• sällskapssjuk

    Låta barnen bo hos sin pappa på heltid?

    Som rubriken så funderar jag på att låta barnen bo hos sin pappa på heltid. Och bli varannan helg mamma.

    Situationen ser ut som så att vi bor nu 2 barn (12 och 9 år gamla) i en lägenhet på 33 kvm

    Barnen delar ett rum på ca 5 kvm och jag sover på en bäddsoffa.

    Jag har letat en större lägenhet i 5 år nu men jag har inte pengarna till det i vår kommun.

    Flyttar jag måste barnen byta skola då barnens pappa bor i grannkommunen och vi då inte har rätt till skolplatser här längre.

    Hos sin pappa har dom varsitt rum, problemet är att han tar typ 0 ansvar för barnen, det är jag som tar alla utvecklingssamtal, läkarbesök, luciauppträdanden, matcher och träningar osv.

    Det krossar mitt hjärta att ens tänka i dom här banorna men ju äldre barnen blir desto mer privatliv vill dom ju ha.

    Barnen har inte sagt något men jag tror att dom inte vill säga något för som vet att jag letar men inte har råd.

    Är det någon som låtit sina barn flytta till den andra föräldern pga boendesituation?

    Är jag självisk som vill ha kvar som hos mig?

    Känns som hela världen kommer gå under utan dom?

  • Svar på tråden Låta barnen bo hos sin pappa på heltid?
  • Anonym (M)

    Om barnen flyttar till sin pappa och blir skrivna där så måste de väl ändå byta skola om han bor i en an an kommun?

  • Anonym (M)
    sällskapssjuk skrev 2021-08-29 14:52:33 följande:

    Barnen får fortsätta vara skrivna hos mig för att ha kvar skolplatserna då


    Skulle pappan gå med på att mörka en sån sak? Då förlorar han ju rätten till underhåll.
  • Ellie

    Vad säger barnen?
    Vill de hellre ha större rum, men bo hos någon som inte fixar "utvecklingssamtal, läkarbesök, luciauppträdanden, matcher och träningar osv"?
    Kanske de är ok med att bo hos dig, och det bara är du som tycker de "borde vilja flytta"?
    Kanske barnen är helt ok med att byta skola? 12-åringen skall väl börja högstadiet nästa år? Perfekt tillfälle för skolbyte, och att byta inför 4'an är väl inte fel det heller?
    Har ni dem varannan vecka nu, eller bor de heltid hos dig? Vad säger pappan om att ha dem på heltid?
    Därtill är det olagligt att de är skrivna hos dig men bor hos pappan.

  • Anonym (K)
    sällskapssjuk skrev 2021-08-29 14:52:33 följande:

    Barnen får fortsätta vara skrivna hos mig för att ha kvar skolplatserna då


    Man får inte vara folkbokförd på annan plats än där man har sin "dagvila" som det kallas. Bor de hos pappan ska de också vara skrivna där.

    Har du pratat med soc om att få bidrag så du har råd med en större lgh? 33 kvm räcker inte långt. Får du inget bostadsbidrag? Underhåll från pappan? Barnbidrag? Har du verkligen så jättelåg inkomst att du inte har råd ens med en normalstor lgh?

    Om barnen bor hos pappan kan du räkna med att deras liv kommer bli totalt kaos. Vad tror du är bättre, att bo bekvämt i kaos hos en vuxen som har noll koll eller att bo trångt ett tag till? Vad tror du de mår bäst av på sikt?
  • sällskapssjuk
    Ellie skrev 2021-08-29 14:58:11 följande:

    Vad säger barnen?

    Vill de hellre ha större rum, men bo hos någon som inte fixar "utvecklingssamtal, läkarbesök, luciauppträdanden, matcher och träningar osv"?

    Kanske de är ok med att bo hos dig, och det bara är du som tycker de "borde vilja flytta"?

    Kanske barnen är helt ok med att byta skola? 12-åringen skall väl börja högstadiet nästa år? Perfekt tillfälle för skolbyte, och att byta inför 4'an är väl inte fel det heller?

    Har ni dem varannan vecka nu, eller bor de heltid hos dig? Vad säger pappan om att ha dem på heltid?

    Därtill är det olagligt att de är skrivna hos dig men bor hos pappan.


    Kan vara så att det är jag som tycker att dom ?borde vilja flytta?

    Barnen vill verkligen ha sina egna rum men dom skulle aldrig någonsin vilja välja mellan mamma och pappa.

    Jag är medveten om att dom ska vara skrivna där dom bor, det är inte en optimal lösning men ibland kanske man får tumma på vissa saker för barnens skull, jag bor ju kvar och betalar skatt.
  • sällskapssjuk
    Anonym (K) skrev 2021-08-29 14:58:22 följande:

    Man får inte vara folkbokförd på annan plats än där man har sin "dagvila" som det kallas. Bor de hos pappan ska de också vara skrivna där.

    Har du pratat med soc om att få bidrag så du har råd med en större lgh? 33 kvm räcker inte långt. Får du inget bostadsbidrag? Underhåll från pappan? Barnbidrag? Har du verkligen så jättelåg inkomst att du inte har råd ens med en normalstor lgh?

    Om barnen bor hos pappan kan du räkna med att deras liv kommer bli totalt kaos. Vad tror du är bättre, att bo bekvämt i kaos hos en vuxen som har noll koll eller att bo trångt ett tag till? Vad tror du de mår bäst av på sikt?


    Jag har en ganska bra inkomst, därav inget bostadsbidrag och soc.

    Kommunen har inga hyresrätter utan allt är privatägt eller bostadsrätter så man kan inte få så mycket hjälp där heller.

    Problemet är väl att den här lägenheten var tänkt första året efter skilsmässan men ensamstående med barn så får man inte låna så mycket och 5 år senare är vi kvar.

    Känns som 10 år fram i tiden då jag har sparat ihop tillräckligt för en normalstor lägenhet
  • Jemp

    Har du råd med lägenhet i annan kommun, tillräckligt nära pappan?

    Bättre offra skolan än boendet, tänker jag.

  • Ellie
    Jemp skrev 2021-08-29 15:14:12 följande:
    Bättre offra skolan än boendet, tänker jag.
    Ja precis. Men, det kan ju också vara så att barnen hellre går kvar i nuvarande skola och bor trångt. Det känns som om TS inte pratat med barnen om de olika alternativen.
Svar på tråden Låta barnen bo hos sin pappa på heltid?