Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 13:42:45 följande:
Jag är i vecka 35.
Jag är absolut FÖR vaccinering men har valt att avvakta tills efter graviditeten. Har bekanta som vaccinerat sig under graviditet och dömer absolut inte dem för det, men personligen känns det inte bra för mig att "chansa" att det inte ger någon biverkan på bebisen. Finns flera variabler som spelar in, jag är första-gångs-föderska och kanske lite mer ängslig än de som redan gått genom graviditeter. Det som spelar in allra mest är att jag varit hemma sedan v20 då jag arbetar inom vården och har på så vis kunnat isolera mig och undvika risker i betydlig större utsträckning än andra, bor heller inte i en stad, är beroende av kollektivtrafik eller liknande. Har velat lite i detta fram och tillbaka men nu är jag så passa nära förlossning att jag tryggt beslutat att avvakta till efter graviditeten.
Efter den här artikeln hade jag inte chansat när allt som behövs är ett litet nålstick.
www.aftonbladet.se/nyheter/a/rE89Rl/hampus-och-moas-nyfodda-barn-fick-covid--hamnade-i-respirator
Mamman och pappan fick lindrig covid men smittade sin nyfödda bebis som hamnade i respirator och höll på att dö, dom vet fortfarande inte vilka men bebisen kommer att få.