• Anonym (Vågar jag)

Trombyl, graviditet

Min bm vill att jag ev ska börja med trombyl för att minska risken för blodproppar.

Jag är överviktig bmi på ca 35

Jag hade 125/92 i blodtryck vid inskrivning i v9 ca

Jag har haft några missfall

Någon som tagit trombyl fick ni biverkningar?

Jag har en fobi kan man säga för mediciner, gillsr verkligen inte att ta i onödan ..

Jag får dessutom lätt blåmärken utan att ha gjort mig illa o som att trombyl är blodförtunnande kanske jag får värre blåmärken?

Är orolog för biverknignar om man t ex får för hög dos trombyö som t ex missfall

Nån som tagit trombyl i graviditet o kan lugna mig?

• Svar på tråden Trombyl, graviditet
  • Aya2019

Hej,

Jag är i vecka 25 nu fick börja med trombyl när jag va ca vecka 10. Jag kommer att ta det till vecka 36. Har gått bra hittills ingen biverkningar, jag vart också osäker nojig i början men det är ok nu :) mitt bmi vart 30 början av graviditeten

Fick börja att ta trombyl pga vikt och ålder sa barnmorskan och för att det var första barnet

Har haft missfall 2 gg

• Tessaloniki

Hej!
    Så länge som du tar den dos som är föreskriven till dig så är det ju ingen fara. 
    Jag har fått trombyl utskrivet som jag ska börja ta direkt jag plussar nästa gång, då jag har upprepade missfall i bagaget och vi vill kunna minimera risken för att det är micro-blodproppar som orsakar detta. 
    Tycker absolut du ska ta trombyl om du också har missfallsproblematik! 

Väntar på regnbågen efter stormen
  • Anonym (K)

Trombyl motverkar snarare missfall.

Jag tog det under min förra graviditet och det kan vara därför som det gick bra. Jag är också generellt emot mediciner och särskilt under graviditet, men när det gäller Trombyl så är det ingen fara.

• Anonym (Vågar jag)

Tack snälla för alla svar

• Anonym (Vanligt)

Trombyl är en mycket vanlig medicin vid upprepade missfall, ÄD och även IVF. Jag har tatt det många gånger. Även med båda barnen från före insättning till v.36.

• Anonym (Vågar jag)

Som jag misstänkte så har jag nu fått det utskrivet.

Dem säger att man ska ta dem t o m v35 eller v36 men kan man sluta tvärt sen bara, hur kändes det för er efter att ha slutat tvärt?

• Anonym (Vanligt)
    Anonym (Vågar jag) skrev 2021-08-31 16:37:27 följande:
    Dem säger att man ska ta dem t o m v35 eller v36 men kan man sluta tvärt sen bara, hur kändes det för er efter att ha slutat tvärt?
    Man kan sluta tvärt och nej, det känns inte alls. En medicin jag aldrig känt av öht.
  • Anonym (J)
    Anonym (Vågar jag) skrev 2021-08-31 16:37:27 följande:

Du kommer inte känna någon skillnad när du slutat. Jag har haft dem under graviditet 2 & 3 från v. 12+0- v.36+0 för jag fick havandeskapsförgiftning under min första graviditet.
  • Brumma

Min "biverkning" var att jag efter upprepade missfall (från vecka 9 till 18)missfallsutredning där ingen orsak hittades osv fått två fullgångna graviditeter - två friska barn :)

Hade en "kontroversiell" läkare som var villig att testa detta. Hon skrev in det i min journal, att jag skulle få det utskrivet vid eventuell ny graviditet. Tur det, för nästa läkare ville inte skriva ut men var så illa tvungen när det stod med. Annars hade jag nog inte haft min andra son.

Vad skönt att höra att det finns läkare som är villiga att testa detta (det används mot missfall i stor del av världen i övrigt)

• Brumma
    Anonym (Vanligt) skrev 2021-08-31 16:48:50 följande:

Man kan sluta tvärt och nej, det känns inte alls. En medicin jag aldrig känt av öht.

Ingen skillnad i hur det "känns" varken när man börjar eller slutar :)
  • Anonym (Vågar jag)

Tack! Jag har rätt kraftig hälsoångest o tror direkt jag t ex ska få hjärnblödning el en allergisk reaktion om jag börjar :/ har förkylningsastma/ansträngningsastma o läste att man lättare kan reagera då.

Men jag måste nog övervinna min rädsla o ta den. Ska ta den i 26veckoe dessutom ..känns så lång tid

• Anonym (Preggo)

Jag fick börja med Trombyl efter KUB, är nu i vecka 33. Inga biverkningar.

Svar på tråden Trombyl, graviditet