• Anonym (TS)

Vilka tecken på alkoholism?

Hej

Jag kan börja med att säga att jag är uppvuxen i en familj och släkt med alkoholism.

Detta har bidragit till en hel del förvirring för mig i vuxen ålder. Exempelvis att veta om jag överreagerar eller om något är helt normalt. Jag har ju alltid fått höra att onormala situationer som känts obehagliga är helt normala fast det verkligen inte varit så.

Jag har därför en fråga.

Om du av någon anledning skulle få reda på att en person i 35-45 års åldern blivit otroligt berusad under en firmafest så att den både kissat på sig och spytt ner sig inför sina kollegor och varit i för dåligt skick för att ens visas inför sina egna barn för att det inte kanske är så trevligt för barnen är det här en situation som det ska ringa en varningsklocka?

Eller är det sånt som kan hända en förälder om man inte druckit alkohol på ett tag? Att man inte längre vet hur mycket man tål?

Frågan blir väl då varför man väljer att dricka så här mycket på en fest med sina kollegor. Krävs det inte rätt mycket för att man ska kissa på sig bland folk iaf eller i det här fallet kollegor.

Säger inte att personen är alkoholist. Undrar mer om det räknas till en normal dålig fylla? Eller om personen mer har ett riskbeteende i sin alkoholkonsumtion.

• Svar på tråden Vilka tecken på alkoholism?
  • Anonym (Stina)

Alla har olika referensramar när det gäller alkohol men det du beskriver är verkligen inte ok i något sammanhang och särskilt inte arbetsrelaterat.

• Anonym (Em)

Nej, det är inte en normalt dålig fylla. Personen har helt klart problem med alkoholen. Normalt känner man ju hur mycket man kan dricka och om det blir lite för mycket pausar man drickandet tills man är tillbaka på en bra nivå. Är man så full att man kissar och kräks ner sig har man ju druckit alldeles för mycket och man har struntat i att känna efter och dricka lugnt.

• Anonym (L)

Svårt att säga skulle jag påstå.

Det kan också vara så att detta är en människa som inte druckit sen innan hen fick barn och trodde den kunde dricka som när den var 20. Och kanske kunde gå ut och festa för första gången på länge. Därav konsekvenserna.

Sen är beteendet självklart inte ok. Men detta lär väl kanske visa sig nästa gång det är fest. Blir det upprepning så är det antagligen ett missbruk.

• Anonym (AA)
    Anonym (TS) skrev 2021-09-07 05:43:11 följande:

Hej

Jag kan börja med att säga att jag är uppvuxen i en familj och släkt med alkoholism.

Detta har bidragit till en hel del förvirring för mig i vuxen ålder. Exempelvis att veta om jag överreagerar eller om något är helt normalt. Jag har ju alltid fått höra att onormala situationer som känts obehagliga är helt normala fast det verkligen inte varit så.

Jag har därför en fråga.

Om du av någon anledning skulle få reda på att en person i 35-45 års åldern blivit otroligt berusad under en firmafest så att den både kissat på sig och spytt ner sig inför sina kollegor och varit i för dåligt skick för att ens visas inför sina egna barn för att det inte kanske är så trevligt för barnen är det här en situation som det ska ringa en varningsklocka?

Eller är det sånt som kan hända en förälder om man inte druckit alkohol på ett tag? Att man inte längre vet hur mycket man tål?

Frågan blir väl då varför man väljer att dricka så här mycket på en fest med sina kollegor. Krävs det inte rätt mycket för att man ska kissa på sig bland folk iaf eller i det här fallet kollegor.

Säger inte att personen är alkoholist. Undrar mer om det räknas till en normal dålig fylla? Eller om personen mer har ett riskbeteende i sin alkoholkonsumtion.

Behöver inte vara beroende däremot ett alkoholproblem. Om det blir knas när man dricker alkohol har man problem. Valet är då att inte dricka.

Att det vid ett enstaka tillfälle blir väldigt fel behöver inte betyda något allvarligt, kan vara en riktigt dålig dag, någon kombination av sjukdom, mediciner, stress, brist på mat, sorg. Är det däremot något som händer ofta eller vid nästan varje alkoholtillfälle har person problem och bör sluta dricka.
  • LadyJane

Efter barnafödande, amning osv tog det säkert 3-4 år innan jag drack alkohol. En lättöl för att det var en varm sommardag och jag ville släcka törsten.
    Ni som tror att man inte kan bli full på lättöl har fel. Jag blev kanonfull.

Jag hade och har inte alkoholproblem varken då eller nu. Men en lättöl liksom?
    Det kan vara något liknande här men det kan också indikera allvarliga problem.

Min poäng är helt enkelt att man inte kan fastslå att det är det ena eller det andra, speciellt inte som läsare på andra sidan skärmen som aldrig har träffat människan eller kommer att göra det. Man ska inte vara så snabb att döma helt enkelt.

Jag undrar vad du tänker göra med informationen. Du har ju hört att det skulle vara så här. Är det någon i din närhet du är orolig över?

• Anonym (Olika)

Alkoholism och alkoholproblem är verkligen inte alltid samma sak.

Att spy, kissa, eller bajsa ner sig på en fest är inte ett tecken på alkoholism, däremot ett tydligt tecken på alkoholproblem. För det är definitivt ett problem att göra bort sig totalt i sociala sammanhang med sina kollegor.

Samma sak med människor som blir våldsamma vid alkoholintag, de behöver inte vara alkohlister, men har förstås ändå problem. På samma sätt som folk som klarar jobb, relationer, hobby ändå faktiskt kan vara alkoholister och inte uppleva problem.... Men dessa personer kan absolut vara beroende och och faktiskt ha rejäla hälsoproblem.

• Anonym (Anna)

Alkoholproblem, troligtvis. Men, en gång råkade jag ut för ngt som kan liknas med alkoholförgiftning eller ngt. På ett släktkalas drack jag två(!!) glas vin till maten. Blev jättberusad, full. Kräktes och blev hemkörd av mina svärföräldrar. Vi fick stanna bilen och jag kräktes flera gånger under resan hem. Min man och jag var helt överrumplade av detta för det var helt från ingenstans detta kom. Har inte hänt innan och inte efteråt.

Vill bara skriva detta - det kan alltså kanske vara något annat bakom, för man vill ju verkligen inte sätta sig i den situationen den här personen du beskriver.

• Anonym (B)
    Anonym (Anna) skrev 2021-09-07 09:28:14 följande:

Alkoholproblem, troligtvis. Men, en gång råkade jag ut för ngt som kan liknas med alkoholförgiftning eller ngt. På ett släktkalas drack jag två(!!) glas vin till maten. Blev jättberusad, full. Kräktes och blev hemkörd av mina svärföräldrar. Vi fick stanna bilen och jag kräktes flera gånger under resan hem. Min man och jag var helt överrumplade av detta för det var helt från ingenstans detta kom. Har inte hänt innan och inte efteråt.

Vill bara skriva detta - det kan alltså kanske vara något annat bakom, för man vill ju verkligen inte sätta sig i den situationen den här personen du beskriver.

Har hänt här också. Jag drack två öl och smuttade på en cider innan jag kände att det inte stod rätt till. Sen spydde jag hela vägen hem, flera gånger under natten och var så vansinnigt bakfull dagen efter. Ytterligare en dag senare, vaknade jag med en riktig dyngförkylning. Sån där som man drabbas av en gång var tionde år typ. Jag misstänker att den hade något med min alkoholreaktion att göra.

Så, det behöver varken vara alkoholproblem eller alkoholism. 

Vad gäller ts fråga saknas ju en massa information. Är det ett återkommande beteende? Jag hade en kollega som inte drack i vardagen, men varje gång det blev fest, drack hon tills ögonen gick i kors och hon stod och svajade. Hon var inte alkoholist, men hade klara problem med alkoholen. 
  • Anonym (Olika)

Vill också tillägga att det också handlar om hur denna person hantera vad som hänt efteråt.

I en situation som detta är det fullständigt rimligt att ta det väl lungt med alkohol en period och definitivt försöka hitta en förklaring till vad som hände.

Att fortsätta "som vanligt" och rycka på axlarna är inte sunt.

• Anonym (Missbruk)

Som nykter beroende så tycker jag absolut att det är en varningsklocka!

Efter år av terapi har jag insett att jag aldrig haft gränser, det har alltid gått över styr och därför har jag nu valt bort den delen.

Jag ser mig som tillfrisknad men som inte kan gå tillbaka till något som varit innan, och kan nu lättare se andra av släkt och familj som flera har beroendesjukdom men som inte själva kan se det.

Som beroende insåg jag tillslut att jag hade problem men kunde inte sluta själv, inte förrän en allvarlig situation inträffade. Men det kan som utomstående på något sätt visa att man ser och finns där om personen behöver hjälp. Steget måste ändå ligga hos missbrukaren.

• Glinda från Oz

Det ringer absolut en varningsklocka, det är varken normalt eller vanligt och inte ett okej beteende. Jag kan såklart inte säga om han är alkoholist men personen har helt klart problem med alkohol.

• Anonym (A)
    Glinda från Oz skrev 2021-09-07 10:35:59 följande:
    Det ringer absolut en varningsklocka, det är varken normalt eller vanligt och inte ett okej beteende. Jag kan såklart inte säga om han är alkoholist men personen har helt klart problem med alkohol.
    Håller med
Svar på tråden Vilka tecken på alkoholism?