Särbegåvad
Varför ska hon straffas genom att tas ur klassen för att hon är begåvad? Låt henne flytta upp en klass istället.
Varför ska hon straffas genom att tas ur klassen för att hon är begåvad? Låt henne flytta upp en klass istället.
Nej, faktiskt inte. Kunskapsmässigt kan en elev vara långt före sina klasskamrater, men mognadsmässigt är de oftast på samma nivå.
Att då flytta upp kan bli helt galet och den yngre kan hamna i fel sällskap, tvingas in i ungdomsvärlden innan de är redo för det osv.
Nej, visst kan barn umgås med äldre och yngre, inte tu tal om det. Och ja, ju äldre man blir desto mindre blir skillnaderna, men farorna finns där ändå.
En åttaåring som är på en tioårings nivå i skolan, det kan vara i ett eller flera ämnen eller alla, bör inte bara gå i klassen med tioåringarna eftersom denne sällan är på samma mognadsnivå och då kan ha svårare att säga nej till dumma saker etc.
Samma sak ser jag bland tonåringar som hamnar med äldre, de utnyttjas tyvärr ofta och det är svårt att säga nej till någon äldre och 'coolare'.
Om de också har kompisar i samma nivå, mognadsmässigt sätt blir de mer skyddade eller hur jag ska säga, det är iaf min erfarenhet.
Barn, även särbegåvade, måste få vara barn och växa upp i sin egen takt, men utan att för den skull förvägras utmaningar utbildningsmässigt sett.
TS barn är 11 år, hoppar barnet över en klass är barnet bland 12- åringar. Det är det tråden handlar om, inget annat.
De tonåringarna du pratar om, är personerna som utnyttjar dem verkligen bara ett år äldre? När man pratar om att tonåringar som hamnar bland äldre brukar man inte mena att de det bara skiljer ett år emellan dem.
Det skiljer inte jättemycket i mognad mellan en 11 och 12- åring framförallt inte om 11- åringen är född tidigt på året. Att en 11- åring som har 12- åriga kompisar förvägras sin barndom tycker jag är att dra det extremt långt.