• Mon 30 Aug 2021 20:31
    913 visningar
    5 svar
    5
    913

    Hej aktier & kryptovänner

    Hej. Helt ny på detta med att köpa aktier/krypto. Valt att via avanza satsa på krypto certifikat.

    Min fråga är om de är att vara dumsnål att satsa småsummor som 500kr/1000kr på olika krypto

    & Aktier ? Bör man satsa mer för att de ens ska generera något? Har ju möjlighet att lägga mer men blir snål då jag inte kan något om detta egentligen????

  • Svar på tråden Hej aktier & kryptovänner
  • Mon 30 Aug 2021 21:05
    #1

    Att satsa i krypto är högrisk, kursen svänger ofta rejält och hur mycket man bör satsa beror på hur riskbenägen man är. Jag tycker bara man skall investerare en liten del i detta och istället köpa aktier eller fonder i första hand.

  • Tue 31 Aug 2021 07:54
    #2

    Det är klart att 10% avkastning på 10000kr är mer än 10% på 1000kr i reda pengar. Hellre tjäna en tusenlapp än en hundring så att säga.
    MEN god avkastning bygger oftast på att du är beredd på att ta större risk.
    Det är ju därför man ska diversifiera sig.
    Säg att du har tre fonder; en global, en sverigefond och en tillväxt. 
    Då är ju tanken med detta att en av dem ska kunna backa tillfälligt medan de andra tuffar på. Förhoppningsvis så ska inte alla tappa samtidigt. 
    Sen kanske man känner efter ett år att fasen, jag skulle lagt allt i globalfonden för den har gått bäst. Och så kan det vara men hade du vetat det från början? Och hade du tagit den risken eller känns det bättre nu att du spritt ut riskerna och fått en mer "jämn" avkastning?

    Om jag hade 10000kr att investera hade jag inte lagt allt i krypto. Men det är för att jag inte är beredd på den risken. Som en del av en diversifierad portfölj ja - men inte bara.

  • Tue 31 Aug 2021 23:39
    #3

    Krypto vet jag inte så mycket om, däremot aktier. Jag rekommenderar att du går in med lägre summor i början, samtidigt som du lär dig. Givetvis är det så att du vinner mer på en aktie om den går bra, men du förlorar också mer om det visar sig att du satsade på fel hästar. Börja med lägre summor samtidigt som du lär dig hur allt fungerar och hur du bäst hittar de bästa bolagen att satsa på. När du känner dig mer säker på vad du sysslar med kan du köra in högre summor. Det finns visserligen rätt säkra kort bland de större bolagen där du skulle kunna börja med en högre summa redan från början. Här är framför allt Investor att rekommendera.

  • Thu 2 Sep 2021 21:26
    #4

    Det här är ett tråkigt svar men det bästa.
    Det är den tråkiga sanningen att 99% av alla som håller på med aktier slår inte index.
    Så det bästa är att köpa en indexfond typ Avanza zero som är gratis. Spara och köp andelar varje månad, då spelar det ingen roll att börsen går upp o ner, du får några dyra och några billiga akter.

    Krypto ska man undvika om man få pengarna att växa på sikt.

  • Thu 9 Sep 2021 09:24
    #5

    Tror helt klart de är värt att kasta in lite pengar på börsen även om det inte är så mycket. Inte nödvändigtvis för att bli miljardär men för att få en bättre blick på marknaden!!!!!!

Svar på tråden Hej aktier & kryptovänner