhuvud. Numera med uppluckrade könsroller kan mannen inte bara bestämma över kvinnan så då får han ta till andra metoder för att nå samma resultat.

    Same same but different.


    Nja att vara hemmafru förr var en kvinnas jobb då det tog en hel dag med att städa, laga mat och tvätta. Ju mer tekniken utvecklades och strömmen kom till hushållen så kunde man underlätta för kvinnan i hemmet. Går man ännu längre bak i tiden så stod männen mångs gånger för det hårda aebetet inom skogsbruket och industrin.

    En man som inte kunde ta hand om sin familj var en dålig man i mångas ögon. Det var mannens ansvar att se till att det fanns ett hem och mat på bordet.

    Barnen fick även växa upp tidigt och lära sig tidigt att hjälpad åt. Pojkarna fick ta de tunga och farliga jobben medan flickorna fick lära sig att ta hand om hushållet

    Det tog lång tid innan man började att anställa kvinnor då det inte fanns ett behov eller fanns jobb för kvinnor. Efter krigen så skapades det många nya jobb som inte fanns från början. Kvinnorna fick en utbildning och kunde sedan lätta på bördan med just ekonomin.
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (X) skrev 2021-08-27 17:04:30 följande:

    Troligen så kommer mansbäbisar ta över hela världen inom ett par decennier..


    Och kvinnorna blir antingen influencers som ska ha ALLT GRATIS ellrr då blir de KARENS till mansbebisarna!!
  • Anonym (Whom?)
    Lönnsirap skrev 2021-08-27 17:16:56 följande:

    Jag tänker att det verkar som att vissa mansbebisar faktiskt tänker själva och att det inte alls handlar om att de inte kan, utan snarare att de insett att det fungerar bra att smita från ansvar och "bara" glida med.

    Det är att de kommer undan med problematiska beteenden och att de snarare fostrar omgivningen som är problemet.

    Rimligtvis borde alla sätta ned foten och inte ställa så låga krav på vissa män och så höga krav på människor runtomkring.


    Det påminner om en seriestripp i en tidning jag läste en gång.

    I strippen så berättade en kille att han medvetet slängde i en röd tröja i den vita tvätten. Efter ett par gånger då fick hans tjej nog av hans " slarv " och förbjöd honom att tvätta.
  • Anonym (Whom?)
    Tecum skrev 2021-08-27 17:16:59 följande:

    Jättebra synpunkt! Man tror gärna att allt löser sig när man väl är där men så enkelt är det inte. Utan man ska diskutera igenom allt sånt innan och hjälpas åt, kanske lite överdrivet mycket i början för att sätta agendan och få in rutiner.

    Likaså snacka INNAN man skaffar barn hur man ska dela upp ansvar, göromål och föräldraledighet så att bägge vet vad man står. Nu blir det aldrig exakt så ändå men man har åtminstone en grund.


    AMEN TILL DET!!!

    Vissa saker MÅSTE man prata igenom och vara överens om från början.
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (Oftast mamman) skrev 2021-08-27 16:59:58 följande:

    Oftast, men inte alltid mamman ihop med en närvarande* fader/fadersfigur

    (*Närvarande på ett sätt att han är där, "ställer upp om han måste" men emotionellt och engagemangsmässigt lite på distans större delen av tiden. Undergiven modern han med fast i mindre grad än sonen)

    Mansbebisen och mamman har en outtalad överenskommelse som lyder "Du behöver inte växa upp. Fast på ett villkor: Att du inte lämnar mig"

    Mansbebisen kommer därför försöka kräva (också outtalat) att en partner tar mammans roll, eller långsamt försöka sabotera relationen, kanske tom. med hjälp av sin mamma. Beroendet till modern kan faktiskt vara så starkt att han tom. är oförmögen att sabotera sina egna relationer, så mamma får hjälpa till vilket hon gärna gör. (När man inte ens klarar av att sabba sina egna relationer utan mammas hjälp är man verkligen hjälplös)

    Finns MASSVIS av forskning på just detta, en hel del riktigt bra av Jordan Peterson innan han blev en förvirrad mansrättsaktivist.  


    Jag undrar varför så många mammor har så svårt att släppa taget om sin son. Många gånger då lever mamman genom sonen och styr och ställer allt i hans liv. Sonen blir då så van att vara undergiven att han inte vet hur han ska ta sig loss. En del älskar uppmärksamheten och delar allt med mamman.

    Många tjer som klagar på att deras kille inte säger ifrån när hans mamma går över gränsen förstår inte att han är nedbruten.

    Han vet inte hur han ska komma loss då han har VÄXT upp med mammans beteende.
  • Anonym (Whom?)
    kulturenskaleva skrev 2021-08-29 08:35:46 följande:

    Tycker mansbebis är ett sexistiskt uttryck. Troligen uppfunnet av manshatande feminister. Det finns vuxna kvinnor som är omogna också.


    Jo visst finns de med!

    Finns gott om tjejer som inte hjälper till och som bara vill bli servade. Men nu handlade det just om killar i relationer som inte kan se varför de behöver hjäloa till.
  • Anonym (Whom?)
    Anonym (Mia) skrev 2021-08-29 08:51:53 följande:

    Håller absolut med om att det är viktigt med bra förebilder, men köper inte att en pojke MÅSTE ha just en manlig förebild för att lära sig att respektera tjejer och ta ansvar i sitt eget hushåll och i en relation. 

    Jag tycker snarare att det är att skylla ifrån sig ordentligt om en pojke växer upp till en ansvarslös man och man anser att det beror på att han växte upp med ensamstående mamma och med en majoritet kvinnliga lärare. 


    Jag tycker att både tjejer och killar behöver bra MANLIGA OCH KVINLIGA FÖREBILDER. Är det en ensamstående mamma och ingen sund manlig förebild i närheten så blir det enklare att hålla på med dåliga saker. Om barnen umgås i dåligt sällskap så blir det lätt att de får de dåliga värderingarna.

    När man är tonåring så behöver man prata med någon som förstår deras " språk" en mamma kan prata sig blå om respekt m.m men om sonen har en vettig manlig förebild som säger samma sak så kan de ta kan det lättare och förstå det mer.

    Min pappa var min förebild och jag såg hur han behandlade mamma med respekt. Han pratade med mig om hur en del killar bara är svin! Många av mina tjejkompisar kände att de kunde prata med honom och få råd. De visste även att om de sade något i förtroende så kom det inte ut.
  • Anonym (Whom?)
    nihka skrev 2021-08-29 11:02:57 följande:

    Ingen, varken då eller nu och det är väl det som är problemet med alla ouppfostrade människor.

    Antingen kan man som förälder inte eller så orkar man inte eller så vill man inte lägga en god grund för sina barn genom att ställa krav.

    Min första pojkvän var oerhört curlad av sin mamma. I hans fall var det att mamman inte ville utan ville vara snäll och omhändertagande och skämma bort. Det gällde även hans bröder och pappan och hon försökte även göra det med mig. Ingen behövde ens lägga sina kläder i tvättkorgen utan lämnade dem på golvet i sovrummet eller utanför duschen. Jag vägrade flytta ihop innan han kunde ta hand om sig själv och ett hushåll så han fick bo ensam i ett år utan att mamma fick komma och greja. Efter det kunde han.


    Undrar lite om det även går på rutin och autopilot efter ett tag. Mamman är så van att göra det hon gör att det går på automatik. Då det går på automatik så blir det en negativ spiral och der blir svårt för alla att bryta. Men det låter bra att han kunde fixa ett eget boende och att mamman inte följde efter.

    Det kan inte ha varit lätt för någon av dem i början då mycker av beteendet sitter i ryggraden.
Svar på tråden Vem uppfostrar msnsbebisar?