• DinoFerrari

Värst på Köp o sälj - sajter

Som rubriken lyder.

Vad är värst på alla dessa köp o sälj- sidor?

Just nu är jag grymt irriterad på folk som frågar om varan finns kvar, bara för att inte höra av sig igen. Eller säger att de vill ha varan skickad och går med på att betala frakt, och när jag har packat paketet och ska skicka det så vet folk plötsligt inte hur man gör när man swishar. Eller bara skickar ett meddelande med ett skambud, utan att ens presentera sig eller ens vilja se varan först.

Listan kan göras sååå lång..

• Svar på tråden Värst på Köp o sälj - sajter
  • neverpreggo

Det där "om varan är kvar" är väl oftast att man råkat trycka på den där jävla meningen :P och inte vill ta upp mer tid vid feltryck

• Anonym (B)

Folk som säger att de vill köpa och frågar efter adress och när de kan komma för att sedan inte dyka upp efter att man bestämt både datum och klockslag och lämnat ut adress. Det har hänt mig 2 ggr nu efter att ha annonserat på marketplace på Facebook. Jag tänker att Karma tar hand om det så jag orkar inte bli arg.

• Anonym (Ja)

Folk som vill köpa endast ett plagg när jag säljer stora paket med kläder, pris står per paket.

Sedan börjar de ställa massa frågor om skick och vill se extra foto.

Till slut går de med på att köpa . Då visar det sig att de bor i en annan stad (vi skickar inget med posten) eller har inte ens kollat priset så har ingen aning vilken prisklass det är och ger skambud.

För att inte tala om scammers som skriver på dålig engelska, vill kommunicera endast via mejl och betala på PayPal. De vill köps ALLT, utan att ens veta vad jag säljer och hur mycket. För att dra tillbaka pengarna efter de fått sakerna.

Jag antar att inte många köper nu på Blocket, när klädaffärer har så stora reor. Och vi som sparade stora kassar med märkeskläder och skor!

Och släktingar och vänner har inga barn/stora/lika gamla barn, så vi kan inte ge bort det heller....

Får väl kånka till återvinning

• Fjäril kär

Folk som inte kan bestämma sig för ett konkret ja eller nej.

Flera mail/sms/samtal om skick, info, bilder, pris etc och så kommer slutklämmen "jag ska prata lite här hemma och råkar du sälja varan så okej, men jag är nästan säker på att jag ska ha den, men om nån annan hinner före så okej, men du kan räkna med att jag eventuellt kan köpa den..".... Jamen va fan!!

Hur jävla svårt är det att sälja ja eller nej?

Efter flera timmar i telefonen och jag vet fortfarande inte om jag sålt prylen eller inte....

Och ringer jag upp och vill skynda på affären för att nån annan vill köpa den så får jag ändå inget konkret svar men ändå sura kommentarer om paxat/bokat/vi hade ju sagt eventuellt osvv....

JAMENFÖRIHELVETE! Bestäm dig!

• LaFontaine

Min favorit är fortfarande när jag skulle sälja en 160 cm bred säng, där jag redan i ämnesraden specificerat hur bred sängen var och sen följt upp med att nämna det ytterligare flera gånger i beskrivningen. Jag publicerade annonsen på kvällen och vaknade morgonen efter till flera mejl med frågan om hur bred sängen var...

• Virriga Vera
    Anonym (Ja) skrev 2021-09-03 13:04:59 följande:

Folk som vill köpa endast ett plagg när jag säljer stora paket med kläder, pris står per paket.

Sedan börjar de ställa massa frågor om skick och vill se extra foto.

Till slut går de med på att köpa . Då visar det sig att de bor i en annan stad (vi skickar inget med posten) eller har inte ens kollat priset så har ingen aning vilken prisklass det är och ger skambud.

För att inte tala om scammers som skriver på dålig engelska, vill kommunicera endast via mejl och betala på PayPal. De vill köps ALLT, utan att ens veta vad jag säljer och hur mycket. För att dra tillbaka pengarna efter de fått sakerna.

Jag antar att inte många köper nu på Blocket, när klädaffärer har så stora reor. Och vi som sparade stora kassar med märkeskläder och skor!

Och släktingar och vänner har inga barn/stora/lika gamla barn, så vi kan inte ge bort det heller....

Får väl kånka till återvinning

Det finns en hel del FB grupper där man via dem kan skänka till behövande. Själv lämnar jag massor till Öppna Hjärtat second hand som säljer och där pengarna går till barnmissionen.
  • Tiffany

Det har blivit riktigr blääää att sälja saker på köp o sälj..

Folk kommer gärna med skambud trots billigt

Säger att dem vill köpa men hör inte av sig igen

Säger att dem ska komma o köpa men dyker aldrig upp

Nu förtiden skriver jag att den som först hämtar vararn får den, jag håller ingenting till någon o svarar inte dem som försöker pruta o skit.

• Anonym (Andreas)

Folk som aldrig svarar på sina egna annonser.

Ser en annons nyss utlagd om nån pryl och specifikt önskemål om snabb affär pga nånting..

Ringer - inget svar

SMS - inget svar

Mail - inget svar

Väntar nån timme och försöker igen. Fortfarande inget svar.

Ber min partner försöka. Samma resultat. Noll respons.

Ringer från jobbtelefonen. Inget svar.

Dagen efter testar igen. Ingen respons.

Mamma testar efter ytterligare en dag. Noll respons.

Hallå?

Annonsen ligger kvar en hel vecka. Flera testar. Inget svar nånstans.

Hallå??

Vill du verkligen sälja prylen?

• Anonym (n0llan)

Säljer mycket både på marketplace och blocket. Störigast är helt klart alla som säger "KÖPER! När kan jag hämta?" och så kommer man överens om dag och tid och så dyker dom aldrig upp. Så när man hör av sig så kommer dom alltid med någon ursäkt och så kommer man överens om en ny dag och ny tid och så dyker dom inte upp då heller. Värst är när dom säger "kan jag komma efter 18?" och så säger man ja, och så vet man inte om dom kommer 18, 19, 20, eller ännu senare. Så man ugglar hemma hela kvällen, för att inse att personen inte kommer dyka upp alls. Jag brukar då låta den gå till nästa i kön utan att skämmas och ibland så hör första personen av sig "oj jag glömde visst, kan jag hämta imorgon?" och så blir dom sura när jag säger att jag lät den gå till någon annan för att vederbörande inte dök upp. 

Sen folk som inte läser texten utan antagligen bara kollar på bilden och sen skickar tusen frågor. Jag brukar vara noga och skriva ut mått, skick, fota om det är någon skada någonstans och då är det jävligt störigt när tio pers hör av sig "hur stor är den?" "vad är det för mått?" "vad är det för skick?". 

Sen är det rätt irriterande med alla scams på facebook som skriver på engelska och vill att man ska skicka med UIP Express eller vad det nu heter och man bara "Sorry, pick up only and payment via Swish, nothing else" och dom fortsätter ligga på. Har börjat blocka dom och anmäla dom som bedragare. 

• Anonym (n0llan)

Kom på en till! 
    Folk som skickar ett meddelande och tror man ska svara DIREKT. Särskilt på Blocket. Då kan man ha fått tre meddelanden från en och samma köpare. 13.30 "Intresserad, finns den kvar?" 14:15 "Hallå? Finns den kvar?" 15.00 "Hoho? Intresserad av att köpa hyllan, finns den kvar?". Jag brukar skriva in i annonsen att jag jobbar dagtid och att jag inte svarar då. Men vissa är så sjuk jävla hetsiga. 

Svar på tråden Värst på Köp o sälj - sajter