• Anonymsju

    Dotter biten på förskolan

    Min dotter blev nyligen biten på förskolan. Hon berättade utan att jag hann fråga vem det var och var, och där var ett bitmärke. Första gången hon blivit bitit. Dessutom av en kompis som vi känner privat, och träffats många gånger hemma hos varandra. Känns så underligt och sådär att hon blir biten av den hon är med mest på förskolan. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Dotter biten på förskolan
  • Drottningen1970

    Bett förskolan hålla lite extra koll på bitaren.

    Sånt som händer. Inget jag skulle göra nån stor sak omkring om det var en engångsföreteelse.

  • cosinus

    Min ena son blev biten av grannbarnet en gång på förskolan. Han hade en legobit, den några år yngre grannen snodde legobiten och min son tog tillbaka den. Grannen tog den igen och sonen tog tillbaka den och då bet grannen honom i ryggen (han satt alltså frammåtböjd och byggde lego). Pedagog var på plats men ingen hann med att reagera. För det kom så plötsligt, ingen av barnen var upprörda utan det bets från ingenstans.

    Grannen hade aldrig bitit någon tidigare och bet aldrig igen. Barnen i båda familjerna umgås fortfarande och är vänner. Jag gjorde inget och drog inga växlar av att en 1.5-2 åring kan bitas om man har otur. Shit happends.

  • cosinus
    Anonymsju skrev 2021-08-29 18:12:10 följande:

    Tjejerna är dock över 4 år.


    Min ena son kunde bitas ff som 4-åring. Han bet dock bara syskonen och oss föräldrar vilket ju var praktiskt på ett sätt. Det drabbade ingen på förskolan men hade han flippat ur och bitit även där så hade det mest troligt varit någon han kände väl.

    Han är 13 och biter ingen idag, fungerar helt som han ska. Men han var kass på självbehärskning som 4-åring.
  • SkruttigtÄpple

    Ibland sker det, av frustration. När orden tar slut och känslorna tar över.

    Prata med pedagogerna och be dem ha extra koll. Oftast när det gäller så stora barn så händer det inte igen, för de vet att det är fel. Men det är bra att pedagogerna får vetskap om det och på så sätt kan ha extra koll på detta barn - för att se om det är något som sker ofta eller om det var en engångsföreteelse.

  • Anonymsju

    Tack för era svar! Tror ni att pedagogerna berättar för barnets föräldrar att den bitit mitt barn efter en gång? Pedagogerna såg inget, utan det är mitt barn som berättat vem.

  • Anonymsju
    SkruttigtÄpple skrev 2021-08-29 18:24:47 följande:

    Ibland sker det, av frustration. När orden tar slut och känslorna tar över.

    Prata med pedagogerna och be dem ha extra koll. Oftast när det gäller så stora barn så händer det inte igen, för de vet att det är fel. Men det är bra att pedagogerna får vetskap om det och på så sätt kan ha extra koll på detta barn - för att se om det är något som sker ofta eller om det var en engångsföreteelse.


    Tror du att pedagogerna berättar för barnets föräldrar att den bitit mitt barn efter en gång? Pedagogerna såg inget, utan det är mitt barn som berättat vem.
  • Anonymsju
    Drottningen1970 skrev 2021-08-29 17:45:36 följande:

    Bett förskolan hålla lite extra koll på bitaren.

    Sånt som händer. Inget jag skulle göra nån stor sak omkring om det var en engångsföreteelse.


    Tror du att pedagogerna berättar för barnets föräldrar att den bitit mitt barn efter en gång? Pedagogerna såg inget, utan det är mitt barn som berättat vem.
Svar på tråden Dotter biten på förskolan