• MasterNinja

    Varannan vecka, hur gör ni vid förkylningssymtom???

    Hej

    Fick idag mess från mina 2 söners mamma om att den ena sonen har hosta. Hon var osäker på om han skulle gå till skolan. Jag anser att han borde vara hemma. De hade även ett covidfall i samma skola tidigare i veckan som alla fått mail om.. Så då blir man ännu mer orolig..

    Men saken är den med att de ska komma till mig egentligen idag men mu vet jag inte vad som är bäst att göra med tanke på hostan.. Bör han liksom stan a hos sin mamma då eller ska man ta hit honom ändå... Till saken hör med att jag har en liten dotter också med en annan mamma som också ska komma till mig idag och hon är mitt i inskolning på dagis och det hade varit jättedumt att bli sjuk mitt i den. Hon har svårt med den som det är ändå liksom...

    Jag själv har också precis påbörjat utbildning. Grejen är den med att jag nästan alltid lyckas bli smittad av mina pojkar.. Och det var typ 3-4 veckor sen sist jag o lillan blev jättesjuka efter att mina söner kom hit förkylda. Så hopplöst...

    Jag tänkte höra iaf hur ni andra gör som har varannan vecka eller helg om barnen är förkylda?? Speciellt nu i covidtider då. Lämnar ni över barnen ändå eller stannar de hos den föräldern de blev sjuka hos?

    En sak som gör mig osäker med är att mamman till sönerna alltid spelar ner hur pass sjuka de är så man kan liksom inte lite på hennes ord.. Säger hon att "nä det är bara lite snuva o pyttelite hosta", så kommer de till mig o är görförkylda... Men enligt henne "är det inte så farligt"... Detta har varit hopplöst sen corona kom för då kan man inte hålla på så eftersom minsta symtom ska tas på allvar ju...

    Aja tänkte höra hur andra görno tänker i frågan iaf?

  • Svar på tråden Varannan vecka, hur gör ni vid förkylningssymtom???
  • Spucks

    Mina barn flyttar inte mellan föräldrarna, med det är såhär jag tänker: om det finns en misstanke om att barnet kan ha covid ska han stanna där han är. Men då gör man såklart ett test.
    Annars ser jag det som självklart att barnen är hos dig när det är "din tur". Att du har ett barn till och en utbildning osv. spelar ingen roll. Du kan inte välja bort dina söner när det är bekväm för dig och ha dem hos dig när det passar dig. Du har skaffat barn, allts
    å tar du hand om dem, oavsett om de är friska eller sjuka.

  • MasterNinja

    Handlar DEFINITIVT inte om att det skulle vara bekvämt för mig. Jag har sett fram emot denna helgen länge. Men det är precis sådär mamman tänker med.. Det som är problemet..

    Jag måste tänka på mitt andra barn också naturligtvis. Samtidigt som jag måste tänka på mina söner. Men det är inte alltid svart och vitt. Han har hosta. Är det covid eller inte. Ingen vet. Vad är då rätt sak att göra. Ska man liksom ta hem honom ändå eller inte. Jättesvåra beslut. Speciellt när det händer samma dag som de ska byta hem. Då måste man besluta liksom. Då hinner man kanske inte alltid ta tester heller.

    Jag gör allt för alla mina barn. Covid gör allt så jäkla krångligt bara. För alla..

    Tycker hursomhelst inte att det är det minsta konstigt att jag inte vill smitta min yngsta när jag inte ens vet vad det är sonen har. Mitt i en tuff inskolning. När de precis haft konstaterad corona i deras klass.. Men det är ju jag det. Tydligen är jag en idiot för det. Jag står för det iaf.

  • hammarhajen
    MasterNinja skrev 2021-09-03 10:59:33 följande:

    Handlar DEFINITIVT inte om att det skulle vara bekvämt för mig. Jag har sett fram emot denna helgen länge. Men det är precis sådär mamman tänker med.. Det som är problemet..

    Jag måste tänka på mitt andra barn också naturligtvis. Samtidigt som jag måste tänka på mina söner. Men det är inte alltid svart och vitt. Han har hosta. Är det covid eller inte. Ingen vet. Vad är då rätt sak att göra. Ska man liksom ta hem honom ändå eller inte. Jättesvåra beslut. Speciellt när det händer samma dag som de ska byta hem. Då måste man besluta liksom. Då hinner man kanske inte alltid ta tester heller.

    Jag gör allt för alla mina barn. Covid gör allt så jäkla krångligt bara. För alla..

    Tycker hursomhelst inte att det är det minsta konstigt att jag inte vill smitta min yngsta när jag inte ens vet vad det är sonen har. Mitt i en tuff inskolning. När de precis haft konstaterad corona i deras klass.. Men det är ju jag det. Tydligen är jag en idiot för det. Jag står för det iaf.


    Ta ett test. Är det positivt så stannar han hos mamman, är det negativt så byter han som det är tänkt.
  • Mrs Moneybags
    hammarhajen skrev 2021-09-03 11:15:55 följande:
    Ta ett test. Är det positivt så stannar han hos mamman, är det negativt så byter han som det är tänkt.
    Ja, det låter enklast. 

    En vanlig förkylning eller influensa får du stå ut med, men covid ska vi vara lite försiktigare med. 
  • MasterNinja

    Enklast??? Okej skitsamma. Jag är ensam med 3 barn. Jag löser inte att ta covidprov på en av dem ensam.. Speciellt inte en fredag eftermiddag.

    Men skitsamma. Jag skulle skrivit tråden som en kvinna så hade man säkerligen fått mer förståelse. Inte undra på att covid sprids i samhället när folk tänker som ni här inne. Man kan ju aldrig veta om det är covid eller förkylning. Därför de säger att man SKA vara hemma vid minsta symtom. Inte gå så länge o sprid smittan tills du vet ??????????????

    Aja, tack för "hjälpen". Tråden nedlagd. Jag har nu alla barn och vi lär alla ligga sjuka nästa veckatroligtvis. Men då vet jag från er att jag kan gå ut i samhället med hosta och snor ända tills jag får provsvar ???????????????? kanonbra!

  • Moder1

    Är inte covid uteslutet med test så tycker jag barnet stannar där det är.

    Ni kan justera dagarna sedan om hon vill vara barnfri sina dagar.

    Är covid uteslutet och hon inte jobbar helg så hade jag låtit barnet stanna hos henne till på söndag.

  • Tajan

    Vi kör att vid influensor, feber och rejäla förkylningar så stannar barnen där de blev sjuka. Finns ingen anledning att sprida smittor vidare i onödan. Det ligger ju i allas intresse och vi båda föräldrar har flera infektionskänsliga individer i vår närhet så vi delar uppfattningen även om vi är separerade. Ingen av oss ser det som att den andre undviker föräldraansvar itan det är sunt förnuft

  • Manfödd80
    MasterNinja skrev 2021-09-03 16:39:07 följande:

    Enklast??? Okej skitsamma. Jag är ensam med 3 barn. Jag löser inte att ta covidprov på en av dem ensam.. Speciellt inte en fredag eftermiddag.

    Men skitsamma. Jag skulle skrivit tråden som en kvinna så hade man säkerligen fått mer förståelse. Inte undra på att covid sprids i samhället när folk tänker som ni här inne. Man kan ju aldrig veta om det är covid eller förkylning. Därför de säger att man SKA vara hemma vid minsta symtom. Inte gå så länge o sprid smittan tills du vet ??????????????

    Aja, tack för "hjälpen". Tråden nedlagd. Jag har nu alla barn och vi lär alla ligga sjuka nästa veckatroligtvis. Men då vet jag från er att jag kan gå ut i samhället med hosta och snor ända tills jag får provsvar ???????????????? kanonbra!


    Ärligt, är du go eller?

    Har inlägg raderats för jag hittar inga inlägg som gör att du borde reagera så?

    Ett test görs på 15 minuter och det borde ditt ex ha gjort innan byte om ni misstänkte covid. Vid positivt test stannar han hos mamma annars helgmys med dig.

    Enkelt va??
  • cosinus

    Jag hade köpt ett snabbtest och testat sonen, svar på 15 min och sen har man iaf ett ganska bra uppfattning om det är covid.

    Är det covid stannar han annars tycker jag han ska få komma.

    Men jag inser ju att mycket har att göra med hur rädd man är för att bli sjuk själv. Min man är tramsigt rädd för även vanliga förkylningar och gömmer sig typ i ett eget rum så fort barnen snorar, vill inte mötas i trappen eller vara i soffan samtidigt. Själv har jag aldrig varit rädd för att bli sjuk och brukar t o m glömma bort mig och äta upp matrester när de har magsjuka. Blir ändå inte oftare sjuk än mannen.

    Hade vi varit separerade han min man aldrig velat ha hem en unge som ens nyser medans jag inte brytt mig alls. Så ja, vi hade haft samma problem.

Svar på tråden Varannan vecka, hur gör ni vid förkylningssymtom???