• MrsB6

    Är gardinkappor tantigt?

    Jag satte precis upp 3 gardinkappor i köket efter lång renovering och vill inte ha gardinlängder där inne av praktiska skäl.. men det känns lite ?tantigt?.. är gardinkappor tantiga och omoderna? Finns knappt att hitta i affärer tycker jag.. är hissgardiner mycket bättre?

    Vad är din åsikt om gardinkappor eller hissgardiner?

  • Svar på tråden Är gardinkappor tantigt?
  • Anonym (Kärring mot strömmen)

    Absolut inte! Det beror väl på tyget man använder mer än att det är en kappa. Vi måste också ha kappor helst (småbarn). Hissgardin känns för mig lite mer "bonnigt" som att man är på landet eller att det tillhör den här överdrivet romantiska stilen där allt ska vara vitt och så måste man ha en massa "kloka" citat på väggen *kräks*

  • linani

    Ja, gardinkappor känns rätt omodernt. Men såklart kan det bero på stil, tyg och typ av gardinstång.

    Det viktigaste är att du själv trivs, och det känns som ett dåligt tecken om du ogillar dem redan nu när de är ny-uppsatta?

  • LadyJane

    Hissgardiner är bland det fulaste som finns. Man måste ha fått en puck i huvudet för att tycka att det är fint.

    Har lite svårt för det kategoriska tänket. varför är "tantigt" synonymt med fult och dåligt?
    Vi har lång väg till jämställdhet...

  • Anonym (Ann)
    MrsB6 skrev 2021-09-01 08:50:59 följande:

    Jag satte precis upp 3 gardinkappor i köket efter lång renovering och vill inte ha gardinlängder där inne av praktiska skäl.. men det känns lite ?tantigt?.. är gardinkappor tantiga och omoderna? Finns knappt att hitta i affärer tycker jag.. är hissgardiner mycket bättre?

    Vad är din åsikt om gardinkappor eller hissgardiner?


    Tantigt skulle jag inte kalla det. Men kanske inte så modernt just nu. Själv föredrar jag gardinlängder, i alla fall om man har större/flera fönster i rad. Använder man gardinlängder till bara ett fönster i normalstorlek så tar gardinen bort mkt av ljuset, om man sätter stången endast över fönsterbredden. Då passar en kappa bättre. 

    Hissgardiner har jag aldrig haft men det kan också vara fint. 

    Alternativet är en gardinlängd som slutar där fönstret slutar längdmässigt, dvs ner till fönsterbrädan. 

    Sedan är inredning personligt, man måste inte gilla det "alla andra" gillar eller det som är mode nu. 
  • BuoBä

    Jag har kafégardiner i köket. Det är väl stenåldrigt. Men det löser insynsproblemet och jag slipper ha de urtråkiga "pull-up"-plisségardinerna som alla grannar har och som gör att de får trådar uppifrån och ner mitt på fönstret.

  • Anonym (Ann)
    BuoBä skrev 2021-09-01 09:51:58 följande:

    Jag har kafégardiner i köket. Det är väl stenåldrigt. Men det löser insynsproblemet och jag slipper ha de urtråkiga "pull-up"-plisségardinerna som alla grannar har och som gör att de får trådar uppifrån och ner mitt på fönstret.


    Håller med, pull-upp plisségardiner är verkligen fult.
  • Anonym (C)

    Ja gardinkappor är omodernt. Det är bara tanter som har det.

    Jag måste säga att jag har heller aldrig riktigt förstått vitsen med dem, dem är varken praktiska eller snygga.

  • sextiotalist
    MrsB6 skrev 2021-09-01 08:50:59 följande:

    Jag satte precis upp 3 gardinkappor i köket efter lång renovering och vill inte ha gardinlängder där inne av praktiska skäl.. men det känns lite ?tantigt?.. är gardinkappor tantiga och omoderna? Finns knappt att hitta i affärer tycker jag.. är hissgardiner mycket bättre?

    Vad är din åsikt om gardinkappor eller hissgardiner?


    Gardinkappor kan vara väldigt snyggt ibland. Vi har sådana i sommarhuset, där passar det utmärkt. Där vi bor permanent, skulle det inte fungera alls. Fast julgardiner är en kappa, få se om vi hittar plats för den till julen.
    Hisskappa är inget som jag har gillat alls
  • MrsPJ

    Då är väl jag tantig i så fall för har en kappa i köket haha. Om det däremot skulle vara kappa OCH gardiner i andra rum så känns det mer tantigt. Men vem bryr sig? Man ska inreda son man själv tycker är fint ju! Att nåt är tantigt är ju bara ett kategoriserande utifrån sociala konstruktioner och normer och nåt man lätt slänger sig med för att beskriva. Behöver inte värdera det öht. Även om många kanske skulle värdera det som negativt för att det är "äldre stil". Men som sagt. Who cares?

    Jag har ett hjärtformad pärlplatteram med en sten på på min garderob och en tandborsthållare i form av en enhörning. Barnsligt skulle vissa säga. Ja kanske men so what?

  • Anonym (Ann)
    MrsPJ skrev 2021-09-01 10:47:11 följande:

    Då är väl jag tantig i så fall för har en kappa i köket haha. Om det däremot skulle vara kappa OCH gardiner i andra rum så känns det mer tantigt. Men vem bryr sig? Man ska inreda son man själv tycker är fint ju! Att nåt är tantigt är ju bara ett kategoriserande utifrån sociala konstruktioner och normer och nåt man lätt slänger sig med för att beskriva. Behöver inte värdera det öht. Även om många kanske skulle värdera det som negativt för att det är "äldre stil". Men som sagt. Who cares?

    Jag har ett hjärtformad pärlplatteram med en sten på på min garderob och en tandborsthållare i form av en enhörning. Barnsligt skulle vissa säga. Ja kanske men so what?


    Åldersmässigt är jag väl en tant, och jag har också en gardinkappa i arbetsköket. Fönstret sitter över arbetsbänken, så det är bara kappa som gäller. 
Svar på tråden Är gardinkappor tantigt?