• Elson97

    Ska jag hoppa av min utbildning?

    Jag har precis börjat andra året på min 4,5 åriga utbildning. Utbildningen känns fel och jag har mycket ångest kring det vilket gör att jag inte kan fokusera på föreläsningar och praktiska moment. Jag har i grunden ångestproblematik och därför tvekar jag att hoppa av/ta en paus då jag är osäker ifall det är ångesten som gör att jag nu tvekar, eller om det är så att mina tvivel har gjort ångesten värre. Jag kan verkligen inte se mig bo kvar i staden jag studerar i och slutföra sista 2,5 åren för att sedan jobba med detta resten av livet. Samtidigt tvekar jag, för har ingen annan utbildning som jag skulle vela gå och inget annat yrke jag ser mig jobba med resten av livet heller. Första året kändes 80% av tiden bra, men jag var så upptagen med allt plugg att jag knappt hann tänka efter ordentligt. Är det någon som har haft liknande erfarenhet? Eller som kan ge pepp och råd för hur jag ska tänka? Måste flytta hem till mina föräldrar ifall jag hoppar av och även det skapar stress, mest för att det känns som ett stort misslyckande alltihopa. Snälla hjälp mig hur jag ska tänka! :(

  • Svar på tråden Ska jag hoppa av min utbildning?
  • Nutid

    Det är lite svårt att tänka sig in i sitt framtida arbetsliv utifrån utbildningen och när du dessutom inte är helt säker på vad du vill jobba med är det svårt att ge råd.

    Men om vi vänder på det vad tycker du om det du studerar är det intressant i sig?

    Det vill säga är det din oro inför framtida arbetslivet som stör.

    I så fall tycker jag att du ska försöka strunta i framtida jobb och studera vidare OM det är intressant. Nu vet jag inte vad du studerar men om jag ser till min utbildning (maskinteknik)och klass så arbetar mina före detta klasskompisar med otroligt olika saker.

  • Elson97
    Nutid skrev 2021-09-03 11:48:51 följande: