• Anonym (G)

Bo i liten lgh

Hej
    Ska flytta in i en liten 1a med kokvrå. 

Letar efter tips på bra förvaring/möbler som passar en liten lgh

Någon?

• Svar på tråden Bo i liten lgh
  • Anonym (X)
    Anonym (G) skrev 2021-08-31 19:09:01 följande:

Hej
    Ska flytta in i en liten 1a med kokvrå. 

Letar efter tips på bra förvaring/möbler som passar en liten lgh

Någon?

Bäddsoffa, klaffbord t ex. Kolla IKEA, de har smarta lösningar för compact living.
  • Anonym (Ninni)

Säng med förvaring under och vägghyllor ovanför (skruva ordentligt!), alternativt loftsäng som du kan ha tex soffan under.

Hellre skåp med luckor än öppna hyllor, eftersom det lätt ser stökigt ut med öppna hyllor. Klaffbord, bäddsoffa för gäster, hyllor ovanför toastolen, skåp under handfatet.

• Anonym (Lisa)

Mitt bästa tips när man bor litet: Äg så lite onödiga grejer som möjligt! Jag bodde 11 år i en 1:a med kokvrå på 29 kvadrat, utan förråd, och fick lära mig den hårda vägen eftersom jag hade ganska mycket grejer med mig hemifrån eftersom mitt barndomshem skulle säljas i samband med att jag flyttade ut så jag hade både grejer jag samlat på mig själv och fick en hel del "men ska du inte ta den här"-grejer från mina föräldrar som skulle flytta till mindre boende. Förvaringsmöbler i all ära men finns det inte plats så finns det inte plats. Hur jag än gjorde kändes min lägenhet stökig och rörig och det kändes som att hur jag än försökte sortera och organisera och sätta grejer i skåp, garderober och sideboards så kröp allt fram ändå, eller att jag bara flytta runt saker hela tiden. Det var först när jag började rensa rätt kallsinnigt som jag började få någon slags fason på det hela. 

• Anonym (Gallra)

Jag håller med ovanstående. Gallra bland dina saker och behåll bara nödvändiga saker och saker du tycker om. Sedan beror det på hur stor yta du har, och om väggarna tillåter vissa möbler (takhöjd och placering av dörrar, fönster, vägguttag etc). Loftsäng, säng med skåp under, bäddsoffa eller dagbädd med förvaring är några olika alternativ. Hyllor under taket att ställa lådor på kan svälja mycket. Lådorna kan du antingen köpa fina om du har råd redan nu, och annars byta ut efter hand eller klä om med presentpapper eller överblivna tapeter. Som soffbord kan du köpa en stor kub eller puff med förvaring i, om du har plats och vill ha ett soffbord. Klaffbord, hopfällbara stolar för gäster. Fundera på att dra ut soffan eller sängen en bit från väggen och stuva undan saker bakom.

Svar på tråden Bo i liten lgh