• Anonym (TS)

Gravid och ta vaccin eller inte , hur gör ni?

Barnmorskan har rekommenderat att man tar vaccinet efter vecka 12 eftersom det är värre om man får Covid-19.

Är i vecka 18 och har inte vågat än, är fortfarande tveksam eftersom det inte har funnits så länge..

Har inte haft Covid vad jag vet (isåfall skulle det varit väldigt lindrigt).

Jag tog influensavaccin förra graviditeten men det har ju funnits mycket längre..

Hur gör ni andra? Ni som väljer att inte ta vaccin , hur har ni tänkt om det?

• Svar på tråden Gravid och ta vaccin eller inte , hur gör ni?
  • Anonym (A)

Några tar, andra tar inte. På FL kommer det bara att bli moraliserande och antivaxxers som i x antal trådar tidigare :) Du vet inom dig så lita på det.

• Anonym (Jag)

Alla har rätt att välja själv om man vill ta vaccinet men du bör beakta att det inte bara gäller dig själv då du är gravid och då är det viktigt att gå efter kunskap och inte låta rädsla styra.

Förstår att du är rädd men jag kan inte förstå att du är mer rädd för vaccinet än för covid då covid är farligare än vaccinet om man bara går på fakta och statistik.

Av över 5 miljoner vaccinerade utreds ca 300 om det har dött att av vaccinet
    av ca 1.1 miljoner som fått covid har över 14000 dött

Så även om man låter rädslan styra så är ju vaccinet ett bättre alternativ.

• gsdgdfgdfdgf
    Anonym (A) skrev 2021-09-05 13:06:11 följande:

Några tar, andra tar inte. På FL kommer det bara att bli moraliserande och antivaxxers som i x antal trådar tidigare :) Du vet inom dig så lita på det.

När det gäller ens hälsa och ens barns hälsa ska man inte lyssna på åsikter på nätforum och inte heller på något inom sig utan man ska lyssna på vad läkarna säger
  • Anonym (A)
    gsdgdfgdfdgf skrev 2021-09-05 13:07:41 följande:
    När det gäller ens hälsa och ens barns hälsa ska man inte lyssna på åsikter på nätforum och inte heller på något inom sig utan man ska lyssna på vad läkarna säger
    Jaha. Då vi inte kan tvångsvaccinera människor så är det upp till TS. Gravida personer vet att det antagligen inte är farligt men flera avvaktar och hur nojigt det än är i andras ögon så är det ok för dessa att ta senare. Att efteråt bli en antivaxxer är farligt men att pga ett tillfälligt tillstånd inte vaccinera sig just då är inte hela världen. Så TS kan lyssna på sig själv och inte FL med alla tveksam information om vaccinet som sprids här inklusive fejktrådar där någon låtsas blöda efter vaccin...
  • Anonym (Löjrom)

Jag är i vecka 35.
    Jag är absolut FÖR vaccinering men har valt att avvakta tills efter graviditeten. Har bekanta som vaccinerat sig under graviditet och dömer absolut inte dem för det, men personligen känns det inte bra för mig att "chansa" att det inte ger någon biverkan på bebisen. Finns flera variabler som spelar in, jag är första-gångs-föderska och kanske lite mer ängslig än de som redan gått genom graviditeter. Det som spelar in allra mest är att jag varit hemma sedan v20 då jag arbetar inom vården och har på så vis kunnat isolera mig och undvika risker i betydlig större utsträckning än andra, bor heller inte i en stad, är beroende av kollektivtrafik eller liknande. Har velat lite i detta fram och tillbaka men nu är jag så passa nära förlossning att jag tryggt beslutat att avvakta till efter graviditeten.

• gsdgdfgdfdgf
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 13:42:45 följande:

Jag är i vecka 35.
    Jag är absolut FÖR vaccinering men har valt att avvakta tills efter graviditeten. Har bekanta som vaccinerat sig under graviditet och dömer absolut inte dem för det, men personligen känns det inte bra för mig att "chansa" att det inte ger någon biverkan på bebisen. Finns flera variabler som spelar in, jag är första-gångs-föderska och kanske lite mer ängslig än de som redan gått genom graviditeter. Det som spelar in allra mest är att jag varit hemma sedan v20 då jag arbetar inom vården och har på så vis kunnat isolera mig och undvika risker i betydlig större utsträckning än andra, bor heller inte i en stad, är beroende av kollektivtrafik eller liknande. Har velat lite i detta fram och tillbaka men nu är jag så passa nära förlossning att jag tryggt beslutat att avvakta till efter graviditeten.

Efter den här artikeln hade jag inte chansat när allt som behövs är ett litet nålstick.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/rE89Rl/hampus-och-moas-nyfodda-barn-fick-covid--hamnade-i-respirator

Mamman och pappan fick lindrig covid men smittade sin nyfödda bebis som hamnade i respirator och höll på att dö, dom vet fortfarande inte vilka men bebisen kommer att få.

• Anonym (Löjrom)
    gsdgdfgdfdgf skrev 2021-09-05 13:51:19 följande:
    Efter den här artikeln hade jag inte chansat när allt som behövs är ett litet nålstick.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/rE89Rl/hampus-och-moas-nyfodda-barn-fick-covid--hamnade-i-respirator

Mamman och pappan fick lindrig covid men smittade sin nyfödda bebis som hamnade i respirator och höll på att dö, dom vet fortfarande inte vilka men bebisen kommer att få.
    Okej då vet vi vad du hade gjort, förstår inte varför du citerar mig.
  • Anonym (TS)

Tack för svaren! Intressant att läsa hur alla tänker. Vet ju att läkare rekommenderar att man ska ta det, en släkting till mig som är läkare som också rekommenderar det och förstår absolut alla som tar vaccinet under graviditeten.

Jag funderar ju på att göra det men fortfarande inte helt säker.. Det jag tänker är att tar man vaccinet så är det 100% säkert att man utsätter sig för eventuell risk medan det är långt ifrån 100% säkert att man faktiskt får Covid..

Pappan till barnet vill inte heller att jag gör det nu när jag är gravid så det spelar ju in lite också.. jobbigt om det ska bli bråk om det.

Tar jag det inte när jag är gravid så hade jag ju tänkt ta det sen.

• Anonym (Också gravid)

Jag är gravid och tog inte vaccinet eftersom det inte kändes bra att först få höra att jag absolut inte fick ta det när jag plussade så jag fick avboka, till att det plötsligt rekommenderades utan några studier på hur det kunde påverka barnet efter födseln. Så jag avstod.

Dock fick jag corona men blev inte allvarligt sjuk tack och lov, hade jag innan fått välja mellan antingen vaccin eller sjukdomen så hade jag såklart valt vaccin eftersom man inte vet hur svårt sjuk man kan bli av sjukdomen. Men nu i efterhand känns det ändå okej då det inte var mitt fel att jag blev smittad, medan jag personligen hade haft svårt att förlåta mig själv om jag tog vaccinet och något hände barnet (eftersom man gör det av egen vilja till 100%).

• gsdgdfgdfdgf
    Anonym (Löjrom) skrev 2021-09-05 14:01:00 följande:
    Okej då vet vi vad du hade gjort, förstår inte varför du citerar mig.
    Du skrev jag att du hade valt att avvakta till efter vaccineringen, jag visade dig en artikel med föräldrar som önskar att dom inte hade gjort det
Svar på tråden Gravid och ta vaccin eller inte , hur gör ni?