• Lyckligalotta

Fel lön till F-kassa, bevisa...

Hej!

Ansökte om vab för första gången på länge och blev uppmanad att ange min lön eftersom det var länge sedan. Som vanligt överslagsräknade jag och drog till med en rimlig siffra både på summa och datum för ny lön. Tänkte att det inte borde spela nån större roll.

Idag fick jag ett meddelande att de vill att min arbetsgivare styrker lönen.. dubbelkollade och ser att jag angivit allt för låg lön.

Kommer det att bli problem? Kan arbetsgivaren bara slå in rätt lön och så löser sig allt? Eller behöver jag kontakta F-kassan för att ändra lönepåståendet först? Måste ju vara bättre att jag angett för lite än för mycket? Sen är där ju ett tak som gör att vad jag tjänar egentligen inte spelar någon roll...

• Svar på tråden Fel lön till F-kassa, bevisa...
  • Mortiscia80

Oj! Man måste självklart ange exakt lön till F-kassan! Går inte att höfta. Men bra att du iaf satte för låg antagligen.

Skicka in en lönespec eller om du kan få ett intyg från kontoret på vad du har för lön, det finns många sätt att verifiera. Du kan alltid ringa F-kassan och fråga hur du ska göra.

• Anotherone

Den lön som din arbetsgivare anger kommer att "trumfa" den som du själv lagt in. Så om din arbetsgivare bara skickar in aktuella löneuppgifter ska det vara lugnt.
    Som du säger själv så hade det varit värre om du lagt dig väsentligt över den lön du faktiskt har, än om du lagt dig för lågt.

• TeresB
    Lyckligalotta skrev 2021-09-01 16:23:08 följande:

Hej!

Ansökte om vab för första gången på länge och blev uppmanad att ange min lön eftersom det var länge sedan. Som vanligt överslagsräknade jag och drog till med en rimlig siffra både på summa och datum för ny lön. Tänkte att det inte borde spela nån större roll.

Idag fick jag ett meddelande att de vill att min arbetsgivare styrker lönen.. dubbelkollade och ser att jag angivit allt för låg lön.

Kommer det att bli problem? Kan arbetsgivaren bara slå in rätt lön och så löser sig allt? Eller behöver jag kontakta F-kassan för att ändra lönepåståendet först? Måste ju vara bättre att jag angett för lite än för mycket? Sen är där ju ett tak som gör att vad jag tjänar egentligen inte spelar någon roll...

Du kan själv gå in och ange korrekt lön, det brukar stå hur de vill att du räknar din lön tex månlön *12= årslön.

De kommer även som de angett stämma av med din arbetsgivare, inga konstigheter alls.
Svar på tråden Fel lön till F-kassa, bevisa...