• Elson97

    Ska jag hoppa av min utbildning?

    Jag har precis börjat andra året på min 4,5 åriga utbildning. Utbildningen känns fel och jag har mycket ångest kring det vilket gör att jag inte kan fokusera på föreläsningar och praktiska moment. Jag har i grunden ångestproblematik och därför tvekar jag att hoppa av/ta en paus då jag är osäker ifall det är ångesten som gör att jag nu tvekar, eller om det är så att mina tvivel har gjort ångesten värre. Jag kan verkligen inte se mig bo kvar i staden jag studerar i och slutföra sista 2,5 åren för att sedan jobba med detta resten av livet. Samtidigt tvekar jag, för har ingen annan utbildning som jag skulle vela gå och inget annat yrke jag ser mig jobba med resten av livet heller. Första året kändes 80% av tiden bra, men jag var så upptagen med allt plugg att jag knappt hann tänka efter ordentligt. Är det någon som har haft liknande erfarenhet? Eller som kan ge pepp och råd för hur jag ska tänka? Måste flytta hem till mina föräldrar ifall jag hoppar av och även det skapar stress, mest för att det känns som ett stort misslyckande alltihopa. Snälla hjälp mig hur jag ska tänka! :(

  • Svar på tråden Ska jag hoppa av min utbildning?
  • Nutid

    Det är lite svårt att tänka sig in i sitt framtida arbetsliv utifrån utbildningen och när du dessutom inte är helt säker på vad du vill jobba med är det svårt att ge råd.

    Men om vi vänder på det vad tycker du om det du studerar är det intressant i sig?

    Det vill säga är det din oro inför framtida arbetslivet som stör.

    I så fall tycker jag att du ska försöka strunta i framtida jobb och studera vidare OM det är intressant. Nu vet jag inte vad du studerar men om jag ser till min utbildning (maskinteknik)och klass så arbetar mina före detta klasskompisar med otroligt olika saker.

  • Elson97
    Nutid skrev 2021-09-03 11:48:51 följande:

    Det är lite svårt att tänka sig in i sitt framtida arbetsliv utifrån utbildningen och när du dessutom inte är helt säker på vad du vill jobba med är det svårt att ge råd.

    Men om vi vänder på det vad tycker du om det du studerar är det intressant i sig?

    Det vill säga är det din oro inför framtida arbetslivet som stör.

    I så fall tycker jag att du ska försöka strunta i framtida jobb och studera vidare OM det är intressant. Nu vet jag inte vad du studerar men om jag ser till min utbildning (maskinteknik)och klass så arbetar mina före detta klasskompisar med otroligt olika saker.


    När jag började plugga fanns det bara ett jobb inom yrket jag var intresserad av, är fortfarande inte intresserad av de andra möjliga arbetsplatserna. Jag vet inte vad jag tycker är intressant, har hela utbildningen tänkt på framtida kurser som det som kommer vara intressant egentligen och det jag gjorde då bara var nåt jag behövde ta mig igenom för att komma dit. Men är orolig att jag hamnat i en negativ spiral så jag inte kan se nåt positivt med utbildningen eller yrket alls. Mycket handlar nog också om att i slutändan är det ganska dåligt betalt för ett väldigt psykiskt krävande yrke, så vet inte om det är värt det när jag inte känner att jag tycker varken utbildningen eller jobbet är så lockande. 
  • Allmänt undrande

    Det finns de människor som vet vad de vill bli tidigt i livet. Som har ett driv, antingen att de brinner för ett visst yrke eller vill ha en viss status och/eller bra lön eller något annat. Sen så finns det vi andra. Som inte riktigt vet vad vi vill eller som vill alldeles för mycket och inte kan bestämma oss, eller något märkligt mellanting vill en massa olika saker men inget särskilt riktigt starkt.

    Utbildning är en investering och liksom andra investeringar vill man att det betalar sig, 4,5 år är lång tid, en väldigt lång tid om du inte trivs och sen är ju resten av (yrkes?)livet ännu längre. Men vad ska man göra? Man måste ju jobba...

    Ja, det måste man, men vad är egentligen viktigast, att man har en bra lön eller att man trivs med sitt jobb? Sen det där att älska sitt jobb och göra det resten av livet... Det är väldigt få förunnat, för många handlar det ju i slutändan om att "få ihop till levebrödet". Så det att du inte känner ett starkt kall behöver inte betyda att det inte kan vara okej, men å andra sidan om det känns riktigt hemskt bör du nog överväga något annat.

    Sen kan man faktiskt sadla om, även mitt i livet, så bara för att du utbildat dig 4,5 år så betyder det inte att du måste göra det resten av livet. Visst kanske du blir lite fattigare genom att ta ytterligare tid till utbildning eller börja om i karriären osv. Men pengar måste inte vara ens enda måttstock här i livet...

    Jag tycker att om du verkligen vill så kan du absolut hoppa av, MEN gör inget överilat medan du är i en period av stark ångest. Du kan ju alltid ta paus om du inte klarar av att plugga och fortsätta nästa termin eller nästa år eller byta då. Många gånger kan man fortsätta en utbildning på ett annat lärosäte, de flesta utbildningar är så pass lika.

    //En som har på tok för många högskolepoäng...

  • Nutid

    Då tycker jag att du ska ta ett sabbatsår om du hittar ett enklare tillfälligt jobb. Du kan alltid starta om utbildningen och att jobba med något annat är rätt på alla sätt det är bra I din meritlista, det kan vara en jättebra motivator att börja studera igen och det ger en bra förståelse om vad arbetslivet handlar om.

  • Anonym (L)

    Varför valde du denna utbildning och vad är det som är intressant med just den här utbildningen och yrket/yrkena utbildningen kan leda till?

    Om du inte har något intresse av utbildningen längre så tycker jag att du ska hoppa av för det är ju liksom inte gratis att studera. Antar att du har studielån och det är ju onödigt att låna om du inte är säker på utbildningen. Dessutom blir det svårt att klara av utbildningen om du saknar motivation och intresse.

    Fundera igenom detta ordentligt innan du tar ett beslut. Tänk också på att om du väljer att hoppa av så måste du ha någon annan plan. Om du väljer att hoppa av så bör du börja leta arbete innan du hoppar av så du inte står där helt utan pengar och utan någon plan. Alternativt om du vill påbörja någon annan utbildning och arbeta tills dess.

    Så om du väljer att hoppa av se då till att ha en plan b.

  • Anonym (Korvspad)

    Självklart ska du hoppa av! Både utbildningen och yrket känns fel, då är det fel. Men du måste ta itu med ditt tankefel. Det handlar inte om att hitta nåt man vill jobba med resten av livet, utan mer inom överskådlig framtid.

  • Elson97

    Tack alla för svar!
    Utbildningen finns bara på ett ställe i Sverige, så kan tyvärr inte plugga i min hemstad. 

    Ett annat problem är att just eftersom jag är så osäker/har ångest så är det nästan omöjligt för mig att hänga med i plugget, kan inte koncentrera mig på föreläsningar och har ingen ork att gå på dom praktiska momenten vilket gör att jag hamnar efter redan nu. Jag har ett möte med studievägledare inbokat, men det är om några veckor och hinner ha en tenta innan dess. Mina tankar nu är att ta studieuppehåll men får ångest av bara tanken att behöva säga upp lägenheten och sen om jag skulle börja plugga igen att hitta nytt boende och allt vad det innebär. Är väldigt rädd att jag ska ångra mig, men har känt i kanske 2 månader att det är fel (men är rädd att det bara ska vara pga att jag har ångest som jag känner så). 

    När jag valde utbildningen tog jag det enda riktiga intresset jag har och det var få utbildningar som man kunde välja mellan då. Kände press att hitta ett yrke jag ville jobba med, och när jag väl hittat något som kändes ok så kunde jag slappna av och tänkte inte djupare än så. Har som sagt haft lite tvivel innan men dom har jag kunnat övertala mig själv om att det blir bättre och då kunnat släppa, men nu är det det jag tänker på 90% av dagen.

  • Elson97

    När jag skriver nu så inser jag att jag lutar mycket åt att ta studieuppehåll och det verkar säkert som att jag ältar ett problem med självklar lösning, men det är just rädslan för att ångra mig som hindrar mig från att ta ett beslut.

  • Anonym (Kör bara kör)

    Kör på nu! Du kommer aldrig ångra en utbildning som du har i ryggen till allt. Du kan välja ett annat jobb efter utbildningen men ska du hoppa av nu, strula med CSN och dessutom inte ens ha en utbildning i ryggen när du söker en väg i livet så blir det bara jävligt jobbigt för dig själv.

    Du har redan gjort ett stort jobb genom att gå klart första året! Bara kör på nu, tacka dig själv som fan om ett par år när du fortfarande kanske är osäker på vad du vill i livet och präglas av ångest (förhoppningsvis inte såklart). Då har du alltid en utbildning att falla tillbaka på. Ge dig själv en chans i livet och kör på nu!

  • Anonym (dystopia)

    Jag tycker du ska sluta tro att du ska jobba med samma sak resten av livet, för det är inget man med säkerhet kan räkna med eller knappt ens lyckas med i framtidens samhälle, vare sig man vill eller ej.

    Det mesta håller på att förändras.

    Transporter kommer att bli självkörande - chaufförer kommer att försvinna.

    Robotar kommer att t.ex. kunna utföra byggjobb, laga och servera mat, skörda frukt och grönt, stå i receptionen mm- jobb försvinner och de som finns kvar kräver andra saker.

    Fysiska butiker kommer i allt högre grad att försvinna- butiksjobben blir färre.

    Eftersom vi inte kan konsumera mer fysiska saker utan att förstöra jorden så kommer allt mer av vår konsumtion att styras mot tjänster och virtuell verklighet. Kanske kommer en majoritet att leva nästan helt online och köpa statusprylar till sina avatarer istället, för att slippa se sin omgivning. De som skapar content till dessa tjänster och får vanligt folk fast i att betala för det kommer fortsatt att ha jobb.

    De rika kommer att behålla prylar och utrymme för sig själva.

    Sett utifrån det- vilket jobb tror du finns kvar om 20 år? Det kanske är värt att fundera över.

Svar på tråden Ska jag hoppa av min utbildning?