• Wed 1 Sep 2021 21:41
    876 visningar
    2 svar
    2
    876

    Snälla hjälp. Hur avsluta ett katolskt bröllop?

    Hej!

    Jag har varit gift och skilt mig (?) inom den stränga katolska kyrkan... Jag var för ung och dum för att ta ett sånt beslut om bröllop just då. Jag är skild sedan 2 år tillbaka, och jag har hunnit träffa en ny man redan. Vi ska gifta oss under nyår i slutet av 2022.

    Men jag vill mycket hellre att mitt och min indiers bröllop om 1 år och 4 månader är katolskt framför borgerligt. Men hur löser jag då mitt problem, steg för steg? Jag hade tänkt skriva till en katolsk präst eller biskop, att min ex-man hade diagnoser, bland annat asperger, och att han låg med mig innan jag blev vuxen (17 år var jag, 27 år var han), och då blev jag gravid innan det ens var tal om något bröllop. Allt blev fel! Och dem felen "tvingade" mig att stanna. Jag var för oerfaren och jag vill ha bröllopet ogiltigtförklarat såklart.

    Har jag börjat på rätt sätt? Eller finns det någon särskild "mall" som man MÅSTE följa när man skriver till biskopen eller vem det nu blir?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Snälla hjälp. Hur avsluta ett katolskt bröllop?
  • Thu 2 Sep 2021 07:35
    #1
    +2

    Du kan läsa mer om hur du ska gå tillväga för att ogiltigförkara ett äktenskap om du läser pdf:en i länken nedan.

    www.katolskakyrkan.se/media/3660/information-om-ogiltighetsforklaring-av-aktenskap-2016.pdf

  • Thu 2 Sep 2021 13:38
    #2

    Tusen tack MammaKajsa! :)

Svar på tråden Snälla hjälp. Hur avsluta ett katolskt bröllop?