Inlägg från: Anonym (fd pedagog i skola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fd pedagog i skola)

Särbegåvad

Bup kan utreda om hon har någon diagnos kanske i kombination med särbegåvning, vad säger lärarna?
    Det krävs mer än att ha lätt för sig i skolan för särbegåvning.
    Egen resurs eller elevassistent kan jag inte tro att hon kommer att få, det har jag aldrig varit med om då det gäller särbegåvning.
    Väldigt få får en egen resursperson.

• Anonym (fd pedagog i skola)

Bor ni i Sverige?

Ledig elev assisten? Låter väldigt konstigt, alla som jobbar på skolan har väl hur många uppgifter som helst att göra.
    Undrar om du har missuppfattat, dvs att det finns en elevassistent som hjälper elever och din dotter är en av dom hon ska hjälpa vissa timmar?

Skolan har en viss budget, när barn får en diagnos fastställd av  te x bup eller läkare kan skolan söka extra pengar för att barnet är i behov av resurs.
    Annars får skolan ta av den allmänna budgeten dvs lönen till en resurs tas då ifrån annat och sådant som andra elever också får ta del av.

Jag har jobbat i skola och förskola, även när barn får en diagnos finns inte alltid resurser för att en elev ska få en egen resurs på heltid.

Går ditt barn i en privatskola? 
    Har aldrig hört att ett barn får en egen elevassistent om barnet inte fått fastställd diagnos om det inte är tillfälligt i väntan på diagnos dvs under utredning och barnet inte klarar skoldagen annars.

Utreds din dotter för något dvs autistiska drag, aspberger (heter inte så längre utan ingår inom autism spektra?
    Många med särbegåvning  utreds för det.
    Låter lite som det då din dotter inte klarar att vara i klassrummet utan att bli störd.
    Så har det varit för flera elever jag har jobbat med som är särbegåvade och flera har då någon diagnos i kombination.
    Det går hyfsat upp till högstadiet sen blir många hemmasittare.

Det är bra att skolan tar tag i problemet med att din dotter inte kan jobba och inte får något gjort i skolan och bra om hon få hjälp av en elevassistent men har du uppfattat rätt att hon ska vara med henne hela tiden eller är det en elevassistent som hjälper flera och din dotter får hjälp vissa timmar?

Vad säger bup? är hon under utredning? 
    Vad finns det för planer för framtiden? 
    Som sagt det blir ofta mycket värre i högstadiet när man har flera lärare och olika klassrum och mer självständighet.
    Är det samma skola i högstadiet är det ju bra för då är ju skolan insatta.

Svar på tråden Särbegåvad