• Anonym (Pernille)

    Ingen ringer och bjuder hem vårt barn..

    Det är så märkligt...

    Vi har en så otroligt härlig, social, sprallig och glad tjej. Hon är omtyckte och leker med alla i klassen. Och även barn i parallellklassen.

    Men.. det är sällan någon ringe och bjuder hem henne, händer några gånger men inte alls lika mycket som vi ringer och styr upp.

    Tycker detta är skitjobbigt.. känner som en tyngd i magen. Hon har ju så mångas kompisar.. alla ropar ju på henne när hon kommer på morgonen. Så varför ringer föräldrarna inte oftare? Varför ringer nästan alltid bara vi?

    Undrar om det är något fel :( när jag var liten hängde jag med vänner varje dag efter skolan typ...

    Tyvärr är vi ett gäng tjejer på gatan som bor nära. Men de är inte snälla... fryser ofta ut varandra och mycket gråt och drama. Vår tjej tjej vill inte umgås med dem.. men även om det känns rätt så svider det i magen att se dessa tjejer springa in och ut hos varandra och vår tjej stå i fönstret...

    Usch! Någon mer som känner igen sig eller som kan ge input? Känner sådan tyngd i magen över detta. Ska det verkligen vara så krångligt att leka när man är 8??

  • Svar på tråden Ingen ringer och bjuder hem vårt barn..
  • Anonym (asdf)

    Jag vet inte vad det beror på för er, men själv ringer vi aldrig andra och bjuder in till lek. Efter jobbet är jag trött och vill inte ha andra barn i huset än våra egna. På helgerna vill jag helst bara umgås med familjen. Både jag och min man är introverta.
    Dottern på 9 är dock väldigt social och omtyckt. Ibland frågar någon om hon vill leka, och vi låter henne göra det. Men, som sagt, vi tar aldrig initiativ till att själv bjuda in någon.
    Dottern spelar en hel del Roblox på ipaden, och talar då i telefon med sina kompisar, så de har sitt umgänge på det sättet. Om något år eller så kommer hon väl cykla iväg till kompisarna på egen hand, men just nu är det skönt att det inte blir så mycket lekträffar på fritiden.

    Kanske din dotters kompisars familjer känner på samma vis? Att man inte orkar bjuda hem folk, och att det räcker med umgänget i skolan/fritids?
    Fortsätt bjuda in andra till lek om ni trivs med det, men ta inte illa upp över att andra inte bjuder tillbaks. Många är dödströtta på kvällar och helger.

  • Anonym (E)

    I skolåldern ringer man inte och anordnar lekträffar, sånt ska barnen kunna sköta själva då. Antagligen ringer de andra inte till varandra heller. Träffas man för att leka går det nog till på andra sätt.

  • Anonym (111)

    Ringer? Jag tror att många inte gör så längre, möjligen att man skickar ett sms och frågar i så fall men kanske knappt det.
    Jag tror de flesta tänker att barnen själva frågar i skolan "kan vi leka efter skolan?" "kan du följa med mig hem efter skolan i morgon?" - och så säger barnet det till föräldern när de kommit hem, så får man ordna med det då.

    Hur ofta finger/bjuder ni själva in andra barn till er? 

  • Anonym (Silla)
    Anonym (E) skrev 2021-08-30 06:43:32 följande:

    I skolåldern ringer man inte och anordnar lekträffar, sånt ska barnen kunna sköta själva då. Antagligen ringer de andra inte till varandra heller. Träffas man för att leka går det nog till på andra sätt.


    Har du själv barn som går på lågstadiet nu? Här där jag bor ringer föräldrarna och styr upp. Det är bara när barnen bor nära nog att springa över och ringa på dörren som de styr upp leken själva.

    Få 8åringar har egen mobil och ingen har fast telefon längre
  • Anonym (Nn)
    Anonym (asdf) skrev 2021-08-30 00:00:15 följande:

    Jag vet inte vad det beror på för er, men själv ringer vi aldrig andra och bjuder in till lek. Efter jobbet är jag trött och vill inte ha andra barn i huset än våra egna. På helgerna vill jag helst bara umgås med familjen. Både jag och min man är introverta.

    Dottern på 9 är dock väldigt social och omtyckt. Ibland frågar någon om hon vill leka, och vi låter henne göra det. Men, som sagt, vi tar aldrig initiativ till att själv bjuda in någon.

    Dottern spelar en hel del Roblox på ipaden, och talar då i telefon med sina kompisar, så de har sitt umgänge på det sättet. Om något år eller så kommer hon väl cykla iväg till kompisarna på egen hand, men just nu är det skönt att det inte blir så mycket lekträffar på fritiden.

    Kanske din dotters kompisars familjer känner på samma vis? Att man inte orkar bjuda hem folk, och att det räcker med umgänget i skolan/fritids?

    Fortsätt bjuda in andra till lek om ni trivs med det, men ta inte illa upp över att andra inte bjuder tillbaks. Många är dödströtta på kvällar och helger.


    TS, jag tror att detta är en stor del av anledningen till att det endast är ni som styr upp lekträffar. Dagens föräldrar är för trötta/ lata för att styra upp lek för sina barn och rodda. När barnen dessutom inte har hemtelefon som vi hade förr är det inte lika enkelt för dem att själva styra upp nått. Föräldrar kan vara osociala och dra sig för att kontakta andra föräldrar pga en massa olika anledningar.

    Jag förstår att ni tycker det är tråkigt, men jag hade fortsatt samt försökt få barnet själv att kanske via era telefoner börja styra upp lekträffar genom att ringa och prata. Även om det var man själv som ringde så var alltid föräldrarna delaktiga i planeringen. Vart bor personen, är det ok för dennes föräldrar, vilken tid passar om de ska lämna/ hämta osv.
  • Anonym (Två barn)

    Två barn och femton skolår senare har ingen förälder någonsin ringt till andra föräldrar och frågat om barnen ska leka.

    Barnen gör upp själva, på skolan eller på fritids, om de vill fortsätta leka senare på dagen. Så har det fungerat sedan förskolan.

  • Spucks

    Jag har väldig sällan bjudit in andra barn, för jag tyckte det var jobbig - både att ha barnen här, som oftas är jävlig krävande och ouppfostrade, och att faktist hitta en tid "Hmmm, där går det inte, för då går mitt underbarn på gymnastik, och där har hon dans, och då kommer pianoläraren och då måste hon vila i exakt en timme och exakt klockan 18 måste vi äter middag och ....".
    Min dotter lekte mest med grannbarnen.

  • Anonym (Tre barn)
    Anonym (Silla) skrev 2021-08-30 07:33:47 följande:

    Har du själv barn som går på lågstadiet nu? Här där jag bor ringer föräldrarna och styr upp. Det är bara när barnen bor nära nog att springa över och ringa på dörren som de styr upp leken själva.

    Få 8åringar har egen mobil och ingen har fast telefon längre


    Har nog aldrig varit med om att föräldrarna styrt upp när vi pratar om så stora barn att de går i skolan. Barnen gör upp själva och kollar med föräldrarna att det är ok. Vi har ofta barnens kompisar här efter skolan.
  • cloudberry79

    Min dotter går i trean. I princip alla barn har egen mobiltelefon och de messar varandra på Whatsapp om att träffas och göra något. De enstaka som inte har mobiltelefon träffar de i skolan och gör upp planer med.

    De spelar också en hel del roblox och videochattar samtidigt. Det är mer än 30 år sedan jag själv var 9 år och även om jag tycker deras sociala liv är något avvikande mot hur mitt eget var, så inser jag att min dotter är nöjd med att gå hem till eller ta hem kompis 1-2 gånger i veckan. De får dock styra upp det där själva i skolan eller via telefon.


    Just NO.
  • Anonym (om)
    Anonym (Pernille) skrev 2021-08-29 23:54:18 följande:

    Det är så märkligt...

    Vi har en så otroligt härlig, social, sprallig och glad tjej. Hon är omtyckte och leker med alla i klassen. Och även barn i parallellklassen.

    Men.. det är sällan någon ringe och bjuder hem henne, händer några gånger men inte alls lika mycket som vi ringer och styr upp.

    Tycker detta är skitjobbigt.. känner som en tyngd i magen. Hon har ju så mångas kompisar.. alla ropar ju på henne när hon kommer på morgonen. Så varför ringer föräldrarna inte oftare? Varför ringer nästan alltid bara vi?

    Undrar om det är något fel :( när jag var liten hängde jag med vänner varje dag efter skolan typ...

    Tyvärr är vi ett gäng tjejer på gatan som bor nära. Men de är inte snälla... fryser ofta ut varandra och mycket gråt och drama. Vår tjej tjej vill inte umgås med dem.. men även om det känns rätt så svider det i magen att se dessa tjejer springa in och ut hos varandra och vår tjej stå i fönstret...

    Usch! Någon mer som känner igen sig eller som kan ge input? Känner sådan tyngd i magen över detta. Ska det verkligen vara så krångligt att leka när man är 8??


    Om hon har vänner i skolan och leker med dem så skulle jag inte oroa mig så mycket. Att föräldrar inte bjuder in till lek behöver inte alls betyda att ingen vill leka med din dotter.

    Många familjer har fullt upp på ledig tid och varken hinner eller orkar arrangera lekträffar. Många tycker att det räcker att barnen leker i skolan för på helgen är det kanske träning, aktiviteter med släkt och familjevänner, eller bara behov av att ta det lugnt och hänga hemma. Däremot om nån annan hör av sig om lek kan man känna att det funkar. 

    Trist att hon inte känner sig hemma i gruppen som bor nära, men också klokt av henne att avstå att vara med dem om de är elaka och inte bra vänner. Det är starkt och modigt. Är det inga skolkompisar som bor nära som hon kan hänga med lite mer spontant? 
  • Anonym (V)

    Var glad att hon har kompisar och är social. Du skapar problem av ingenting. Låter som du har väldigt höga krav på ditt barns barndom. 

  • Glinda från Oz
    Anonym (Silla) skrev 2021-08-30 07:33:47 följande:
    Har du själv barn som går på lågstadiet nu? Här där jag bor ringer föräldrarna och styr upp. Det är bara när barnen bor nära nog att springa över och ringa på dörren som de styr upp leken själva.

    Få 8åringar har egen mobil och ingen har fast telefon längre
    Där min dotter går pratar de med varandra i skolan och frågar sen sina föräldrar om de får leka den och den dagen. De flesta 8- åringarna har en egen mobil också. 
  • Anonym (Jag)

    Här bestämmer vi sällan förutom ibland på helgen ,, men oftast frågar de när jag hämtar efter skolan om den eller den kan följa med hem. Jobbar ojämna tider så hämtar ofta efter skolan och då brukar kompisar vilja följa med hem. Sällan bestämt i förväg och de har ju planerat själva under dagen. Barnet är sju .

  • asdfgh

    Vår äldsta har precis börjat 4an och yngsta 2an. För yngstas räkning har vi kontakt med föräldrarna ibland men i huvudsak bestämmer de att de vill leka och så kommer vi föräldrar överens om det praktiska, typ vilka dagar som funkar. För äldstas räkning är vi bara inblandade om kompisen bor så långt bort att de inte kan cykla själva (halva klassen bor i grannbyn en knapp mil bort och den sträckan cyklar de inte själva än).

  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2021-08-30 06:43:32 följande:
    I skolåldern ringer man inte och anordnar lekträffar, sånt ska barnen kunna sköta själva då. Antagligen ringer de andra inte till varandra heller. Träffas man för att leka går det nog till på andra sätt.
    Håller med
  • Anonym (....)
    Anonym (Pernille) skrev 2021-08-29 23:54:18 följande:

    Det är så märkligt...

    Vi har en så otroligt härlig, social, sprallig och glad tjej. Hon är omtyckte och leker med alla i klassen. Och även barn i parallellklassen.

    Men.. det är sällan någon ringe och bjuder hem henne, händer några gånger men inte alls lika mycket som vi ringer och styr upp.

    Tycker detta är skitjobbigt.. känner som en tyngd i magen. Hon har ju så mångas kompisar.. alla ropar ju på henne när hon kommer på morgonen. Så varför ringer föräldrarna inte oftare? Varför ringer nästan alltid bara vi?

    Undrar om det är något fel :( när jag var liten hängde jag med vänner varje dag efter skolan typ...

    Tyvärr är vi ett gäng tjejer på gatan som bor nära. Men de är inte snälla... fryser ofta ut varandra och mycket gråt och drama. Vår tjej tjej vill inte umgås med dem.. men även om det känns rätt så svider det i magen att se dessa tjejer springa in och ut hos varandra och vår tjej stå i fönstret...

    Usch! Någon mer som känner igen sig eller som kan ge input? Känner sådan tyngd i magen över detta. Ska det verkligen vara så krångligt att leka när man är 8??


    Det är en coronapandemi. Har du missat det?!
  • cosinus

    Aktiviteter för kompisarna
    Kompisar har kompisar på gatan
    Kompisars syskon har aktiviteter

    Några av anledningarna till att de ev inte ringer er.

    När min yngsta var i den åldern försökte jag alltid styra henne till vänner på gatan om det gick. 3 äldre syskon med aktiviteter överallt i stan gjorde att jag var extremt osugen på att skapa mig ytterligare logistik. Klart jag gjorde det om hon verkligen tjatade om en viss person men oftast gick det styra över till mer lokala förmågor.

    och nuförtiden, corona...

Svar på tråden Ingen ringer och bjuder hem vårt barn..