• Anonym (VAT)

Manligt kvinnligt och skillander i hur man tänder sexuellt på varandra!

Hej!
    Funderar på detta hur vi människor tänder på varandra gällande det fysiska. Känns som det för mig är något nu som blir en krock och skapar funderingar. Självklart så är vi ju alla olika och fungerar ju olika sexuellt naturligtvis. och så måste det ju få vara. Men jag just nu funderar på är lite kring manligt och kvinnligt, hur mycket som går att tillskriva det eller om det mer helt enkelt är individuellt.
    Min fundering alltså, är kring huruvida mycket vi tänder på att just se på den andre naken, samt att få ta på och smeka den andre naken och ev skillander mellan kön där! Hur stor vikten av det är, mot för att istället mer få uppleva den andre med hela kroppen fysiskt nära sin egen hud.
    Jag undrar om det är något som kan tillskrivas det ena könet mer, som vanligare eller bara individuellt mest? Min upplevelse är så att just att titta på mer avstånd, samt att just få ta på, är vanligare hos männen, att tända på!? Och För min egen del, så är det så mycket viktigare med känslan mentalt och känslomässigt inuti mig som skapas och fokuset ligger automatiskt på det och jag är inte alltid så medveten om vad som varit vägen dit, vilka andra sinnen som vart med före det. Och är inte medveten om att det visuella med synen och känseln med ex händer, varit så på medvetet plan. Kanske är jag bara omedveten om hur vilka sinnen jag använder och hur, det kan vara så också.

Tänker också nu på det att det tyvärr fortfarande är vanligare att kvinnor ofta är bättre på den här biten med känslor och därmed automatiskt lättare kanske kan koppla sina yttre upplevelser med sina sinnen, till känslorna inuti? (naturligtvis inte alltid då förstås)

Sen tänker jag också att traditionellt sett förr har det väl varit vanligare att män konsumerar mer sex i form av tidningar och internet. Och sen om vad som är hönan och ägget där, i om det är för män mer använder ögonen som sinne eller om det istället tvärtom påverkar och lär upp sexualiteten mer styrt åt det visuella hållet? Hur ser ni andra här på en sådan här fundering?

• Svar på tråden Manligt kvinnligt och skillander i hur man tänder sexuellt på varandra!
  • Anonym (Räkan)

Män måste vara otroligt mycket lättare att tända.

• Anders 386

Finns en hel del sanningar där..

Men det är en sak som jag ser som en ganska trist fördom om män. Du skriver att kvinnor ofta är bättre på den där biten med känslor. Jag tror du har fel där, vi män är precis lika fulla med känslor som kvinnor - men eftersom våra känslor är lite annorlunda blir det lätt så att kvinnor inte kan läsa av dom...
    Sen ser man mäns kåthet som något som inte innefattar känslor vilket är helt felaktigt. Det finns massor av känslor inblandade i mäns sexliv. Men tyvärr ses vi inte alltid så. Och män diskuterar sällan eller aldrig känslor eftersom det anses som ett svaghetstecken. Vi har lärt oss att vi ska dölja rädsla och osäkerhet eftersom kvinnor inte vill ha "svaga" män. Kvinnor vill ha starka män som kan hävda sig mot andra män.

• Anonym (man)

Män tänder främst på det visuella. Kvinnor är mer kräsna och tänder mer på det känslomässiga.

Fullständigt logiskt med tanke på hur män och kvinnor är konstrueradnrent biologiskt. En kvinna har inte råd att ha sex med fel man. En man kan ha sex med hur många kvinnor som helst. Det blir aldrig fel. Han ökar bara mängden avkomma.

• Anonym (VAT)

Ja jag tänkte mest på att traditionellt, så har kvinnor ofta lärt sig mer i kring att just hantera och tränat på att känna känslorna de har och veta vad de är för ngt. Och det kan mycket väl vara så att vi kvinnor generellt inte är tränade på att läsa av männens känslor. Det krävs ju oftast en kommunikation för att se och förstå känslorna hos varandra. 
    Och jag är nog ganska övertygad om att känslor alltid finns med oss, tillsammans med tankar och agerande/ reaktioner. Vare sig vi är man eller kvinna. Och sen kan båda parter vara mer eller mindre medveten om vad för känslor som florerar inuti en. Jag hoppas verlkigen att det kan försvinna synen på män att de ska vara starka och inte visa ex rädslor.

Men med det sagt, så är det intressant vad det evolutionsmässigt var gjort som, att vi ska va, män respektive, kvinna- i denna fråga. Kan det ha delvis med det du "man" skrev, att kvinnor biologiskt typ inte har råd, att ta fel man och därför ingår det så mkt mer krav, i vår sexualitet? Intressant tanke i allafall och det kan ju förklara en del tänker jag i alla fall. 

I en relation känner jag mig lite ensam i att känna det som jag enbart tänder tillsammans med mina känslor, så till den grad att på det medvetna planet är det visuella jag ser och känner med mina händer, inte viktigt alls. Utan bara hur jag på ett energimässigt plan känner det som. Låter det konstigt?

• Anonym (Lina)

Det här tycker jag är intressant! Jag TROR att män generellt tänder på det visuella än vad kvinnor gör.

Anekdotiskt kan jag bara gå till mig själv (och tjejkompisar), men det här med dickpics. På riktigt, vi kan inte förstå vad de ska vara bra för?! Vi älskar män, älskar deras kroppar, värmen, doften, närheten, tyngden. En kuk isolerad gör liksom ingenting för någon av oss, medan vi tillsammans vet många som bett om att vi ska skicka bild på än det ena, än det andra på oss själva. En bild på bara bröst eller rumpan eller tja, fittan - och så blir männen glada och säger att det gjorde dem kåta. Och vi blir så klart glad för det, men ingen av oss onanerar till en bild på en kuk utan vi tar allra gånger då hellre en ansiktsbild, mannens fina ögon eller bara ett sms där han skriver att han längtar sig tokig efter oss. Det går vi igång mer på. Detta har mina tjejkompisar och jag pratat om, så underlaget är i alla fall låt säga tio tjejer som tänker såhär.

(Så jag förstår själv verkligen inte riktigt alls fenomenet med just dicpics. Lite trist för jag tror inte att de som skickar dem på riktigt förstår hur oupphetsande eller till och med ointressant det är att se en kuk på bild sådär)

• Anonym (Män tänder på nakenhet.)

Män verkar tända väldigt mycket på nakenhet. Vill jag få igång min man så kan jag göra lite vad som helst om jag är naken.

Plocka ur diskmaskinen tex. Eller vika tvätt. Träna yoga. Kan vara lite precis vad som helst, är jag bara naken så vill han ha sex. Även om han är trött, har huvudvärk eller vad som helst.

Jag fungerar inte likadant. Klär han av sig naken och viker tvätt så känns det mer roligt än sexigt.

• Anonym (njuta med olika sinnen)

Håller inte med om den bilden att kvinnor är mindre visuella, det är bara vad man tittat på och berusas av som skiljer.

Ta yngre kvinnor och deras dyrkan för vackra män på film, i tidningar, idoler, sportstjärnor osv. Kvinnor är otroligt visuella och upplever samma intensiva njutning av att svepa med blickarna över idolens ansikte, ögon och kropp och få leva sig in i dennas väsen och drömma om dess exklusiva uppmärksamhet, att få bli deras. Medan mäns är mer fysiskt och omfattar könsorgan och sexuella attribut. De drömmer om att få bli tillfredsställda av dessa vackra sexiga skapelser de ser på och att få smeka deras former och att bli evigt åtrådda och dyrkade. Men grundkänslan är nog ganska samma förutom vägen dit.

Kvinnors kåthet väcks av ett ansikte, ett par ögon, en hårslinga, en röst, att få vara i samma rum, medan könsorganen och i många fall kroppen är sekundära och har ingen betydelse utan det andra. Ändå är de minst lika visuella skulle jag säga även mäns är begränsad till det fysiska och könsliga.

• Anonym (..)
    Anonym (man) skrev 2021-09-06 18:34:06 följande:

Män tänder främst på det visuella. Kvinnor är mer kräsna och tänder mer på det känslomässiga.

Fullständigt logiskt med tanke på hur män och kvinnor är konstrueradnrent biologiskt. En kvinna har inte råd att ha sex med fel man. En man kan ha sex med hur många kvinnor som helst. Det blir aldrig fel. Han ökar bara mängden avkomma.

Fast om mannen ynglar av sig till höger och vänster utan att vara med och skydda avkomman och mamman så överlever väl inte avkomman. Tror människan är skapt för monigami baserat på att vi knyter an känslomässigt till den person vi har sex med (rent hormonellt alltså), både män och kvinnor.
  • Anonym (Bertram)

När min fru antyder att jag bara är ute efter sex säger jag: Jag vill inte bara ha din kropp, jag vill ha din själ också!

Allvarligt talat: Det är så jag känner. Hjärtat är den starkaste erogena zonen. När jag känner att hon verkligen vill ha mig, älskar mig, ser mig i ögonen, då tänder jag hårt.

Det visuella är tändande, absolut. Men kurvor och stora bröst och långa ögonfransar räcker inte. Det är något annat som avgör, något under ytan, något mer magiskt.

Att prata om hur män ÄR och hur kvinnor ÄR blir ganska knepigt, och särskilt när man börjar hänvisa till evolutionen/biologin etc. Det fina med människodjuret är att vi kan förändra vårt beteende och våra tankar. Vi har en medvetenhet. 

Jag lagar mat, pysslar och pyntar med hemmet, tycker att idrott är tråkigt, gärna pratar länge länge om känslor och relationer. Är jag en kvinna då?

• Anonym (man 50)

Det är väl ingen nyhet precis att män är mer visuella i sin sexualitet? Varför är annars porr till 99% vinklad till män och 95% av de som tittar på porr män? Visst kan kvinnor tända i viss mån på visuella stimuli men i betydligt mindre utsträckning och har mycket högre trösklar för att bli upphetsade. Jag blir kåt av att se nakna kvinnor (om jag inte anstränger mig för att inte bli det). Det räcker med att jag ser min fru naken så blir jag upphetsad, oavsett sammanhanget. Medan min fru aldrig någonsin tänt bara på att ha sett mig naken. Unga (och äldre) kvinnor som tittar på och trånar efter snygga killar på film och annars blir nog sällan direkt kåta bara av att se en snygg kille, och skulle definitivt inte bli det för en kille med genomsnittligt utseende - däremot tror jag att den absoluta majoriteten av män skulle bli kåta av att se en naken kvinna med genomsnittligt utseende. Kvinnor däremot verkar bli mycket lättare upphetsade av fantasier, noveller mm - jag tror knappt det finns en man som tycker Fifty Shades är ett dugg upphetsande, men bevisligen många kvinnor som gör det.

Självklart finns det individer som avviker från mönstret men att det är tydliga skillnader mellan könen är helt klart. Och den ena sortens sexualitet är inte bättre eller sämre en den andra.

Anonym (Lina) skrev 2021-10-01 13:35:51 följande:

Det här tycker jag är intressant! Jag TROR att män generellt tänder på det visuella än vad kvinnor gör.

Anekdotiskt kan jag bara gå till mig själv (och tjejkompisar), men det här med dickpics. På riktigt, vi kan inte förstå vad de ska vara bra för?! Vi älskar män, älskar deras kroppar, värmen, doften, närheten, tyngden. En kuk isolerad gör liksom ingenting för någon av oss, medan vi tillsammans vet många som bett om att vi ska skicka bild på än det ena, än det andra på oss själva. En bild på bara bröst eller rumpan eller tja, fittan - och så blir männen glada och säger att det gjorde dem kåta. Och vi blir så klart glad för det, men ingen av oss onanerar till en bild på en kuk utan vi tar allra gånger då hellre en ansiktsbild, mannens fina ögon eller bara ett sms där han skriver att han längtar sig tokig efter oss. Det går vi igång mer på. Detta har mina tjejkompisar och jag pratat om, så underlaget är i alla fall låt säga tio tjejer som tänker såhär.

(Så jag förstår själv verkligen inte riktigt alls fenomenet med just dicpics. Lite trist för jag tror inte att de som skickar dem på riktigt förstår hur oupphetsande eller till och med ointressant det är att se en kuk på bild sådär)

Känner exakt som dig och dina tjejkompisar. Sedan tidig ålder har jag onanerat till  ansikten och ögon. Någon enstaka gång har jag kunnat gå igång på en extremt snygg killes kropp men då har det varit i något klädesplagg oftast. En del av dem har skickat kukbilder som varit upphetsande att se på som en del av en hel kommunikation där man sett andra bilder tidigare eller vet hur kuken känts att ha i sig och suga på osv. Men en kukbild utan ansikte och ögon är för mig som att titta på en gurka. Killar förstår väldigt dåligt hur kvinnors sensualism och kåthet fungerar och hur de alla skulle kunna öka sina chanser nämnvärt på dejtingsidor genom att vara lite sexiga, inbjudande och skapa den typ av drömmar som tjejer behöver för att tända. De har mycket att lära:)
  • Anonym (Bertram)
    Anonym (njuta med olika sinnen) skrev 2021-10-01 15:45:33 följande:
    Känner exakt som dig och dina tjejkompisar. Sedan tidig ålder har jag onanerat till  ansikten och ögon. Någon enstaka gång har jag kunnat gå igång på en extremt snygg killes kropp men då har det varit i något klädesplagg oftast. En del av dem har skickat kukbilder som varit upphetsande att se på som en del av en hel kommunikation där man sett andra bilder tidigare eller vet hur kuken känts att ha i sig och suga på osv. Men en kukbild utan ansikte och ögon är för mig som att titta på en gurka. Killar förstår väldigt dåligt hur kvinnors sensualism och kåthet fungerar och hur de alla skulle kunna öka sina chanser nämnvärt på dejtingsidor genom att vara lite sexiga, inbjudande och skapa den typ av drömmar som tjejer behöver för att tända. De har mycket att lära:)
    Jag skulle tro att de är blottare, de blir kåta av att visa upp sig. De har inte särskilt mycket tanke på hur det ska tas emot.
  • Underhill
    Anonym (njuta med olika sinnen) skrev 2021-10-01 15:45:33 följande:

Tror vi har mycket att lära av varandra jag :)
    Anonym (Bertram) skrev 2021-10-01 15:56:10 följande:
    Jag skulle tro att de är blottare, de blir kåta av att visa upp sig. De har inte särskilt mycket tanke på hur det ska tas emot.
    Haha ja det tänder nog mest på sig själv och är voyerister. Men det är ju faktiskt majoriteten av alla kvinnor idag också på Insta tex om man tänker efter. Mer än killar t o m. Kvinnor tänder ju på grejen att vara snygga för andra och att andra ska tända på dem och skiter i resten:)
  • parnordqvist
    Anonym (Män tänder på nakenhet.) skrev 2021-10-01 13:43:21 följande:

Män verkar tända väldigt mycket på nakenhet. Vill jag få igång min man så kan jag göra lite vad som helst om jag är naken.

Plocka ur diskmaskinen tex. Eller vika tvätt. Träna yoga. Kan vara lite precis vad som helst, är jag bara naken så vill han ha sex. Även om han är trött, har huvudvärk eller vad som helst.

Jag fungerar inte likadant. Klär han av sig naken och viker tvätt så känns det mer roligt än sexigt.

Ungefär samma fenomen som när hundratals kvinnor tittar på Chippendales. De har aldrig skrattat så mycket åt män som spänner musklerna. Det blir humor i deras ögon, medan män som ser kvinnliga muskelbyggare ofta blir kåta. 
    Det är lite synd att kvinnor inte går igång på nakna män på samma sätt. Som man har jag länge upplevt att jag inte har mycket att visa upp, inte alls på samma sätt som en kvinna. Nu är magen för stor också och det gör inte saken bättre. 
  • parnordqvist
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-01 13:35:51 följande:

Antar att dessa "män" tror att kvinnor blir upphetsade av att se en erigerad penis och att de får fler att bli intresserade på det här viset. Det är säkert osäkra individer som kanske aldrig närmat sig en kvinna, än mindre haft sex. (Oj då, är det mig själv jag skriver om? Delvis, jag skickar inga dick-pics men det andra stämmer).
  • Anonym (Lina)
    parnordqvist skrev 2021-10-02 06:26:28 följande:

Antar att dessa "män" tror att kvinnor blir upphetsade av att se en erigerad penis och att de får fler att bli intresserade på det här viset. Det är säkert osäkra individer som kanske aldrig närmat sig en kvinna, än mindre haft sex. (Oj då, är det mig själv jag skriver om? Delvis, jag skickar inga dick-pics men det andra stämmer).

<3 Å, jag önskar att jag på något sätt kunde bidra med ord som stärker. Nu vet jag inte vad ditt sviktande självförtroende bottnar i när det kommer till kvinnor, men en sak vet jag, och det är att du ligger på plus bara genom att du inte skickar dicpics! Som någon tidigare i tråden skrev, det är på det intellektuella planet jag tror att man når kvinnor lättast (grovt generaliserat, så klart). Vill du få en kvinna intresserad tror jag det bästa är att visa dig intresserad av henne. Fråga saker. Lyssna. Och KOM IHÅG VAD HON SAGT! Räcker ibland med att bara upprepa det hon sagt och nicka. Le. Säg att hon är rolig, smart, handlingskraftig, resursstark, kompetent osv. Slänger du in att hon får dig att le, att hon lyser upp ett rum med sin närvaro eller liknande - då har du kommit en jättelång väg, tror jag. Och våga stanna där!

Jag tror att väldigt många kvinnor kommer att uppskatta ett närmande som detta. På köpet lär du känna henne bättre och vet om hon fortfarande är intressant för dig.
  • parnordqvist
    Anonym (Lina) skrev 2021-10-02 09:22:17 följande:

<3 Å, jag önskar att jag på något sätt kunde bidra med ord som stärker. Nu vet jag inte vad ditt sviktande självförtroende bottnar i när det kommer till kvinnor, men en sak vet jag, och det är att du ligger på plus bara genom att du inte skickar dicpics! Som någon tidigare i tråden skrev, det är på det intellektuella planet jag tror att man når kvinnor lättast (grovt generaliserat, så klart). Vill du få en kvinna intresserad tror jag det bästa är att visa dig intresserad av henne. Fråga saker. Lyssna. Och KOM IHÅG VAD HON SAGT! Räcker ibland med att bara upprepa det hon sagt och nicka. Le. Säg att hon är rolig, smart, handlingskraftig, resursstark, kompetent osv. Slänger du in att hon får dig att le, att hon lyser upp ett rum med sin närvaro eller liknande - då har du kommit en jättelång väg, tror jag. Och våga stanna där!

Jag tror att väldigt många kvinnor kommer att uppskatta ett närmande som detta. På köpet lär du känna henne bättre och vet om hon fortfarande är intressant för dig.

Stort tack för tipsen! Jag har en bakgrund som en skygg människa, på gränsen till sociofobisk. Är bättre nu men vet inte om jag pallar ett förhållande. Svårt när man närmar sig 50 om man är helt blank på området. För gammal är man också. Det är ganska kört skulle jag tro. Kanske är jag för försiktig och det kan vara avtändande. Man är en loser i mångas ögon, särskilt nu när man är arbetslös också.
Svar på tråden Manligt kvinnligt och skillander i hur man tänder sexuellt på varandra!