• Fri 3 Sep 2021 13:30
    1526 visningar
    6 svar
    -2
    6
    1526

    rökning

    Hej alla fina föräldrar! 

    Jag är säkert inte ensam om att varit rökare större delen av tonåren och mitt vuxna liv, men nu är jag gravid med mitt första barn (med beräknad födsel i maj nästa år! Skrattande). Saken är ju den med rökningen, det är såååå himla svårt. Är det nu man ska gå över till malboro light? Jag vet inte vad jag ska göra, blir galen fast jag dragit ner!

    Frivilliga kramar!

  • Svar på tråden rökning
  • Anonym­4848
    Fri 3 Sep 2021 13:38
    #1
    +1
    gbgmorsan92 skrev 2021-09-03 13:30:46 följande:

    Hej alla fina föräldrar! 

    Jag är säkert inte ensam om att varit rökare större delen av tonåren och mitt vuxna liv, men nu är jag gravid med mitt första barn (med beräknad födsel i maj nästa år! ). Saken är ju den med rökningen, det är såååå himla svårt. Är det nu man ska gå över till malboro light? Jag vet inte vad jag ska göra, blir galen fast jag dragit ner!

    Frivilliga kramar!


    Jag hoppas att detta är ett trollinlägg. Om det inte är det - vet du vad, det är faktiskt bara att sluta. Jag är inbiten snusare och sen jag plussade finns det liksom inte 0,1% av mig som ens funderat på att ta en snus sen dess. Klart man är sugen ibland, men det är faktiskt bara att låta bli.
  • Fri 3 Sep 2021 13:39
    #2

    Du ska sluta, om inte annat för din bebis så för dig själv. Det finns forskning som visar att plötslig spädbarnsdöd PSD är kopplat till föräldrar som röker, för att inte tala om alla andra sjukdomar som din bebis kan få.

    Förstår att det är svårt, gudars vet ju att cigaretter är gjorda för att vara beroendeframkallande. :) Prata med din barnmorska, de har stödhjälp du kan få just som blivande mamma. I vissa områden brukar en grupp mammor gå ihop och peppa varandra för att alla ska kunna sluta röka.

    Att minska är ett steg på vägen, men sätt ett datum tex om 15 dagar så är det slut. Så portionerar du ut cigaretterna till det datumet och köper inte fler. 
    Om din partner röker så sätt upp samma regler, så är det lättare att stötta varandra.

  • Fri 3 Sep 2021 13:44
    #3
    +1

    Jag både rökte och snusade vid min första graviditet och jag slutade med både ock på en gång.

    Klart att det är svårt men jag hade aldrig förlåtit mig själv om något hade drabbat dem pga mitt val av att inta nikotin.

    Nu förlorade vi våra två första barn, en i för tidig födsel och ett barn som dog i magen i v.25 och jag ifrågasätter fortfarande mig själv och lägger skulden på min kropp.

    Hade jag då också rökt/snusat så hade jag aldrig kunnat förlåta mig själv.

    Sista graviditeten med Stella som föddes för tidig men frisk, åt jag inte ens socker. Har Gbs och ville inte gynna de dåliga bakterierna, så så fort jag plussade så åt/drack jag inte socker.

    Om det bidrog till att graviditeten löpte på bra vet jag inte, men vid nästa graviditet tänker jag göra samma sak, dvs sluta med socker.

    Du kan ju alltid få hjälp och stöttning med att sluta röka, gynnar bebis med framför allt dig också

  • Fri 3 Sep 2021 14:18
    #4
    -1
    trollhona skrev 2021-09-03 13:39:19 följande:

    Du ska sluta, om inte annat för din bebis så för dig själv. Det finns forskning som visar att plötslig spädbarnsdöd PSD är kopplat till föräldrar som röker, för att inte tala om alla andra sjukdomar som din bebis kan få.

    Förstår att det är svårt, gudars vet ju att cigaretter är gjorda för att vara beroendeframkallande. :) Prata med din barnmorska, de har stödhjälp du kan få just som blivande mamma. I vissa områden brukar en grupp mammor gå ihop och peppa varandra för att alla ska kunna sluta röka.

    Att minska är ett steg på vägen, men sätt ett datum tex om 15 dagar så är det slut. Så portionerar du ut cigaretterna till det datumet och köper inte fler. 
    Om din partner röker så sätt upp samma regler, så är det lättare att stötta varandra.


    Ursäkta, antog du att jag har en partner i detta? Blir lite ledsen, det är rätt känsligt.
  • Fri 3 Sep 2021 14:23
    #5
    +1

    Det här är ett trollinlägg som är globalt, faktiskt. Jag har sett det både på franska och engelska den senaste månaden. 

  • Fri 3 Sep 2021 22:36
    #6
    gbgmorsan92 skrev 2021-09-03 14:18:15 följande:
    Ursäkta, antog du att jag har en partner i detta? Blir lite ledsen, det är rätt känsligt.
    Därav "om". 
Svar på tråden rökning