• LindaDee

Hur lång tid innan man ses / Onlinedejting

Hej! Är ny här vet inte om detta är rätt forumsdel. 

Jag är i alla fall singel sen många år tillbaka och har valt att bara fokusera på mitt barn och inte träffa någon annan. Jag har precis börjat med onlinedejting lite smått och nu har jag fastnat för en man, vi bor cirka 30 minuter ifrån varandra och pratar varje dag, men bara på dejtingsidan www.dating-zon.se  han vill inte byta nummer eller facebook säger han att han inte har. 

Vi har pratat i 3 månader nu. När är det normalt att man tar första steget och faktiskt träffas? För mig känns det väldigt länge att ha pratat med någon i 3 månader varje dag utan att ses? 

Har ni träffat någon på internet och hur länge väntade ni med att ses? 

• Svar på tråden Hur lång tid innan man ses / Onlinedejting
  • Tom Araya
    LindaDee skrev 2021-09-01 15:57:24 följande:

Tack för alla tips! Vet vad han heter och vart han bor men har inte hittat så mycket info, eller snarare han har ett väldigt vanligt namn tänk "Anders Andersson" så det är svårt att googla. 

Jag har frågat han nu skrev såhär

"Hej, hoppas du har en fin dag. Jag har funderat och jag skulle bli glad om vi kunde mötas så snart som du har tid. Jag kan knappt bärga mig inför att få känna hur du doftar och se ditt vackra leende i verkligheten, kram"

Skrev detta för ca 2 timmar sen. Han har varit online flera gånger och läst det men inte svarat. Hur ska jag tolka det? 

Vänta ett par, tre dagar...
    Jag hade inte skrivit mer om jag inte hade fått svar.
  • Anonym (Old)

Skulle aldrig vänta 3 månader, 1-2 veckor. Och då ska jag först veta var han bor, telefonnummer, var han jobbar så att man har koll. Mannen du skriver med verkar lite skum, eller så är han bara extremt försiktig. Men var väldigt uppmärksam så att han inte ljuger för dig.

• Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Old) skrev 2021-09-02 05:53:36 följande:

Skulle aldrig vänta 3 månader, 1-2 veckor. Och då ska jag först veta var han bor, telefonnummer, var han jobbar så att man har koll. Mannen du skriver med verkar lite skum, eller så är han bara extremt försiktig. Men var väldigt uppmärksam så att han inte ljuger för dig.

Undrar vad det beror på, att det har ändrat sig. Som jag skrev tidigare, förr så ville tjejer prata längre, i månader, innan man träffades. Nu vill tjejer ses ganska snabbt och känna av kemin.
    Är det för att mesta i samhället går snabbare nu, man är otålig, att det är mer stress?
  • Anonym (Old)
    Anonym (kaffedraken2) skrev 2021-09-02 06:59:14 följande:

Undrar vad det beror på, att det har ändrat sig. Som jag skrev tidigare, förr så ville tjejer prata längre, i månader, innan man träffades. Nu vill tjejer ses ganska snabbt och känna av kemin.

Är det för att mesta i samhället går snabbare nu, man är otålig, att det är mer stress?

För min del så är själva skrivandet rätt meningslöst, är inte särskilt på det där med gulliplutt mess /sms heller. Blir mest irriterad. Män som skickar en massa mess och förväntar sig att man ska svara omedelbart fast man till exempel är på jobbet eller på någon tillställning är inte riktigt min grej om man säger så.

Jag är 50+ om det kan ha betydelse.
  • Anonym (kaffedraken2)
    Anonym (Old) skrev 2021-09-02 07:05:36 följande:
    För min del så är själva skrivandet rätt meningslöst, är inte särskilt på det där med gulliplutt mess /sms heller. Blir mest irriterad. Män som skickar en massa mess och förväntar sig att man ska svara omedelbart fast man till exempel är på jobbet eller på någon tillställning är inte riktigt min grej om man säger så.

Jag är 50+ om det kan ha betydelse.
    Ja, det var mer sånt förr. Tjejerna ville skriva LÄNGE. Och så använde man uttryck som *ler* och *S*. Det ser man väl aldrig nu längre Skrattande
  • isterband
    Anonym (Y) skrev 2021-09-01 16:25:43 följande:

Jag tycker också ett dygn är mycket och det brukar jag tillämpa. När jag skrev det i en annan tråd här på FL tyckte kvinnor att jag var knäpp och tyckte att man kan behöva en vecka på sig att svara. Män som inte kan vänta en vecka på ett svar är otåliga som barn och det är väldigt oattraktivt.

.

Jag håller med om det du skriver. Väldigt oattraktivt. Men då är det män som smsar 50 ggr per dag eller skriver aslånga meddelanden och det förväntas att man ska svara tillbaka inom kort. Men i den här situationen, som TS skriver om då? Hade människan inte svarat på en hel vecka på det meddelandet hade jag per automatik tänkt det fanns zero intresse. Hade gett han max ett dygn ärligt talat. Och då är jag inte den tjejen som kräver så himla mkt.
  • Anonym (Kvinna 39)

Är det bara jag och nån till i tråden som verkar förstå att folk har ett liv...? Flera har skrivit att de både avmatchar och blockar och på alla sätt går vidare om de inte fått svar inom ett dygn. Känns väldigt konstigt att inte kunna ge mer tid än så, särskilt om man faktiskt haft nån form av intresse för en person. Vill man själv bli behandlad så om man råkar vara upptagen ett dygn...? Inte konstigt att dejting inte funkar så bra för en del.

• Fjäril kär
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-09-02 11:07:15 följande:

Är det bara jag och nån till i tråden som verkar förstå att folk har ett liv...? Flera har skrivit att de både avmatchar och blockar och på alla sätt går vidare om de inte fått svar inom ett dygn. Känns väldigt konstigt att inte kunna ge mer tid än så, särskilt om man faktiskt haft nån form av intresse för en person. Vill man själv bli behandlad så om man råkar vara upptagen ett dygn...? Inte konstigt att dejting inte funkar så bra för en del.

Det ÄR märkligt att inte svara inom ett dygn om man som i ts fall haft daglig kontakt i över 3 månader. Plötsligt har man ett liv när en fråga om dejt dyker upp....?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Fjäril kär skrev 2021-09-02 11:45:26 följande:
    Det ÄR märkligt att inte svara inom ett dygn om man som i ts fall haft daglig kontakt i över 3 månader. Plötsligt har man ett liv när en fråga om dejt dyker upp....?
    Det jag skriver handlar inte om ts situation, personligen tror jag han har en relation redan, utan om alla de som skrivit i tråden hur de gör eller skulle göra generellt. Att då bryta med en person för att de inte hört av sig på ett dygn är verkligen slit-och-släng-mentalitet kring dejting, och jag tror knappast de flesta vill bli behandlade så själva.
  • isterband
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-09-02 11:51:04 följande:

Det jag skriver handlar inte om ts situation, personligen tror jag han har en relation redan, utan om alla de som skrivit i tråden hur de gör eller skulle göra generellt. Att då bryta med en person för att de inte hört av sig på ett dygn är verkligen slit-och-släng-mentalitet kring dejting, och jag tror knappast de flesta vill bli behandlade så själva.

KAN förstå vad du menar, men då beror det liksom lite på hur kommunikationen sett ut från början. Men när det kommer till just nätdejting, där ALLT från början handlar om just kommunikation i skrift så är det rätt viktigt att ha en kontinuerlig kontakt. Att skriva med ett dygn eller en veckas mellanrum funkar liksom inte om man ska lära känna någon. Iaf inte för mig. Och då är jag , som jag skrev innan, rätt enkel på det sättet. Inte så på/inte så krävande.

Tror fö inte det är tidsaspekten som gör att dejting nuförtiden känns som slit och släng, utan hur folk behandlar varann överlag.
  • Anonym (Kvinna 39)
    isterband skrev 2021-09-02 15:42:23 följande:
    KAN förstå vad du menar, men då beror det liksom lite på hur kommunikationen sett ut från början. Men när det kommer till just nätdejting, där ALLT från början handlar om just kommunikation i skrift så är det rätt viktigt att ha en kontinuerlig kontakt. Att skriva med ett dygn eller en veckas mellanrum funkar liksom inte om man ska lära känna någon. Iaf inte för mig. Och då är jag , som jag skrev innan, rätt enkel på det sättet. Inte så på/inte så krävande.

Tror fö inte det är tidsaspekten som gör att dejting nuförtiden känns som slit och släng, utan hur folk behandlar varann överlag.
    En vecka har jag förståelse för men inte ett dygn. Jag vet ju själv hur upptagen jag kan vara när jag har ett missat samtal från någon bekant, det är inte alls säkert att jag har tid att ringa upp samma dag eller ens nästa. Eller så glömmer jag helt enkelt bort det när jag väl har tid, ofta för att man är så trött efter en lång dag. Det måste finnas fler som har det så? Eller så kanske man glömt berätta att man skulle vara upptagen den kvällen, eller så har nåt annat dykt upp ur tomma intet. Hur som helst, ett dygn är verkligen snålt tilltaget tycker jag.

Ja det kan du absolut ha rätt i, jag skulle väl inte säga "bara" tid men det är en del av det.
  • Anonym (Y)
    LindaDee skrev 2021-09-01 15:57:24 följande:

Tack för alla tips! Vet vad han heter och vart han bor men har inte hittat så mycket info, eller snarare han har ett väldigt vanligt namn tänk "Anders Andersson" så det är svårt att googla. 

Jag har frågat han nu skrev såhär

"Hej, hoppas du har en fin dag. Jag har funderat och jag skulle bli glad om vi kunde mötas så snart som du har tid. Jag kan knappt bärga mig inför att få känna hur du doftar och se ditt vackra leende i verkligheten, kram"

Skrev detta för ca 2 timmar sen. Han har varit online flera gånger och läst det men inte svarat. Hur ska jag tolka det? 

Hur har det gått?
  • Anonym (Sussi)
    En allt snabbare samhällsutveckling och en alltmer avancerad it leder till många goda ting men oxå till en ökad mellanmänsklig stress... man nästan tvingas in i "snabba beslut". nåt som sätter sin prägel även i onlinedejting. Varför skulle dejting undantas ifrån den allmänna samhällsandan?

Undantag från regeln är nätverksbyggande eller vänskap online - där får man all tid i världen att lära känna varandra. :) Om alla på nätet kör med öppenhet förstås.:)
  • Anonym (Sussi)
    En allt snabbare samhällsutveckling och en alltmer avancerad it leder till många goda ting men oxå till en ökad mellanmänsklig stress... man nästan tvingas in i "snabba beslut". nåt som sätter sin prägel även i onlinedejting. Varför skulle dejting undantas ifrån den allmänna samhällsandan?

Undantag från regeln är nätverksbyggande eller vänskap online - där får man all tid i världen att lära känna varandra. :) Om alla på nätet kör med öppenhet förstås.:)
Svar på tråden Hur lång tid innan man ses / Onlinedejting