Buffert/Sparande
Hur mycket sparande har ni?
I rena pengar: runt 1.5 miljon
I aktier och fonder: ca 1.5 miljon
I fastigheter (som vi inte bor i permanent och som skulle kunna avyttras vid behov): ca 4 miljoner
På konto cirka 100 000 kr
Aktier cirka 1 000 000
Fonder cirka 500 000
Jag och maken har sammanlagt 460 000 kr hopsparat.
70 000 kr ligger som buffert på sparkonto. Ett målsparande på 30 000 ligger också på sparkonto. Resterande 360 000 är investerat i aktier och fonder.
Vi är 34 och 37 år gamla kanske ska tilläggas eftersom tiden man haft på sig att spara är ganska avgörande för hur mycket man hunnit få ihop. Vi hade betydligt mindre i 25-årsåldern.
Jag har ca 90 000 kr i fonder och ca 60 000 kr på sparkontot. Sen har sambon och jag ett gemensamt sparande på ca 50 000 kr.
Jag personligen- ca 350000. Vi tillsammans- 1,5-2 mille kanske?
700 000 i buffert
500 000 låsta
17 kronor på sparkontot.
9000 kr hos kronofogden.
25000 hos inkasso
7500 i inkomst.
Aktier o fonder ca 1 200 000, sparkonto ca 150 000.
Fonder: 25.000
Sparkonto: 15.000
Är 30. Fick mitt första heltidsjobb som 28-åring efter nästan fem års harvande med flera timanställningar och väldigt stora variationer i inkomst.
När jag väl fick en heltidstjänst så hade jag en hel del på "att göra" listan som jag inte haft råd att prioritera innan så sparandet fick stå åt sidan typ hela första året.
Är stolt över att jag ändå lyckats spara så mycket på kort tid. Har nu också fått in en bra rutin för sparandet som är hållbar på sikt.
Har även hittat billigare boende sen jag började jobba heltid, 2500 billigare i månaden, så den "mellanskillnaden" går direkt till sparande. Lever i mångt och mycket som när jag hade lite pengar och håller igen på utgifterna trots att jag fått mycket bättre lön nu.
Lever ensam, kan tilläggas.
Tänker också att någon form av sparande är bättre än inget. Jag har vänner som är äldre än mig som knappt sparar någonting, trots att dom har dubbla inkomster i hushållet, dom prioriterar resor, renoveringar på huset och liknande.
Jag har ca 160 tkr sparat och leksaker för ca 100 tkr jag kan sälja om det behövs. Har sparat själv och är en ganska slösaktig person rent allmänt. Inga pengar från föräldrarna
Sambon har +800tkr som hon fått av sin pappa.
10-åringen 450 tkr, 6-åringen 240 tkr sparande från en släkting som jag placerat och har haft bra utveckling på.
Som familj har vi mycket pengar men det är ju inte direkt vår förtjänst, sambon tjänar dåligt och hade utan sin pappa varit rätt fattig skulle jag tro.