• Anonym (Osäker)

Vilken manuell tandborste?

Har länge kört med olika tandborstar. Pga jag ibland får känsligt tandkött så har jag testat extra soft som ska vara skonsammare. Känner dock ingen borstning och känns inte som att den tar? Men den ska väl ändå vara väldigt mjuk?

Så vilken tandborste kör ni av dom manuella?

Köpte curaprox som känns skön, dock väldigt dyr!

• Svar på tråden Vilken manuell tandborste?
  • cosinus
    cdn.cdon.com/media-dynamic/images/product/cloud/store/ToothBrushAccessories/000/076/843/957/76843957-137439606-11453-org.jpg&impolicy=product&w=340&h=340

Gräslig länk men jag hittade ingen riktigt bra bild. Men aquafresh är den enda tandborsten jag kommer överens med. Jag kör extra soft och allt annat får mitt tandkött att blöda.

Förmodligen för att jag gör fel, är säkert inte fel på alla andra tandborstar. Men just den där sorten går bra.
  • Anonym (Tepe)

Kör med tepe extra soft.

Har gått hos parodontolog som visat hur jag ska borsta. Tror de sa att det finns videos på detta, viktigt att inte ha för hårt tryck under själva borstningen.

• Anonym (Osäker)
    Anonym (Tepe) skrev 2021-09-05 22:58:39 följande:

Kör med tepe extra soft.

Har gått hos parodontolog som visat hur jag ska borsta. Tror de sa att det finns videos på detta, viktigt att inte ha för hårt tryck under själva borstningen.

Hade uppskattat en sån video!

Tycker det är svårt att borsta överkäken. Sidorna är lätta när man ska borsta så huvudet kommer lite under tandköttet
  • Anonym (Fråga en tandhygienist)

Eftersom jag inte är utbildad inom området, och dessutom själv har övergått till eltandborste sedan ett par år, tänker jag inte ge mig på att föreslå någon särskild borste.

I din situation hade jag bokat in en tid så snart som möjligt med en tandhygienist för att diskuterar ditt problem och rådfråga kring vad du bör tänka på vid val av tandborste. En tandhygienist kommer inte att ge dig förslag på en borste av ett specifikt märke, men kan absolut ge råd kring vilka "egenskaper" en tandborste bör ha för att förbättra dina problem.

• Anonym (Känslig mun)

Jag har en mycket torr och känslig mun och kan, utan att vara fackman av något slag, säga att den i särklass mjukaste och mest skonsamma tandborsten jag använt är Tepe Special Care Ultra Soft. Jämfört med den är vanliga Tepe Extra Soft som att köra med en brutal stålborste i munnen. Tepe Special Cares borst är av ett annat slag än någon annan tandborste jag provat.

Den här tandborsten är inte särskilt dyr, men brukar däremot inte säljas i vanliga butiker. Jag köper den från Apotea (18 kr/st) och har även sett den hos Folktandvården. För mig har den inneburit att jag numera kan borsta tänderna utan väldiga smärtor och kraftig blödning.

• Anonym (Tepe)
    Anonym (Osäker) skrev 2021-09-05 23:17:25 följande:

Hade uppskattat en sån video!

Tycker det är svårt att borsta överkäken. Sidorna är lätta när man ska borsta så huvudet kommer lite under tandköttet

www.fruugo.se/tepe-oral-health-care-compact-tuft-12-brushes/p-58818943-119276954&ac=croud&gclid=Cj0KCQjw1dGJBhD4ARIsANb6OdkAxjHbnWQCuCL_v2keEoH5UNzlyGb7k7ktdH7a6kaqkE1qnxsZt88aAjBbEALw_wcB

Jag har dessa som används där emaljen möter tandköttet, använder då rn tandkräm mot känsligt tandkött och drar liksom längs med hela kanten runt hela munnen.

Den tar placket bättre!

Du kan prova och köpa infärgningstabletter så ser du vart mest plack sitter efter du borstat. Efter några veckor med fokus på områdena man lätt missar så gör det skillnad. Lycka till!
  • Anonym (Osäker)

Tack! Skadar man inte tandköttet om man skrapar med borsten längs tandköttet?

Färgningstabletter färgar tänderna? Eller hur gör man för att undvika det?

• Anonym (Tepe)
    Anonym (Osäker) skrev 2021-09-06 12:39:31 följande:

Tack! Skadar man inte tandköttet om man skrapar med borsten längs tandköttet?

Färgningstabletter färgar tänderna? Eller hur gör man för att undvika det?

Nej det tror jag inte, vad ju av just den anledningen jag skulle ha borsten.

Tabletterna färgar in starkt i rosa men det försvinner. Ha inga ömtåliga kläder när/om de används dock! :)
  • Glinda från Oz

Jag köper den här modellen från Pepsodent eller colgate, alltid mjuk tandborste. De har rea på Willy?s där jag bor då och då, en tandborste brukar kosta 12 kronor så jag passar på att bunkra upp. Kan tillägga att jag aldrig haft några hål. 

Svar på tråden Vilken manuell tandborste?