Lilldorisen skrev 2021-09-07 17:01:03 följande:
Hej, så jag har kört med ägglossnings test från cb i två månader, och får positivt på stickan på kvällen men inte på morgonen då är det negativt, och sen när jag tar på morgonen dagen efter runt 07 så är det neg igen vad betyder det? Har jag jätte kort stegring? Och innebär det att jag är mindre belägen att bli gravid då?
Kan någon hjälpa en förvirrad själ?
Förstår din förvirring för det är inte lätt att greppa om allt.. jag har försökt nörda in mig så gott jag kan och läst på i timtal och ändå känns det förvirrande. Framförallt när någon här på familjeliv ska motsätta sig den information man kunnat läsa sig till..
Vissa har jusnabb stegring alt att du fick stegringen under natten vid första "fasta gubben" och som sedan ebbade ur under dagen därpå och sedan försvann därefter. Tycker du ska vara glad att det gick över till fast gubbe för då har ju LH hormonet hoppat igång. :)
Tempar du något? För det kan hjälpa dig att känna lugn inför att det faktiskt ägglossade när din tempt höjs. Om du börjar tempa så är min rekommendation att du gör det exakt samma tid varje dag, för det fattade inte jag vikten av förrän långt senare.
För egen del så använder jag även Clearblues fertilitetsmonitor där jag ofta får börja testa från CD 6 och förra cykeln så fick jag inte "hög" (=blinkande gubbe) förrän CD 9 och två dagar senare övergick den till "maximal" (=fast gubbe). Denna cykel så fick jag "hög" direkt och som sedan ändrades till "maximal" CD12. Min känsla är iallafall att kroppen satt igång och producerat östrogen tidigare vilket jag tyckte kändes bra eftersom östrogenet sedan går hand i hand med progestoronet.