• Anonym (Ts)

Femåring som åker buss själv till skolan??

Läste precis en artikel om en mamma som är upprörd för att hennes femåring, som var påväg ensam till skolan i en skolbuss, inte kunde ta av bältet själv samtidigt som busschauffören inte märkte någonting så barnet satt där ensam och rädd i 25 minuter när busschauffören fortsatte turen.

Detta är första gången jag hör talas om en femåring som får åka buss själv till skolan, låter helt galet i mina öron. Är detta vanligt? Att skicka iväg sina 5-6 åringar ensamma till förskoleklassen?

• Svar på tråden Femåring som åker buss själv till skolan??
  • nernu

Förstår ingenting. Har jag vuxit upp så märkligt? Vet inte alla att barn som bor med ett visst avstånd har rätt till skolskjuts? Skulle alla föräldrar också åka med taxin då eller vad är alternativet?

• Glinda från Oz
    nernu skrev 2021-09-05 15:17:40 följande:

Förstår ingenting. Har jag vuxit upp så märkligt? Vet inte alla att barn som bor med ett visst avstånd har rätt till skolskjuts? Skulle alla föräldrar också åka med taxin då eller vad är alternativet?

Jag blev förvånad över att det fanns i Sverige, jag trodde varje familj hade ansvar för att ta sitt barn till skolan. Efter gymnasiet var jag au pair i England ett år så jag vet hur det fungerar, jag har sett det på TV också men visste inte att det fanns här. Jag tror inte skolskjuts finns i min region (Stockholm) men kan tänka mig att det finns i glesbefolkade områden.  
  • Anonym (K)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-05 15:28:58 följande:

Jag blev förvånad över att det fanns i Sverige, jag trodde varje familj hade ansvar för att ta sitt barn till skolan. Efter gymnasiet var jag au pair i England ett år så jag vet hur det fungerar, jag har sett det på TV också men visste inte att det fanns här. Jag tror inte skolskjuts finns i min region (Stockholm) men kan tänka mig att det finns i glesbefolkade områden.  

Har inte alla barn med hänvisad skola med över ca 4 km rätt till skolskjuts? Vi bor strax utanför en mellanstor stad och vet att alla här runtomkring har rätt till skolskjuts om avståndet är för stor eller om resvägen anses för farlig att cykla på.
  • Anonym (Orolig)

Men tänk om chauffören är pedofil. Vem vågar komma sina barn till en manlig chaufför?

• Anonym (K)
    Anonym (Orolig) skrev 2021-09-05 17:57:19 följande:

Men tänk om chauffören är pedofil. Vem vågar komma sina barn till en manlig chaufför?

Ja tänker man så blir det nog jobbigt att låta ungen gå i skolan överhuvud taget. Med tanke på att barnen kommer hem exakt samma tid varje dag så känns det rätt orimligt att chauffören skulle hinna stanna bussen och antasta ungarna på vägen till eller från skolan.
  • Anonym (Kompisen)

Tänk om skolpersonalen är pedofil? Eller föräldrarna?
  • Tom Araya
    Skolskjuts finns i Stockholms län. De flesta skolor som ligger i de yttre tätorterna med närhet till landsbygd har elever som bor just på landsbygden.
  • Arlene
    Jo det finns i flera kommuner i Stockholms län , bla Värmdö.
    Skolbussarna kör olika slingor och plockar upp barnen i typ gula bekväma långfärdsbussar och kör till skolan. Varje morgon ser man i alla fall 4 st bussar på rad som släpper av barnen vid skolan. Ingen trängsel med bilar där bussarna släpper av utan speciella parkeringsplatser.  Tryggt och bra!
  • Anonym (HF)

Vi bor i en mellanstor svensk stad och här har vissa barn skolskjuts inom stan.
  • Arlene

Hur menar du att en chaufför skulle kunna antasta ett barn när det är många barn på bussen?
    Man har ett tidsschema när barnen blir upp plockade varje dag och blir man försenad måste chauffören meddela skolan där personalen väntar.
    Bussarna behöver inte vara fulla till sista plats men det är många barn på varje buss.
    Skulle vara svårare för en busschaufför med bussen full av barn och bestämt tidsschema att kunna göra något än att en personal på skolan skulle kunna göra något.
  • Glinda från Oz
    Anonym (K) skrev 2021-09-05 17:50:07 följande:
    Har inte alla barn med hänvisad skola med över ca 4 km rätt till skolskjuts? Vi bor strax utanför en mellanstor stad och vet att alla här runtomkring har rätt till skolskjuts om avståndet är för stor eller om resvägen anses för farlig att cykla på.
    Det är inget jag hört talas om varken när jag var i den åldern eller i vuxen ålder och då gå min dotter i ettan. 
  • Anonym (Kompisen)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-05 20:58:14 följande:

Det är inget jag hört talas om varken när jag var i den åldern eller i vuxen ålder och då gå min dotter i ettan. 

Enligt Skolverket har kommunen skyldighet att anordna kostnadsfri skolskjuts till barn som behöver det. Man gör en bedömning av behovet i enskilda fall.
  • Anonym (Mamma)

Vi bor i en Stockholmskommun och alla barn utanför tätorten har skolskjuts. Detta gäller om avståndet är mer än 3 km för åk F-3, 4 km för åk 4-6 och 5 km för åk 7-9. De yngsta barnen hämtas upp av skolbussar och de äldre barnen får SL-kort och åker med den vanliga SL-trafiken.
  • Anonym (oiuy)
    Anonym (Ts) skrev 2021-09-04 14:18:54 följande:
    Precis.

Vissa får det att låta som att regeringen tagit folk i nacken och bestämt var de ska bo, har man barn så får man väl planera lite bättre om det innebär att en femåring måste lämnas ensam för att föräldrar inte har tid att skjutsa.
    Det är väl för tusan bättre att samåka än att föräldrar till 50 barn ska ut på vägarna och åka själva?!

Jag har åkt skolbuss i hela lekis, låg och mellanstadiet.
    Nån förälder följer sitt/sina barn till skolbussen de första gångerna (ofta ligger den så föräldrarna tom kan se ut från fönstret).
    Fröknarna står vid busshållplatsen vid skolan och tar emot och prickar av alla barn på morgonen.
    Samma på em, då går fröknar med alla skolbussbarn till hållplatsen för skolbuss och ser till att alla barn som ska med kommer på bussen. Tror de gör det i hela lågstadiet.
    Under tiden bussen åker kan ingen som inte har rätt till skolbuss kliva på! Bussen stannar på bestämda platser där elever från skolan finns.

Vad är problemet? 

Det är betydligt säkrare än att åka med sina föräldrar i bil! En buss är större och klarar trafikolyckor bättre än en liten familjecombi. I bussen har barnen roligt och leker lekar, skojar och pratar, sjunger. Visar varandra luktsudd och spel och andra "värdesaker" utifrån barns perspektiv.
    Barnen som åker skolbuss lär känna andra barn från andra klasser och årskurser tack vare att de gör något gemensamt varje morgon och em. Speciellt barn som går på och av vid samma hållplats, de håller koll på varandra och har följe till och från husen de bor i. Har kul vid hållplatsen när de väntar på bussen. 

Ett barn som bor vid skolbusslinjen men får skjuts av sina föräldrar varje dag kommer snabbt att betraktas som udda och kanske utanför och får hitta på en undanflykt till varför hen inte åker skolbuss. 
    Barnet skulle knappast säga "mamma låter mig inte åka för hon är rädd för bussar". Snarare ljuga ihop något som "pappa jobbar så åker med honom eftersom han åker till jobbet exakt samma tid", men farsan lär ju inte sluta samma tid så andra barn kommer undra var det barnet är på eftermiddagarna.

Med din logik vore det fruktansvärt farligt att åka buss på skolutflykter också.
    Ja, herregud, vad är det med vissa föräldrar nu för tiden? Många verkar ha blivit extremt hönsiga!
  • Anonym (oiuy)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-05 20:58:14 följande:
    Tänk att man faktiskt kan missa en del om hur det funkar i Sverige, även som innerstadsbo/närförortsboFlört

Kul att lära sig något nytt varje dag iaf: )
  • Anonym (oiuy)
    Anonym (Aldrig) skrev 2021-09-04 15:20:45 följande:

Mitt barn skulle aldrig få åka själv när hon är 5 år. Hon kommer få åka buss själv när hon är 12-13 år kanske. Till skolan kommer hon få gå själv när hon är 12.

Snacka om att ditt barn kommer tycka att du är pinsam och hemsk när hon inte får följa med en kompis hem som har skolskjuts.

Ska hon bli tonåring innan hon får göra något så simpelt som att åka buss?!

Jag spår många bråk er emellan i framtiden.
    Men tror att du kommer att ändra dig framöver, när du sett prov på din dotters intelligens och framåtanda, kanske du iaf vågar töja ut navelsträngen en aning och låta henne gå på bio, åka och shoppa eller åka till badhuset med en jämnårig innan tonåren..
  • Anonym (oiuy)
    mari123 skrev 2021-09-04 17:35:29 följande:

Jag tycker att den BÄSTA gåvan man kan ge till sina barn är att bosätta sig på rimligt gångavstånd till deras skola. Inte alltid lätt men kanske i alla fall på rimligt cykelavstånd. DET är en fin gåva.

Att låta sina barn få växa upp med natur runt knuten och egen trädgård tycker jag är en väldigt fin gåva. Bo utanför staden eller på landet där de kan få springa fritt utan faror(faror som i olämpliga människor), bada, fiska och undersöka omgivningarna i sin egen takt.

Instängd i en trång lägenhet vid en så trafikerad gata i någon av våra största städer att barnen måste ha fyllt 10 innan de får gå ut själva till parken, det tror jag få barn kallar livskvalité när de har fått tillbringa en sommar på landet.

Eller du kanske var ironisk? Det är svårt att veta i text...
  • sextiotalist
    Anonym (oiuy) skrev 2021-09-06 12:00:36 följande:
    Att låta sina barn få växa upp med natur runt knuten och egen trädgård tycker jag är en väldigt fin gåva. Bo utanför staden eller på landet där de kan få springa fritt utan faror(faror som i olämpliga människor), bada, fiska och undersöka omgivningarna i sin egen takt.

Instängd i en trång lägenhet vid en så trafikerad gata i någon av våra största städer att barnen måste ha fyllt 10 innan de får gå ut själva till parken, det tror jag få barn kallar livskvalité när de har fått tillbringa en sommar på landet.

Eller du kanske var ironisk? Det är svårt att veta i text...
    Fast nu är det du som har fördomar. Om du tar dig t.ex till Stockholm, så kommer du märka att det är väldigt många barn i lågstadieåldern som obehindrat tar sig fram med buss och t-bana. De flesta av lägenheterna (oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt) har innergårdar och tro det eller ej, men många vägar, även i innerstan, är lågtrafikerade. 
  • Anonym (oiuy)
    sextiotalist skrev 2021-09-06 12:08:54 följande:
    Fast nu är det du som har fördomar. Om du tar dig t.ex till Stockholm, så kommer du märka att det är väldigt många barn i lågstadieåldern som obehindrat tar sig fram med buss och t-bana. De flesta av lägenheterna (oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt) har innergårdar och tro det eller ej, men många vägar, även i innerstan, är lågtrafikerade. 
    Jag jobbar på Söder och bor söder om, så jag är inne i stan en hel del. Men växte upp utanför stan tillräckligt långt från skolan, 3 km, för att få skolskjuts. Finns massor av underbar landsbygd i Sthlms-området med badsjöar och vacker natur.

Jo jag ser självgående lågstadiebarn ibland. Men rätt sällan ett gäng ungar som är ute själva och leker även i de mest lugna områden (vad vet jag? Det kanske inte finns så många barn just där? Även om man tänker att det är barnvänligt.)
    Men tycker himla synd om dom som är förbjudna att gå ut själva till hög ålder. Ja jag har läst om föräldrar vars barn är 10 och inte får gå ut själva på helgerna när de vaknar tidigt och föräldrarna tar sovmorgon.

Vissa innergårdar är fantastiska, tom inhägnade ifall det finns en öppen bit ut mot gångstråk eller gata. Med stora ytor där man lätt kan släppa ut ett syskonpar på 5 och 7 själva.
    Andra innergårdar är inte mycket att hurra för, små och helt asfalterade.

Det finns underbara ställen att bo på även i innerstan. Vid Helgalunden, Vitabergsparken, nära Tanto mot Årstaviken-vackert, delar av Kungsholmen och andra lugna ställen med gott om gräs.
    Men tveksamt om jag skulle låta mina barn växa upp så i dagens läge (om jag skaffar några). Jag vill inte behöva stå i kö för något så simpelt som att mitt barn ska få gunga, vilket man kan få göra nu om man är barnvakt en helg.
    Förr var det tryggare och även lågstadiebarn kunde vara ute och springa i sitt bostadsområde, föräldrarna sa typ "Ni får inte gå så långt så att ni korsar Folkungagatan", men de hade ändå en stor radie där de kunde leka och springa omkring. Det verkar tyvärr inte vara så vanligt längre..
  • Anonym (förälder)

I kommunen (Stockholms län)  där min sons skola ligger finns 4 skolor som många av barnen åker skolskjuts till. Det gäller låg- och mellanstadieelever 
    som har minst 4 km till skolan och högstadieelever som har minst 6 km till skolan vilka många har.

Det är traveller bussar som kör slingor och hämtar upp barnen, varje skola har flera buss slingor.

Personal möter dom yngre vid bussen varje morgon och lämnar vid bussen vid hemfärd.

De flesta barn åker med dessa bussar om man bor längre bort och det fungerar utmärkt.

Så här kan en slinga se ut. (skriver själv då jag inte vill ha med namnen på hållplatserna.

Slinga 1

Hållplats 1, kl 7.35
    Hållplats 2 kl 7.45
    Hållplats 3  kl 7.55
    Hållplats 4. kl 8.00

Slinga  2

Hållplats 1 kl 7.20
    Hållplats 2 kl 7.30
    Hållplats 3 kl 7.45
    Hållplats 4 kl 7.55 

Hem 

Måndag

14:25, 14:50, 15:20

Tisdag

14:25, 14:50, 15:20, 16:05

Onsdag

14:25, 14:50, 15:35

Torsdag

14:25, 14:50, 15:20, 16:15

Fredag

13:15, 13:50 15:10, 16:25

Det har funkat jättebra i många år och alla är nöjda.
    Fina bekväma bussar och chaufförer som känner igen barnen och barnen hinner prata och umgås innan dom kommer till skolan, dom yngre barnen lämnas av föräldrar vid hållplatserna och möts av skolpersonal vid skolan där inga bilar får stanna, de äldre får naturligtvis gå ifrån bussen själva både vid skolan och vid hållplatserna.

Varför tycker vissa att det är ett dåligt alternativ, har fungerat genom alla år, när jag var liten och nu när mina barn går  skolan. 

Varför ska alla barn skjutsas i bilar och trängas? både vid skolan och på vägarna? många föräldrar tar nu bussen till sina jobb och bil behövs inte varje dag. Utmärkt för miljön är det också.
Svar på tråden Femåring som åker buss själv till skolan??