• Anonym (Undrar)

Tinad köttfärs, hur länge i kylen?

Tog ut fryst köttfärs igår och orkade inte tillaga, orkar inte idag heller. Blir den dålig om den är kvar i kylskåpet tills imorgon eller går det bra?

• Svar på tråden Tinad köttfärs, hur länge i kylen?
  • Aniiee

Beror mycket på, både förpackningen och kylan i kylskåpet. Det kan vara ok, men det kan också vara ej ok. Du får helt enkelt komma köttfärsen innan du använder den imorgon.

We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (E)

Personligen skulle jag inte chansa. 

• Anonym (Yllet)

Jag hade kanske lagt en kylklamp på den i kylen för att ge lite extra kyla.

Lukta på färsen noga imorron så den inte luktar dåligt, och koka hellre köttfärssås på den än att t.ex. snabbsteka biffar om du bestämmer dig för att den funkar.

Du kanske kan laga den på lunchen istället för att vänta till kvällen?

• Anonym (Undrar)

Är sjuk (corona) så luktsinnet är inte det bästa just nu, därför jag undrade om det finns en gräns istället för att behöva lukta. Men får nog slänga den då.

• Frontline

Tillaga den du idag, ska jag ha färs på lördagen tar jag alltid ut den ur frysen på torsdagskvällen och lägger i kylen.
    Har aldrig blivit sjuk varken jag eller barnen..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Smulan)

Det är ingen fara den håller sig minst 14 dagar om den varit fryst

• LaFontaine
    Anonym (Undrar) skrev 2021-09-02 21:29:07 följande:

Är sjuk (corona) så luktsinnet är inte det bästa just nu, därför jag undrade om det finns en gräns istället för att behöva lukta. Men får nog slänga den då.

Då skulle jag absolut inte chansa.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (Smulan) skrev 2021-09-03 09:45:08 följande:

Det är ingen fara den håller sig minst 14 dagar om den varit fryst

Verkligen inte, var i all världen har du fått det ifrån?

Färs är ett känsligt livsmedel och om den inte har skyddad atmosfär som är intakt i förpackningen så ska den lagas inom 2 dagar efter upptining. Livsmedelsverket anger här att 3 dagar är lång tid för tinad färs, men att man kan lukta/provsteka/smaka för att veta om den är ok.

fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/kottfars-1/
  • Anonym (E)

Jag vet inte om vi har någon konstig kyl eller nåt men om man lägger tinat kött där och låter det ligga till längre än dagen efter så blir det dåligt direkt. Och då har vi termometrar både upptill och nertill för att ha koll på tempen.

• Anonym (Yllet)
    Anonym (E) skrev 2021-09-03 12:28:32 följande:

Jag vet inte om vi har någon konstig kyl eller nåt men om man lägger tinat kött där och låter det ligga till längre än dagen efter så blir det dåligt direkt. Och då har vi termometrar både upptill och nertill för att ha koll på tempen.

Ni kanske har inneboende i kylen som gör att kött åldras fortare?
    Brukar vara svårt att göra rent i "hålet" mot bakre väggen där kondens rinner ner.

Ska man klara färs bra bör också kylen hålla 4 grader C och inte 8, men det kostar klart lite mer energi.
  • Anonym (f)

Lukten.

Jag avgör efter hur köttfärs och annan mat luktar. luktar den okej så är den oftast okej.

Ibland kan köttfärs vara dålig redan när man köper den. Då tar jag tillbaka den till butiken.

• Anonym (E)
    Anonym (Yllet) skrev 2021-09-03 12:35:06 följande:
    Ni kanske har inneboende i kylen som gör att kött åldras fortare?
    Brukar vara svårt att göra rent i "hålet" mot bakre väggen där kondens rinner ner.

Ska man klara färs bra bör också kylen hålla 4 grader C och inte 8, men det kostar klart lite mer energi.
    Brukar ha koll på det där hålet, finns ingen beläggning osv där. Vi har snarare 1-4 grader men det kan säkert skilja uppåt också beroende på plats. Vi får försöka mäta mer och se om vi hittar olika värmezoner.
  • Anonym (Yllet)
    Anonym (E) skrev 2021-09-03 12:47:29 följande:
    Brukar ha koll på det där hålet, finns ingen beläggning osv där. Vi har snarare 1-4 grader men det kan säkert skilja uppåt också beroende på plats. Vi får försöka mäta mer och se om vi hittar olika värmezoner.
    Skumt. Om butiken maler själv kanske det är de som är lite frikostiga med datumen då.
  • Anonym (E)
    Anonym (Yllet) skrev 2021-09-03 12:49:12 följande:
    Skumt. Om butiken maler själv kanske det är de som är lite frikostiga med datumen då.
    Näe vi köper vår köttfärs på Willys, 2 kg-förpackningar. När vi kommer hem packar vi om i mindre delar och in i frysen direkt.
Svar på tråden Tinad köttfärs, hur länge i kylen?