• Anonym (Rak)

Är dina föräldrar separerade eller skilda ?

Om ja vad är er upplevelse av det? Bra , dåligt?

• Svar på tråden Är dina föräldrar separerade eller skilda ?
  • Anonym (Rrr)

Pappa död sen 4 år. De var gifta tills min fars bortgång. Mycket svårt för min mamma med "separationen" till en början. Der har dock blivit lättare o lättare med tiden.

• Anonym (F)

Skilda sedan jag var 8. De har alltid varit vänner och det har egentligen fungerat väldigt bra. Men det var ändå en stor sorg när jag var i tonåren. Mådde väldigt dåligt över att ha två hem där man inte kände sig till 100% välkommen pga deras nya partners. Ingenting de uttryckte utan bara en känsla. Men den känslan räckte för att jag gjort allt för att mina egna barn ska slippa flytta mellan två hem.

• Anotherone

Mina föräldrar skilde sig när jag var 20 år så jag påverkades själv väldigt lite av det. Jag pluggade vidare efter gymnasiet och hade fullt upp med det. Bodde hos mamma i något år innan jag blev sambo med min kille.
    Däremot hade jag yngre syskon som ju fick börja bo växelvis pga de gick i lågstadiet då. De påverkades förstås mer och skulle förmodligen ha en helt annan historia att berätta.

För mig kom inte separationen och så småningom skilsmässan som någon överraskning. Mina föräldrar är väldigt olika. De träffades, mamma blev gravid och så gifte de sig och fick en radda med barn. Men vid den tidpunkten då de valde att gå separata vägar så hade de i princip ingenting gemensamt, de hade aldrig träffats eller råkat på varandra igen om man säger så. Helt skilda intressen och hobbys. Så för mig var det inget konstigt.

Pappa träffade tidigt en ny partner och det kom väl kanske lite väl nära inpå kände jag från början. Men detta är nu många år sen och de är gifta idag så det var väl "rätt" får jag anta. Mamma levde singel i 10-12 år innan hon träffade någon men hon behövde nog och ville nog ha den tiden att rå om sig själv. Hon är också omgift idag.

Alla parter kan umgås idag på ett civiliserat sätt, varken jag eller mina syskon behöver ta ställning till vem som ska bjudas på kalas och så utan alla kan prata med alla. Det finns inget gammalt groll som ligger och gror. Det tycker jag är skönt.

• Anonym (Rak)

Tack för era svar :)

Svar på tråden Är dina föräldrar separerade eller skilda ?