• Anonym (Nojig)

Ni som fött i v 34-36?

Ni som fött i v 34-36 gick allt bra? Hur länge fick ni ligga kvar på sjukhus och blev det några kvarvarande bekymmer?

Har haft såna sammandragningar senaste tiden, och även nu regelbundna vid något tillfälle. Är på väg in i v 34. Inget som gör ont men kommer de regelbundet igen skulle jag stämma av med förlossningen för koll... Alla värden ser bra ut så det är inget som borde kunna skapa prematur förlossning mer än att bebisen själv tycker det vore dags vad jag förstår.

Har förberett allt just in case men önskar ju att det bara är just sammandragningar och att bebis stannar några veckor till alltså...

• Svar på tråden Ni som fött i v 34-36?
  • Ebo88
    Anonym (Nojig) skrev 2021-08-28 10:38:42 följande:

Ni som fött i v 34-36 gick allt bra? Hur länge fick ni ligga kvar på sjukhus och blev det några kvarvarande bekymmer?

Har haft såna sammandragningar senaste tiden, och även nu regelbundna vid något tillfälle. Är på väg in i v 34. Inget som gör ont men kommer de regelbundet igen skulle jag stämma av med förlossningen för koll... Alla värden ser bra ut så det är inget som borde kunna skapa prematur förlossning mer än att bebisen själv tycker det vore dags vad jag förstår.

Har förberett allt just in case men önskar ju att det bara är just sammandragningar och att bebis stannar några veckor till alltså...

Stella är född via k.snitt i v.34+1. Hon andades själv men fick lite hjälp på traven med c-papp de första timmarna. (Hann inte få sprutorna för lungmognad)

Hon var 45cm lång och vägde strax under 2500gram.

Vi låg på neo i 9 dagar men Stella kunde egentligen ha åkt hem efter 4 dagar. Men efter k.snittet så behövde jag akutopereras pga blödning i buken, så jag låg på iva de första 4 dagarna då det var rätt så kritiskt.

Stella solade vid 3-4 tillfällen mot gulsot och efter 3 dagar så började vikten att gå upp, efter att den hade gått ner till 2000g efter det hon föddes.

Idag är hon 20 månader och är som vilket barn som helst :)
  • Anonym (Nojig)
    Ebo88 skrev 2021-08-28 10:43:45 följande:

Stella är född via k.snitt i v.34+1. Hon andades själv men fick lite hjälp på traven med c-papp de första timmarna. (Hann inte få sprutorna för lungmognad)

Hon var 45cm lång och vägde strax under 2500gram.

Vi låg på neo i 9 dagar men Stella kunde egentligen ha åkt hem efter 4 dagar. Men efter k.snittet så behövde jag akutopereras pga blödning i buken, så jag låg på iva de första 4 dagarna då det var rätt så kritiskt.

Stella solade vid 3-4 tillfällen mot gulsot och efter 3 dagar så började vikten att gå upp, efter att den hade gått ner till 2000g efter det hon föddes.

Idag är hon 20 månader och är som vilket barn som helst :)

Vad fint att att gick bra med bebis; hoppas allt gick bra med dig också, lät dramatiskt!
  • Ebo88
    Anonym (Nojig) skrev 2021-08-28 10:46:04 följande:

Vad fint att att gick bra med bebis; hoppas allt gick bra med dig också, lät dramatiskt!

Jo det gick bra. Inte just då, haha, men efter operationen och några dagars återhämtning så blev det bra. Dock lite trist att man missade så mycket, när dessutom Stella kom så tidigt. Men jag försöker vara tacksam ändå och har pratat mycket med psykolog om händelsen.

Men det var underbart att få komma hem sen och bara få landa i allt.

Hoppas bebis stannar inne ett tag till :)
  • maizor

Min föddes med akut ks i vecka 36+1, typ 15 timmar på neo och sola en sväng men annars mådde han bra, lite slö på att äta bara.

• Anonym (V)

Sonen föddes i vecka 34+6 med akut snitt. Vi fick vara kvar två veckor på neonatalavdelningen. Han hade lite svårt att andas först och fick syrgasmask men det gick över första dygnet. När vi kom hem som körde jag fri amning och inom kort så hade han blivit en riktigt stor bebbe.

Allt gick bra, han har inga men av det och nu fyller han snart 18, stor och vältränad.

I vecka 34 har det mesta redan utvecklats. Det fanns barn på neo som var födda betydligt tidigare och då är det mer riskfyllt. Vi stannade mest kvar för övervakning och för att träna amning. Sugreflexen är inte riktigt färdig då men det lärde han sig fort.

Hoppas att det inte är dags än för dig men om det är det så kommer allt att gå bra.

• Anonym (Nojig)
    Anonym (V) skrev 2021-08-28 12:25:59 följande:

Sonen föddes i vecka 34+6 med akut snitt. Vi fick vara kvar två veckor på neonatalavdelningen. Han hade lite svårt att andas först och fick syrgasmask men det gick över första dygnet. När vi kom hem som körde jag fri amning och inom kort så hade han blivit en riktigt stor bebbe.

Allt gick bra, han har inga men av det och nu fyller han snart 18, stor och vältränad.

I vecka 34 har det mesta redan utvecklats. Det fanns barn på neo som var födda betydligt tidigare och då är det mer riskfyllt. Vi stannade mest kvar för övervakning och för att träna amning. Sugreflexen är inte riktigt färdig då men det lärde han sig fort.

Hoppas att det inte är dags än för dig men om det är det så kommer allt att gå bra.

Tack för lugnande ord.

Jag hoppas också att bebis håller sig inne i magen några veckor till. Har haft mycket sammandragningar hela graviditeten även i vila, men alla värden och prover är normala så det är bara en sån graviditet tydligen. Det var mest igår när det blev så påtagligt och regelbundet ett tag som det kändes mer olustigt. Riktiga rejäla spänningar i magen, om än helt smärtfria.

Det lugnade sig dock när jag verkligen tokvilade utan nån ansträngning alls, bara slappnade av helt i hela kroppen. .Händer det igen får det undersökas noggrannare, men jag håller tummarna att det bara var en testomgång så att säga. Väntar helst till v 37+0 så det klassas som fullgånget...

Skönt iaf att höra bra historier från de som fött omkring nu, det lugnar mig.
  • Anonym (M)

Jag fick barn i v27 som var väldigt tillväxthämmad och vi låg på sjukhus 3 månader. I min graviditet nu så räkna jag ner till först v34-37 för oftast är bebis så stor och välmående då så man inte behöver lång tid på neo. Visst vill man helst av allt gå fulla tiden men i dessa sena veckor så går det så pass bra för dom små.sen är det en omställning och såklart jobbigt ändå. Men skulle det bli så, så försök inte oroa dig för mycket!

• Anonym (M)

Mellanslagen slutade fungera -.-

Ibland behöver bebisarna ingen andningshjälp ens och behöver dom det så är det oftast bara en stund i början. Allt är så utvecklat på bebisen.

• Glinda från Oz

Min mamma är född nästan två månader för tidigt och hon mår bra. Hennes ögon blev lite skadade (på den tiden visste man inte att för tidigt födda inte tålde mycket ljus) men hon kan leva ett helt normalt liv ändå.

Tyvärr vet jag inte så mycket mer, ville bara berätta att det kan gå bra.

• Anonym (Nojig)

Tack så mycket alla ni som svarat.

Blev riktigt oroad igår när det kom så regelbundet, men det har varit mer normala mängder idag så jag hoppas det bara var kroppen som tränade lite extra igår.

Ska nog packa klart BB-väskan dock just in case...

Svar på tråden Ni som fött i v 34-36?