• Anonym (Anno Nym)

    Inte lika bekvämt längre att "arbeta" hemmifrån?

    Jag brukar själv arbeta hemifrån för ett par år sedan innan pandemin men det var efter kontorstider.

    De fanns även då dom som arbetade hemifrån istället för att åka till jobbet.
    Man såg och lärde sig snabbt vilka som faktiskt arbetar.
    Det handlar inte om att man stenhårt ska vara uppkopplad 8-17 även om många arbetsplatster har den policyn.

    De flesta arbetar effektivt hemifrån och är delaktiga viket märks att man är online och även hör av sig i olika ärende precis som om man var uppkopplad några skrivbord bort eller på en annan våning i byggnaden.

    En klassiker man märke av innan pandemin när det gäller folk som arbetar på distans men kanske inte utför något eller endast korta stunder.

    "Jag finns på  mail och mobil"  innebär oftast att man kopplar upp sig svarar och läser lite mail, eller är tillgänglig när någon ringer på mobilen, egentligen bara möjligt när man arbetat där länge och innan ifrågasätter det man gör.

    Sedan finns  det dom som är online en stund på för att sedan vara away en längre period för att sedan gå online vid 14 en timme eller två eller när någon vill något, den kattegorin har ofta hållit på med annat, snickra på huset eller åka till brädgården eller golfklubben.
    Många gnäller att det är mycket nu när man arbetar hemifrån mycket online mötet m.m. vilket är naturligt då det är det verktyget som används för att arbeta distans.
    Kanske det upplevs som mer och högre belastning då man inte kunde "arbeta" hemifrån som man gjorde förr?

    Nu är det mer uppenbart vilka som lökar istället för att arbeta.

  • Svar på tråden Inte lika bekvämt längre att "arbeta" hemmifrån?
  • Anonym (.)

    Vad är det du vill diskutera, att du lärt dig vilka som fuskar eller inte i hemarbete?

  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (.) skrev 2021-08-28 16:57:51 följande:

    Vad är det du vill diskutera, att du lärt dig vilka som fuskar eller inte i hemarbete?


    Lärt och lärt det ser man väl innan, har inte du människor på jobber som arbeter mer eller mindre än andra, lökar runt eller är helt enkelt på fel på fel plats eller all är helt lika å alla gör det dom ska?
    Självklart finns det dom som arbetar mindre hemifrån än om dom satt på kontoret, varför tror du brädgården går så bra :P
    Det har egentligen ingen med jobba hemmifrån i pandemin att göra.

    Men alltid kul å hör dem som klagar att det är så mycket teamsmöten ....det är för att nu är det mer uppenbart vilka som gör annat än att arbetar hemifrån när man måste vara online på riktigt.
    Det läggs ju fler mötet och blir mer chat nu en del helt onödiga men så är det av olika orsaker.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-28 18:10:14 följande:
    Lärt och lärt det ser man väl innan, har inte du människor på jobber som arbeter mer eller mindre än andra, lökar runt eller är helt enkelt på fel på fel plats eller all är helt lika å alla gör det dom ska?
    Självklart finns det dom som arbetar mindre hemifrån än om dom satt på kontoret, varför tror du brädgården går så bra :P
    Det har egentligen ingen med jobba hemmifrån i pandemin att göra.

    Men alltid kul å hör dem som klagar att det är så mycket teamsmöten ....det är för att nu är det mer uppenbart vilka som gör annat än att arbetar hemifrån när man måste vara online på riktigt.
    Det läggs ju fler mötet och blir mer chat nu en del helt onödiga men så är det av olika orsaker.
    Jag undrar fortfarande vad det är du vill diskutera.
    Du undviker konstant att besvara frågan. Går det bra att göra det nu istället?
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (.) skrev 2021-08-28 19:19:37 följande:
    Jag undrar fortfarande vad det är du vill diskutera.
    Du undviker konstant att besvara frågan. Går det bra att göra det nu istället?
    Vad är det jag ska svara på?
    Vad som diskuteras står ju i rubriken som i alla andra trådar på ett forum.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-29 10:42:13 följande:
    Vad är det jag ska svara på?
    Vad som diskuteras står ju i rubriken som i alla andra trådar på ett forum.
    Det du vill diskutera.
    Visst att du har ett frågetecken i rubriken men hela inlägget handlar om att du upptäckt att det finns de som fuskar på jobbet.

    Är det vad du vill diskutera, dig själv och dina responser?
  • Anonym (F)

    Du mäter bara tid, inte vad folk faktiskt levererar.

    En person kan dessutom vara markerad som aktiv vid datorn men hålla på med helt andra saker än att jobba.

    Hur blir du lidande av de som du påstår lökar?

  • Anonym (Anonym)

    Hur vet du vem som jobbar och inte? 
    Det får väl chefen hålla reda på. Många som verkar 'online' en kort tid, kanske jobbar jätteeffektivt den tid som de inte syns online?


    Kanske är det de som syns minst online som får mest gjort?

  • Anonym (F)

    Dessutom går det att sätta sig offline för att få vara ifred. Ungefär som när man i ett kontorslandskap sätter sig i ett tyst rum. Och jobba vidare.

  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-08-30 12:48:06 följande:

    Hur vet du vem som jobbar och inte? 
    Det får väl chefen hålla reda på. Många som verkar 'online' en kort tid, kanske jobbar jätteeffektivt den tid som de inte syns online?


    Kanske är det de som syns minst online som får mest gjort?


    Vi känner en del av kollegorna ganska väl och att vara away för dem innebär inte att de arbetar.
    och nu när fler vart permanent stationerade hemifrån så vart det mer uppenbart.
    Men det har löst sig den naturliga vägen kan man säga. Cool
  • Anonym (.)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-30 19:49:58 följande:
    Vi känner en del av kollegorna ganska väl och att vara away för dem innebär inte att de arbetar.
    och nu när fler vart permanent stationerade hemifrån så vart det mer uppenbart.
    Men det har löst sig den naturliga vägen kan man säga. Cool
    Du vet förstås exakt vilka tider de förlagt sina arbeten?
    Jag antar att du satt upp en spionkamera hemma hos dem. Ja du har ju total och full kontroll över alla andras liv och leverne. Cool
  • Anonym (Soren)

    Jag kan bara gå till mej själv.
    Jobbat hemma sedan mars 2020.
    Har kanske 2, ibland 3 timmars jobb. Plus enstaka samtal.

    Har aldrig varit så vältränad, välstädat hem, lagar all mat från grunden och på
    extrapris. 

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-08-28 18:10:14 följande:

    Men alltid kul å hör dem som klagar att det är så mycket teamsmöten ....det är för att nu är det mer uppenbart vilka som gör annat än att arbetar hemifrån när man måste vara online på riktigt.

    Det läggs ju fler mötet och blir mer chat nu en del helt onödiga men så är det av olika orsaker.


    Du har inte tänkt på att de kanske klagar på mötena för att de vill lägga tiden på viktigare arbetsuppgifter?
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (.) skrev 2021-08-31 10:38:27 följande:

    Du vet förstås exakt vilka tider de förlagt sina arbeten?

    Jag antar att du satt upp en spionkamera hemma hos dem. Ja du har ju total och full kontroll över alla andras liv och leverne.


    Ja jag vet vilka tider de ska jobba.
  • Anonym (.)
    Anonym (Anno Nym) skrev 2021-09-01 07:54:12 följande:
    Ja jag vet vilka tider de ska jobba.
    Du har alltaså satt upp spionkameror etc. Är du medveten att du begår en rad olika brott?
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-08-31 11:30:05 följande:

    Du har inte tänkt på att de kanske klagar på mötena för att de vill lägga tiden på viktigare arbetsuppgifter?


    Nu var det inte den kategorin jag syftade på, utan dom som klagar då dom måste arbeta istället för att hålla på med annat.
  • Anonym (Anno Nym)
    Anonym (.) skrev 2021-09-01 07:55:05 följande:

    Du har alltaså satt upp spionkameror etc. Är du medveten att du begår en rad olika brott?


    Ja flera stycken......
  • Anonym (Men)

    Misstänksamheten sticker upp sitt tryne. Har andra skaffat sig fördelar som inte du har..?! Avundsjuka. Så sorgligt. Har du verkligen inget viktigt i ditt liv att lägga energi på? Att oroa sig så mycket över vad andra kanske gör är inte hälsosamt. Behöver du kanske någon att prata med för att känna att du har ett värde i dig själv som inte baseras helt på andra?

Svar på tråden Inte lika bekvämt längre att "arbeta" hemmifrån?