• emmamoa123

    Arbeta heltid inför barn nr 2.

    Har ett barn som är 6 år och vi planerar ett till. Jag arbetar just nu 75 % och har gjort så i 2 års tid förutom en period då jag arbetade 80 %, (har inte tagit ut FP för att fylla upp då jag inte haft några kvar).

    Vill naturligtvis få ut så mycket som möjligt i föräldrapenning och vara hemma med barnet så länge som möjligt. När ska jag gå upp i tid för att få upp SGI:n? Är väl 6 månader innan BF men tänk om man blir sjukskriven eller måste gå ned i tid de sista 1-2 månaderna i graviditeten? Ska man då gå upp i tid 7-8 månader innan för säkerhets skull? Har läst på FK:s hemsida men jag tycker det finns så många undantag från reglerna när det kommer till verkligheten.

  • Svar på tråden Arbeta heltid inför barn nr 2.
  • Anonym (Fredag)

    Det är två regler som samspelar, dels den som säger att du ska ha haft tjänst på en viss omfattning x antal dagar före förlossningen. Samt sen den regel som handlar om avsikten. En person som anställs på en ny tjänst på heltid tex har ju för avsikt att arbeta heltid. Sen att hen gick och blev sjukskriven efter 2 mån är en annan faktor. 
    Jag skulle inte chansa med att sitta med en väldigt låg (eller nollad) SGI inför en föräldraledighet så jag hade avslutat min ledighet på deltid  = gått upp på heltid i god tid innan. För som du skriver, vad som helst kan hända. Och det är samma där, blir du sjukskriven vill du kanske hellre ha sjukpenning baserat på din heltid än på din deltid?

  • emmamoa123
    Anonym (Fredag) skrev 2021-09-07 09:53:49 följande:

    Det är två regler som samspelar, dels den som säger att du ska ha haft tjänst på en viss omfattning x antal dagar före förlossningen. Samt sen den regel som handlar om avsikten. En person som anställs på en ny tjänst på heltid tex har ju för avsikt att arbeta heltid. Sen att hen gick och blev sjukskriven efter 2 mån är en annan faktor. 

    Jag skulle inte chansa med att sitta med en väldigt låg (eller nollad) SGI inför en föräldraledighet så jag hade avslutat min ledighet på deltid  = gått upp på heltid i god tid innan. För som du skriver, vad som helst kan hända. Och det är samma där, blir du sjukskriven vill du kanske hellre ha sjukpenning baserat på din heltid än på din deltid?


    Tack för svar! Läste på FK:s hemsida om att gå ned i tid innan förlossning där det stod: ? Får jag lägre föräldrapenning om jag går ner i arbetstid innan förlossningen?

    -Nej, inte om det är 6 månader eller kortare tid kvar till den planerade förlossningen. Din föräldrapenning beräknas på den inkomst du hade innan du gick ner i arbetstid?

    Hade det kunnat funka för mig eller måste jag ändå ha jobbat 100 % i 6 månader innan jag ev går ned i tid ett par månader innan BF?
Svar på tråden Arbeta heltid inför barn nr 2.