• JodiBabe

    Behålla SGI, hur räkna?

    Hej,
    Försäkringskassan har meddelat att jag behöver i snitt ta ut ca 2 dagar i veckan from 1 maj för att behålla min SGI.

    Jag arbetar oregelbundet och helt olika tider varje vecka mån-fre. Jag har tagit hänsyn till detta när jag sökt om FP, men behöver alltså komplettera.

    Dessutom arbetade jag innan maj i en omfattning på 32 timmar per vecka.

    1 maj är ju en lördag. Hur ska jag tänka? Jag tänker att 1-2 maj är 2/7 vecka. Och 2/7*2 dagar = 4,6 timmar, dvs ca 5 timmar.

    Tänker jag fel?

  • Svar på tråden Behålla SGI, hur räkna?
  • S23

    Hur många timmar är din sgi baserad på?

    Alltså vad är din årsarbetstid hos fk?

    Själv har jag en årsarbetstid som ger 46 timmar i veckan (jobbade alltså mer än heltid tidigar).

    Dessa 46 timmar slås ut på 5 dagar vilket innebär att en sgi dag för mig är 9,2 timmar.

    Om jag vill skydda min sgi behöver jag alltså vara sysselsatt i jobb plus föräldrapenning totalt 46 timmar per vecka.

    Som exempel. Om jag börjar arbeta 20 timmar i veckan nu så måste jag ta ut 26 h föräldrapenning. En dag föräldrapenning är för mig värd 9,2 timmar.

    26/9= 2,89 dagar. Eftersom man bara kan ta ut dagar på hela, halva, fjärdedel eller åttondel så kommer jag u detta exempel behöva ta ut tre föräldradagar per vecka för att skydda min sgi.

  • S23

    Så. Om din sgi buggar på 32 timmar arbetsvecka är en sgi dag för dig 32/5=6,4 timmar.

    Säg att du en vecka arbetar 10 timmar. Då behöver du lägga föräldrapenning motsvarande 12 timmar och då alltså 2 hela dagar (12,8 timmar) för att skydda din sgi.

    Arbetar du 15h en vecka så behöver du fylla ut med 17 timmar.

    En dag för sig är värd 6,4 timmar. 17/6,4= 2,65. Denna vecka måste du då lägga 2 3/4 dag för att skydda sgi. Eftersom du bara kan lägga hel, fjärdedel, halv och åttondel så får du då lägga 2 hela dagar. En halv dag och 1/4 dag på separata dagar för att komma upp i rätta summan

  • S23

    Rättelse? man kan tydligen lägga 3/4 dag. Så du kommer inte behöva krångla med att lägga det på olika dagar

  • JodiBabe
    S23 skrev 2021-08-29 18:21:46 följande:

    Hur många timmar är din sgi baserad på?

    Alltså vad är din årsarbetstid hos fk?

    Själv har jag en årsarbetstid som ger 46 timmar i veckan (jobbade alltså mer än heltid tidigar).

    Dessa 46 timmar slås ut på 5 dagar vilket innebär att en sgi dag för mig är 9,2 timmar.

    Om jag vill skydda min sgi behöver jag alltså vara sysselsatt i jobb plus föräldrapenning totalt 46 timmar per vecka.

    Som exempel. Om jag börjar arbeta 20 timmar i veckan nu så måste jag ta ut 26 h föräldrapenning. En dag föräldrapenning är för mig värd 9,2 timmar.

    26/9= 2,89 dagar. Eftersom man bara kan ta ut dagar på hela, halva, fjärdedel eller åttondel så kommer jag u detta exempel behöva ta ut tre föräldradagar per vecka för att skydda min sgi.


    Tack för svar!!! 
    Min årsarbetstid hos FK är 1625h
    Dvs 31,25 h per vecka
  • JodiBabe

    Men min fråga och osäkerhet är om jag ska räkna med 1 maj som är en helgdag..
    De har varit jättelåsta vid att det ska börja 1 maj

  • JodiBabe
    S23 skrev 2021-08-29 18:27:39 följande:

    Så. Om din sgi buggar på 32 timmar arbetsvecka är en sgi dag för dig 32/5=6,4 timmar.

    Säg att du en vecka arbetar 10 timmar. Då behöver du lägga föräldrapenning motsvarande 12 timmar och då alltså 2 hela dagar (12,8 timmar) för att skydda din sgi.

    Arbetar du 15h en vecka så behöver du fylla ut med 17 timmar.

    En dag för sig är värd 6,4 timmar. 17/6,4= 2,65. Denna vecka måste du då lägga 2 3/4 dag för att skydda sgi. Eftersom du bara kan lägga hel, fjärdedel, halv och åttondel så får du då lägga 2 hela dagar. En halv dag och 1/4 dag på separata dagar för att komma upp i rätta summan


    Det är som du skriver som jag tänker. Men de är jättestrikta med att jag måste söka från 1 maj som alltså är en lördag och 2 maj en söndag.

    Jag har sökt FP from 3 maj. Veckan mellan 3 maj-9 maj arbetade jag tex 16 timmar. varvid jag har sökt 16 timmar. osv

    men funderar bara vad jag ska göra med 1-2 maj som liksom hamnar utanför. missar jag om jag inte tar ut FP då?
  • S23
    JodiBabe skrev 2021-08-29 20:27:59 följande:

    Det är som du skriver som jag tänker. Men de är jättestrikta med att jag måste söka från 1 maj som alltså är en lördag och 2 maj en söndag.

    Jag har sökt FP from 3 maj. Veckan mellan 3 maj-9 maj arbetade jag tex 16 timmar. varvid jag har sökt 16 timmar. osv

    men funderar bara vad jag ska göra med 1-2 maj som liksom hamnar utanför. missar jag om jag inte tar ut FP då?


    Men pratar vi maj som redan varit? Då har du inte ens rätt att ändra retroaktivt?

    När fyller barnet 1 år? För jag antar att det är från då du behöver lägga föräldrapenning?
  • JodiBabe
    S23 skrev 2021-08-29 20:53:19 följande:
    Men pratar vi maj som redan varit? Då har du inte ens rätt att ändra retroaktivt?

    När fyller barnet 1 år? För jag antar att det är från då du behöver lägga föräldrapenning?
    jo jag har rätt att ändra retroaktivt då ett ärende i denna fråga varit öppen sedan tidigt i somras och det är från det datumet (i somras) jag retroaktivt kan gå tillbaka 3 månader.
Svar på tråden Behålla SGI, hur räkna?