• Anonym (TS)

    Vad gör era barn i 9-årsåldern på kvällarna?

    Vad gör era barn efter skolan?

    Vi har två söner som är 8 år och 9 år som inte vill göra annat än spela/titta på film på fritiden. Nu ska det bli ändring på detta med max 1 timme skärmtid efter skolan och 2 timmar på helgerna.

    Men vad gör era barn på kvällarna?

    Vad gör ni tillsammans med dem?

    Vad är rimligt att tänka liksom?

    Har pratat runt med kompisar där det är typ "De sitter och spelar", "Cyklar med kompisar och sen spelar" eller "Är med kompisar, bygger koja och sen spelar". På vardagarna verkar föräldrar inte göra något med sina barn. Inte vi heller egentligen. Men känner att det ska bli ändring på det.

    Men kom med tips? Vad kan man göra vardagskvällar. Tiden vi har är ungefär 17.30-20.

    Då ska middagslagning och läxläsning samt kvällsrutiner hinnas med under denna tid också.

  • Svar på tråden Vad gör era barn i 9-årsåldern på kvällarna?
  • Ellie

    17.30-20. Räkna bort 1h för middag och kvällsrutiner. 1,5 h kvar. De får spela 1h, vilket ger 30 min kvar. Antagligen finns någon läxa? Annars funkar väl att måla, pussla, pyssla, spela brädspel, bygga lego, läsa bok...

  • Anonym (GSG)

    Gör sina läxor, pratar, pysslar, badar, aktiveter eller spelar tv-spel. 8-bit Nintendo såklart.

  • Anonym (Klänger på sin pappa)

    Hon klänger ofta på sin pappa kvällstid. Vad gör pappa? Så hon gör det pappa gör, själv lägger jag mig som en klubbad säl i tv-soffan och ser på serier.

    jäkla skönt efter alla mammiga år.

  • hammarhajen

    Spela brädspel tillsammans? 
    Gå ut, cykla eller vad barnen nu gillar.
    Baka, pyssla, lägg ett pussel ihop. 
    Läsa, både tillsammans och enskilt. Skaffa bra böcker och tidningar!

  • Anonym (Pappa)

    Se till att det de faktiskt gör blir något positivt istlället för att förbjuda något de tycker är roligt. De ser film och spelar tv-spel. Jättebra. Som gjort för att lära sig saker, reflektera, analysera, diskutera. 

  • Anonym (Mamma)

    Vi har en nioåring och en sexåring. Vi kommer hem, lagar mat när stora gör läxan, äter och sedan går vi en promenad om vädret tillåter - ungarna åker sparkcykel eller inlines. Sedan blir det kanske lite tv (30 min) innan tandborstning och läsning.

    I vinter blir det kanske lite mer tv än nu när det är ljust ute, men vi får se hur det blir...

  • Anonym (läser en massa)

    Min snart nioåring läser jättemycket, mestadels serietidningar men även annat. (Vi har en massa serietidningar och -pockets som vi köpt billigt eller fått gratis på loppis.) Det händer också att vi föräldrar högläser för honom, då oftast böcker, inte serietidningar. 
    I övrigt leker han med kompisar, hoppar studsmatta, pysslar och bygger med lego. Ungefär så. 

    Han har också en del skärmtid. Ibland blir det två timmar per dag, ibland blir det ingenting. Men han spelar inte, utan kollar mestadels film eller någon tv-serie han gillar. 

    (Han har inget fritids och litet sömnbehov. Därför har han ungefär åtta timmar att "slå ihjäl" varje dag efter skolan innan det är dags för sängen.) 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-09-05 18:28:50 följande:

    Se till att det de faktiskt gör blir något positivt istlället för att förbjuda något de tycker är roligt. De ser film och spelar tv-spel. Jättebra. Som gjort för att lära sig saker, reflektera, analysera, diskutera. 


    Det är bra på många sätt och vis. Ena sonen kan i princip flytande engelska efter att ha sett på engelska Youtubeklipp.

    Men... det har gått för långt när de inte vill göra annat än sitta framför en skärm. Kompisar kommer men går snabbt för sönerna vill bara spela, de vill inte gå på fritids för de missar speltid, de vill inte göra läxor, sysslor, eller umgås med familjen för att de vill spela eller se på film.

    De är tjafs för att få dem att följa med på roliga aktiviteter hoppland, lekland, badhus etc. Därför tycker vi att det blivit för mycket. De tycker inget annat är roligt än att spela och då är något fel.
  • LFF

    Har två 8-åringar och här har vi inställningen att man gör allt det "tråkiga" (=läxläsning) innan man får göra det roliga. 

    Så först är det läsläxa, sen lite jongleringsträning (öga-hand-koordinationsträning) och därefter middag. Oftast leker de med lego eller något annat medan vi lagar maten. Efter maten blir det tv-tittande innan de gör sig klara för att gå och sova vid 19-tiden (stort sömnbehov, går upp kl 6 på vardagar).

    Från och med nu kommer det även att bli två vardagar med hockeyträning som ska klämmas in i schemat utan att skolan sätts åt sidan.

  • Det kommer bli bra

    Läxor direkt när man kommer hem. Lagar middag tillsammans (barnen har en middagsdag var där de bestämt maten och lagar den med vår assistans), de andra har "fri" tid då. Efter maten är vi ute och leker om vädret tillåter, spelar bollspel, kubb, barnen cyklar etc. Vid dåligt väder är det ofta brädspel eller kortspel tillsammans, ibland något pysselprojekt, ibland bakar vi.

  • Mrs Moneybags

    Vår son spelar fotboll och basket, så det blir träning vissa dagar och då hinns det inte med så mycket spel. 

    Läxor ibland, men hans skola har läxhjälp på morgnarna så oftast är det gjort på morgonen i skolan och vi behöver inte lägga tid på det hemma. 

    Jag tycker att det är okej med vissa spel, t ex Minecraft där man bygger, odlar, föder upp djur osv och ändå kan ha kontakt med kompisar online och prata och skratta ihop när man bygger något tillsammans. Lika bra som lego, ju!  

    Det är ett annat sätt att vara social för barn idag och det får man acceptera såvida det inte går ut över relationen inom familjen. 

    Annars går vi ut ibland och går en promenad (erkänner att det ofta blir en pokemon-promenad) eller spelar sällskapsspel eller läser en bok tillsammans. 

  • Anonym (skärm)

    Min son är 10,5 år nu men det har varit samma ett par år. Han använder mycket skärm hemma, den mesta tiden. En del av problemet är att han tränar så mycket, både fotboll och innebandy, att det inte är så oerhört mycket tid kvar på vardagarna och då har det blivit rätt fri skärm och därmed har han tappat förmågan och fantasin och intresset för annat. 

    Vilket ju skapar problem på helger och lov. 

    Men vi gör inte så mycket som familj på vardagskvällar. Middag, skjutsa till aktiviteter, koll på läxor, ta en promenad (med eller utan barn), se på tv, tvätta osv. 

  • Anonym (tvillingmamma)

    Våra barn är snart 9. Dottern har dans två kvällar i veckan, hon älskar att dansa och dansar ofta med kompisar också. (Annars hoppar de studsmatta, läser eller kollar på film t ex). Medan sonen har testat lite olika fritidsaktiviteter men inte direkt fastnat för något. Där är det kompisar och spel som gäller, och där får vi ibland begränsa skärmtiden. Det behövs sällan med dottern. Men läxor ska göras först, middag ska ätas, så det blir sällan mer än ca 2 timmars skärmtid ändå, innan de lägger sig vid 21.

  • Anonym (tvillingmamma)

    På helger är vi generösare med skärmtid och filmtittande, men försöker också aktivera barnen på andra sätt. Ut ska de, och de får ofta följa med och handla eller uträtta andra ärenden. Ibland är de förstås också hos kompisar, eller har kompisar hemma. Ibland är de hos farmor och farfar, eller så träffar vi andra släktingar eller hittar på annat.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-06 08:49:01 följande:

    Det är bra på många sätt och vis. Ena sonen kan i princip flytande engelska efter att ha sett på engelska Youtubeklipp.

    Men... det har gått för långt när de inte vill göra annat än sitta framför en skärm. Kompisar kommer men går snabbt för sönerna vill bara spela, de vill inte gå på fritids för de missar speltid, de vill inte göra läxor, sysslor, eller umgås med familjen för att de vill spela eller se på film.

    De är tjafs för att få dem att följa med på roliga aktiviteter hoppland, lekland, badhus etc. Därför tycker vi att det blivit för mycket. De tycker inget annat är roligt än att spela och då är något fel.


    Har dom inga sporter /fritidsaktiviteter? Om inte så försök få dom att testa lite olika. Sonen (9 år) har fotboll och han älskar det. Testade även basket en period. Han åker också bräda, då rör dom sig jättemycket.
  • Anonym (T)

    När jag var i den åldern (typ 2007) var det visserligen en del tv-tittande men jag och mina syskon kunde sitta och rita i flera timmar t ex, ibland var man väl ute på gården och lekte något/cyklade.

  • Anonym (Hej)

    Scouter, cykelträning, skytte, spela instrument, läsa läxor. Det är vad mina gör på vardagarna i alla fall. Söndag eftermiddag blir rätt slapp om man säger så.

  • Anonym (fritid)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-05 17:54:44 följande:

    Vad gör era barn efter skolan?

    Vi har två söner som är 8 år och 9 år som inte vill göra annat än spela/titta på film på fritiden. Nu ska det bli ändring på detta med max 1 timme skärmtid efter skolan och 2 timmar på helgerna.

    Men vad gör era barn på kvällarna?

    Vad gör ni tillsammans med dem?

    Vad är rimligt att tänka liksom?

    Har pratat runt med kompisar där det är typ "De sitter och spelar", "Cyklar med kompisar och sen spelar" eller "Är med kompisar, bygger koja och sen spelar". På vardagarna verkar föräldrar inte göra något med sina barn. Inte vi heller egentligen. Men känner att det ska bli ändring på det.

    Men kom med tips? Vad kan man göra vardagskvällar. Tiden vi har är ungefär 17.30-20.

    Då ska middagslagning och läxläsning samt kvällsrutiner hinnas med under denna tid också.


    Mina barn har fri tid så mycket som möjligt utanför den tid som måste vara reglerad. Därför planerar jag inte in deras tid i aktiviteter om det inte är absolut tvunget. De är trötta efter en lång skoldag fylld med aktivitet har behov av att bara vara, kolla på film, spela på datorn, vara med kompisar, läsa böcker eller vad de nu själva vill. Några kvällar har de aktiviteter så resterande tid vill jag att de ska få rå över själva. Även vi föräldrar uppskattar den fria tiden som inte är uppbokad eller inplanerad utan bara vilsam. 

    Så, det är väl mitt tips, att låta ungarna njuta av sin fria tid så mycket som möjligt. Eventuellt erbjuda aktivitet om de vill, men inte tvinga dem eller boka upp dem bara för att. 
  • asdfgh

    Träning, mat, läxor. Spelar/ser på avsnitt. Blir det tid över går den till lek, oftast lego.

Svar på tråden Vad gör era barn i 9-årsåldern på kvällarna?