• Anonym (Förvirrad student)

Vad heter B-uppsats på engelska??

Ja, som rubriken säger: vad heter B-uppsats på engelska? Nån som vet??

• Svar på tråden Vad heter B-uppsats på engelska??
  • Anonym (X)

Googla ditt universitets kurser och läs hur informationen ser ut på engelska. :)

• Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad student) skrev 2021-08-30 13:55:56 följande:

Ja, som rubriken säger: vad heter B-uppsats på engelska? Nån som vet??

B-thesis.
    Anonym (X) skrev 2021-08-30 13:57:02 följande:

Googla ditt universitets kurser och läs hur informationen ser ut på engelska. :)

Haha, det är lite det som är grejen; de använder "B-thesis", vilket jag tycker låter som en dålig svensk översättning, så jag undrade om det verkligen kan stämma, men med tanke på att "S" föreslår det så kanske det är rätt trots allt?
    Anonym (S) skrev 2021-08-30 13:57:45 följande:
    B-thesis.
    Jag tycker som sagt att detta låter som svengelska, jag menar inte att ifrågasätta dig, men vad baserar du detta på? Alltså, har du en pålitlig engelsk källa på att det är detta man kallar det? Sen är ju systemen olika mellan olika länder också förstås, men B-thesis låter som nåt svenskar och inga andra skulle förstå?
  • Glinda från Oz

Kan det vara samma sak som Bachelor's essay? Jag är inte 100% säker på att det är motsvarande men då har du något att kolla upp i alla fall.

• Jemp
    Glinda från Oz skrev 2021-08-30 17:07:29 följande:

Kan det vara samma sak som Bachelor's essay? Jag är inte 100% säker på att det är motsvarande men då har du något att kolla upp i alla fall.

Det är C-uppsats.
  • Aniiee
    Jemp skrev 2021-08-30 17:26:21 följande:
    Det är C-uppsats.
    Är du säker? Hade för mig att B är samma som kandidat, vilket skulle vara samma som bachelor's? Men det är för länge sen jag jämförde de svenska och engelskspråkiga strukturerna.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Fiona M
    Aniiee skrev 2021-08-30 18:09:04 följande:

Är du säker? Hade för mig att B är samma som kandidat, vilket skulle vara samma som bachelor's? Men det är för länge sen jag jämförde de svenska och engelskspråkiga strukturerna.

Kandidat är c-uppsats.
  • Jemp
    Aniiee skrev 2021-08-30 18:09:04 följande:

C för kandidat (googlade för att bekräfta det jag hade för mig, då min universitet inte använde sig av de begreppen).

Kandidat=bachelor, ja.

Från wikipedia: "B-uppsats (numera grundnivå) inför tvåårig högskoleexamen, 15 högskolepoäng kandidatuppsats på C-nivå (numera grundnivå) inför kandidatexamen, och [...]"
  • Fiona M

?Räknas? b-uppsatser så pass att det finns en term för det?

Jag skulle skriva ?kursnamn b thesis?, men även fråga handledaren vad som är brukligt där, så får de väl motivera det för dig.

• Aniiee
    Fiona M skrev 2021-08-30 18:31:27 följande:
    Kandidat är c-uppsats.
    Jemp skrev 2021-08-30 18:32:00 följande:
    C för kandidat (googlade för att bekräfta det jag hade för mig, då min universitet inte använde sig av de begreppen).

Kandidat=bachelor, ja.

Från wikipedia: "B-uppsats (numera grundnivå) inför tvåårig högskoleexamen, 15 högskolepoäng kandidatuppsats på C-nivå (numera grundnivå) inför kandidatexamen, och [...]"
    Ok. Ja, det är ju... heck, 12 år sen jag lämnade universitetet bakom mig....

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Jemp
    Anonym (Förvirrad student) skrev 2021-08-30 14:28:32 följande:

Haha, det är lite det som är grejen; de använder "B-thesis", vilket jag tycker låter som en dålig svensk översättning, så jag undrade om det verkligen kan stämma, men med tanke på att "S" föreslår det så kanske det är rätt trots allt?Jag tycker som sagt att detta låter som svengelska, jag menar inte att ifrågasätta dig, men vad baserar du detta på? Alltså, har du en pålitlig engelsk källa på att det är detta man kallar det? Sen är ju systemen olika mellan olika länder också förstås, men B-thesis låter som nåt svenskar och inga andra skulle förstå?

Om jag googlar får jag träff på "thesis B" från bland annat Sidney. Men har inte kollat om det avser samma nivå.
    Oj vad många svar! Skrattande Tack alla för input!

Jag tänker att jag får låta det hela bero, det var mest att det stör mig lite när svenskar använder konstiga översättningar, haha.
  • Tow2Mater

Associates degree är väl ungefärligt med en tvåårig examen i Sverige. Skulle kanske kalla en B-uppsats for "Associates research paper", men det är vad jag skulle kalla det. Beror ju på om du vänder dig till någon inom Sverige med din oversattning eller utomlands. Tror "B-uppsats" knappast är känt utanfor Sverige. 

Tow2Mater skrev 2021-08-30 22:57:23 följande:

Associates degree är väl ungefärligt med en tvåårig examen i Sverige. Skulle kanske kalla en B-uppsats for "Associates research paper", men det är vad jag skulle kalla det. Beror ju på om du vänder dig till någon inom Sverige med din oversattning eller utomlands. Tror "B-uppsats" knappast är känt utanfor Sverige. 

Fast B-uppsats är ju uppsatsen man skriver andra terminen? Dvs ganska långt ifrån en tvåårig examen? Men du har nog rätt i att "B-uppsats" inte är känt utanför Sverige, och det är ju därför det blir så konstigt att kalla det "B-thesis". Just för att det inte är känt utanför går det inte att gissa sig till vad det skulle betyda för den som inte är insatt i hur vi säger här i Sverige. Jag tycker att det vore mer rimligt att kalla det "second-term paper" eller nåt sånt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Förvirrad student) skrev 2021-08-31 13:03:30 följande:
    Fast B-uppsats är ju uppsatsen man skriver andra terminen? Dvs ganska långt ifrån en tvåårig examen? Men du har nog rätt i att "B-uppsats" inte är känt utanför Sverige, och det är ju därför det blir så konstigt att kalla det "B-thesis". Just för att det inte är känt utanför går det inte att gissa sig till vad det skulle betyda för den som inte är insatt i hur vi säger här i Sverige. Jag tycker att det vore mer rimligt att kalla det "second-term paper" eller nåt sånt.
    Ok. Men det har jag aldrig hort talas om. Vad är syftet att skriva en uppsats andra terminen?

PM minns jag vi skrev. Och labbrapporter.
    Tow2Mater skrev 2021-08-31 13:50:56 följande:
    Ok. Men det har jag aldrig hort talas om. Vad är syftet att skriva en uppsats andra terminen?

PM minns jag vi skrev. Och labbrapporter.
    Syftet? Alltså... det är väl samma syfte som alla andra examinerande moment? Men nån examen ger det ju inte, det är ju sant, så på det sättet har det ju inget syfte.
Svar på tråden Vad heter B-uppsats på engelska??