• Kairi

    Sambon bryr sig mer om sitt dataspel än oss

    Överreagerar jag nu, eller är det en rimlig reaktion.

    Jag är sjukskriven för stress/utmattningssymtom (för andra gången sedan i feb) och 2 åringen är inne i joooordens testperiod och gallskriker för AAAALLT! Nu senast ikväll blev det gallskrik och illvrål att jag skulle gå, jag skulle åka härifrån, jag skulle inte vara här yada yada yada från dottern för att jag skulle ta på henne pyjamasen. Hon tvärvägrade, jag försökte på alla sätt att ta på henne pyjamasen utan att lyckas, hon slingrade sig, hon skrek, hon försökte bitas och skulle sitta på pottan för att sedan bara skrika och vägra och kissa på golvet istället. Medan hon skrek att hon skulle kissa på golvet, jag ignorerade det och torkade bara upp utan att kommentera det.

    Sambon suckade och pustade och gnällde över att jag tyckte att han kunde slita sig från sitt förbannade dataspel och hjälpa mig. Men nej, enda svaret jag fick var att "Vad ska jag göra?! Klarar du ingenting själv eller?" Självklart blev jag då förbannad och tyckte att han var jädrigt omogen och att spelet är viktigare än oss. Men han kunde ju inte skita i sina spelkompisar, men sin familj går tydligen bra. Inte ens när jag sade att jag inte kan styra mitt mående efter att passa hans spelande reagerade han. För han hade ju sagt att han skulle spela. Idag också. Han får det att låta som att ingen annan i spelet klarar sig en sekund utan honom, de kan tydligen inte spela öhvt om inte han är med.

    Jag kanske var omogen idag också som exploderade på honom och tyckte att han var (är) en omogen tönt, men jag orkade bara inte med allt skrik och vrål från dottern, kämpa mig svettig med henne för att få in henne i duschen efter att hon kissade på golvet, få på pyjamasen osv osv. Allt man nu gör vid läggdags.

    I fredags var det han som fick ta det, men då släppte jag det jag höll på med och vi hjälptes åt. Då gick det så jäkla bra att kommentera att det var så bra så, men kunde han göra samma för mig? Nej. För han skulle ju spela.

  • Svar på tråden Sambon bryr sig mer om sitt dataspel än oss
  • Kairi
    SweeneyToad skrev 2021-08-29 20:39:48 följande:

    Dumpa.

    Vad ska du med en omogen pojke till?


    Jadu det undrar jag med.

    Jag trodde han hade skärpt sig och poletten äntligen trillat ner, men nej. Han visade tydligt idag vad som egentligen är viktigast.
  • Anonym (Mmm)
    SweeneyToad skrev 2021-08-29 20:39:48 följande:

    Dumpa.

    Vad ska du med en omogen pojke till?


    Jo precis lämna han bara. Jo ja precis bra idé när man är hemma och inte jobbar med barn. Super plan! Vad kan gå fel
  • Anonym (Teddy)

    Jo, sambon verkar inte vara mycket att lita på men, varför måste barnet ha pyjamas om hon inte vill? Välj dina strider och tänk på din hälsa. Ibland blir saker inte som du önskar och då får det bli så.

  • Anonym (Iris)

    Det fattas information för att jag ska kunna svara på din fråga.

    Hade ni avtalat att han skulle få spela den här kvällen? Hur ofta spelar han? Får du också egentid i samma utsträckning om du vill?

    Sen är det väl klart att han inte bara kan dra mitt i ett spel utan att det påverkar laget han spelar i. Tänk om en av spelarna i ett fotbollslag drog mitt i matchen för han skulle hjälpa frun med parveln i tio minuter? Han blir kickad ut laget rätt snabbt om det upprepas.

    Jag spelar inte själv men jag förstår inte varför dataspel har så låg status hos vissa, det är väl ett intresse värt lika mycket som annat man kan göra.

    Att du hjälpte honom i fredags var väl för att du ville och kunde avbryta det du höll på med just då? Han var ju upptagen i spelet och kunde inte avbryta utan att det även drabbade hans vänner. Det är såklart skillnad än om han hade suttit och pillat sig i naveln och då inte kommit för att hjälpa till.

  • Anonym (qwerty)
    Kairi skrev 2021-08-29 20:38:38 följande:

    Överreagerar jag nu, eller är det en rimlig reaktion.

    Jag är sjukskriven för stress/utmattningssymtom (för andra gången sedan i feb) och 2 åringen är inne i joooordens testperiod och gallskriker för AAAALLT! Nu senast ikväll blev det gallskrik och illvrål att jag skulle gå, jag skulle åka härifrån, jag skulle inte vara här yada yada yada från dottern för att jag skulle ta på henne pyjamasen. Hon tvärvägrade, jag försökte på alla sätt att ta på henne pyjamasen utan att lyckas, hon slingrade sig, hon skrek, hon försökte bitas och skulle sitta på pottan för att sedan bara skrika och vägra och kissa på golvet istället. Medan hon skrek att hon skulle kissa på golvet, jag ignorerade det och torkade bara upp utan att kommentera det.

    Sambon suckade och pustade och gnällde över att jag tyckte att han kunde slita sig från sitt förbannade dataspel och hjälpa mig. Men nej, enda svaret jag fick var att "Vad ska jag göra?! Klarar du ingenting själv eller?" Självklart blev jag då förbannad och tyckte att han var jädrigt omogen och att spelet är viktigare än oss. Men han kunde ju inte skita i sina spelkompisar, men sin familj går tydligen bra. Inte ens när jag sade att jag inte kan styra mitt mående efter att passa hans spelande reagerade han. För han hade ju sagt att han skulle spela. Idag också. Han får det att låta som att ingen annan i spelet klarar sig en sekund utan honom, de kan tydligen inte spela öhvt om inte han är med.

    Jag kanske var omogen idag också som exploderade på honom och tyckte att han var (är) en omogen tönt, men jag orkade bara inte med allt skrik och vrål från dottern, kämpa mig svettig med henne för att få in henne i duschen efter att hon kissade på golvet, få på pyjamasen osv osv. Allt man nu gör vid läggdags.

    I fredags var det han som fick ta det, men då släppte jag det jag höll på med och vi hjälptes åt. Då gick det så jäkla bra att kommentera att det var så bra så, men kunde han göra samma för mig? Nej. För han skulle ju spela.


    Dumpa honom, du har redan en 2åring att ta hand om, vad ska du med ytterligare ett barn till att dalta med.
    Om det är din lägenhet, ställ ut hans saker utanför dörren, om ni delar säg att du vill göra slut och han får hitta ett annat boende. Om han inte förstått att man måste hjälpa till när barnet redan är 2 år så kommer han aldrig göra det. tyvärr.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Iris) skrev 2021-08-30 03:34:20 följande:

    Det fattas information för att jag ska kunna svara på din fråga.

    Hade ni avtalat att han skulle få spela den här kvällen? Hur ofta spelar han? Får du också egentid i samma utsträckning om du vill?

    Sen är det väl klart att han inte bara kan dra mitt i ett spel utan att det påverkar laget han spelar i. Tänk om en av spelarna i ett fotbollslag drog mitt i matchen för han skulle hjälpa frun med parveln i tio minuter? Han blir kickad ut laget rätt snabbt om det upprepas.

    Jag spelar inte själv men jag förstår inte varför dataspel har så låg status hos vissa, det är väl ett intresse värt lika mycket som annat man kan göra.

    Att du hjälpte honom i fredags var väl för att du ville och kunde avbryta det du höll på med just då? Han var ju upptagen i spelet och kunde inte avbryta utan att det även drabbade hans vänner. Det är såklart skillnad än om han hade suttit och pillat sig i naveln och då inte kommit för att hjälpa till.


    Skitsnack, min sambo spelar WOW och det spelar ingen roll om det är mitt i en raid, är det blöjbytedags och man behöver hjälpa till så görs det. Inget snack.
  • Anonym (Bestäm i förväg)

    Min man och jag brukar komma överens innan datorspelet att jag inte ska störa men då är det max en kväll i veckan. Han spelar oftare men då har vi inte den överenskommelsen. Jag brukar också ha en sådan kväll ibland där han sköter om minstingen och jag får ta det lugnt.

    Sedan håller jag med tidigare inlägg om att välja dina strider med barnet. Som tidigare sagts så kanske pyjamas inte är så viktigt. Vår minsting som nu är fyra brukar ha starka åsikter om vad han vill sova i. Så länge som det är rent brukar vi säga ok. Ibland vill han sova i bara underkläder, ibland någon favorit t-shirt och ibland fungerar det med pyjamas. Ibland vill han ha tjockare kläder och t o m strumpor då brukar vi ta av lite kläder när han somnat.

  • Anonym (Iris)
    Anonym (qwerty) skrev 2021-08-30 09:09:44 följande:

    Skitsnack, min sambo spelar WOW och det spelar ingen roll om det är mitt i en raid, är det blöjbytedags och man behöver hjälpa till så görs det. Inget snack.


    Jag snackar inte skit men du är otrevlig. Varför är du det? Det är möjligt att ha olika åsikter utan att vara otrevlig
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Iris) skrev 2021-08-30 21:56:02 följande:
    Jag snackar inte skit men du är otrevlig. Varför är du det? Det är möjligt att ha olika åsikter utan att vara otrevlig
    Du försvarar idioten och hans beteende "Att du hjälpte honom i fredags var väl för att du ville och kunde avbryta det du höll på med just då? Han var ju upptagen i spelet och kunde inte avbryta utan att det även drabbade hans vänner."
    Hans vänner online är inte prio framför hans barn. Om du helt ärligt tycker att det är vettigt att tänka så hoppas jag du inte har några barn. Och säg inte till andra att tänka så, helt bisarrt.
  • Anonym (Js)
    Anonym (Iris) skrev 2021-08-30 03:34:20 följande:

    Det fattas information för att jag ska kunna svara på din fråga.

    Hade ni avtalat att han skulle få spela den här kvällen? Hur ofta spelar han? Får du också egentid i samma utsträckning om du vill?

    Sen är det väl klart att han inte bara kan dra mitt i ett spel utan att det påverkar laget han spelar i. Tänk om en av spelarna i ett fotbollslag drog mitt i matchen för han skulle hjälpa frun med parveln i tio minuter? Han blir kickad ut laget rätt snabbt om det upprepas.

    Jag spelar inte själv men jag förstår inte varför dataspel har så låg status hos vissa, det är väl ett intresse värt lika mycket som annat man kan göra.

    Att du hjälpte honom i fredags var väl för att du ville och kunde avbryta det du höll på med just då? Han var ju upptagen i spelet och kunde inte avbryta utan att det även drabbade hans vänner. Det är såklart skillnad än om han hade suttit och pillat sig i naveln och då inte kommit för att hjälpa till.


    Detta var ett klokt och nyanserat inlägg. Jag håller med! Men med mer information kan man ju bedöma att han var orimlig eller inte.

    Hade han haft en hobby som gjordes utanför hemmet, typ padel eller gått på gym, så hade han ju också varit otillgänglig att hjälpa till. Bara för att han utför sin hobby i hemmet betyder det inte att han ska behöva släppa allt för minsta lilla.

    Men med det sagt så är det givetvis skillnad på att syssla med sin hobby 2-3 timmar i veckan (rimligt) eller 2-3 timmar om dagen (orimligt). Och precis som du är inne på förutsätter det också att båda föräldrarna har lika mycket tid för sina hobbys.

    Sen tillåter ju vissa hobbys att man är flexibel i tid. En tv-serie kan ju pausas exempelvis, om det nu är det man väljer att göra. Men vissa saker är ju svåra att pausa. En tennismatch eller en match i ett datorspel exempelvis. Givetvis går det att avbryta i nödsituation, men nu verkar ju sambon inte vara av åsikten att kvällsrutinen var en nödsituation.

    Det låter dock som ts behöver stöttning med 2-åringen. En spontan tanke - är det så att det gapas och skriks föräldrarna emellan? I så fall kan man vara säker på att barnen också gapar och skriker när de upplever sig vara i konflikt.
Svar på tråden Sambon bryr sig mer om sitt dataspel än oss