Inlägg från: Anonym (:)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (:))

Särbegåvad

Väldigt osäker hur skolor gör idag. Min bror var och är otroligt högintelligent. Där är det dock väldigt viktigt med den sociala biten med grupparbeten, samarbete med andra elever. Umgås och leka på raster osv. Överintelligenta kan lätt fastna i det de gör och sociala biten blir lidande.

Han fick jobba mycket med det, för teori var inga problem. Idrotta mycket (vilket han också var duktig i)

På vår tid så satt han i klassrummet som vanligt med andra elever, skillnad var att han i mellanstadiet satt med högstadieböckerna och gjorde prov efter de. I högstadiet gymnasieböcker och på gymnasiet förberedde han sig på universitetet. Dock var han ju tvungen att göra det han skulle för respektive årskurs, men fick han en mattebok så räknade han ut den på 3 dagar. Så återstående tid fick han svårare böcker.

Skrev högskoleprovet när han var 18, fick alla rätt på det, vilket är ovanligt. Sökte in på teknisk fysik civilingenjör efter gymnasiet som hade 0 i intagningspoäng då.

Då jag haft en bror som är otroligt intelligent så är vardagen o socialt lika viktigt, är de så pass intelligenta klarar de av båda delar. Är man som förälder att man tror att ungen bara ska läsa så är risken att det blir för mycket och slutar i psykiskt ohälsa. Avskärma från andra klasskamrater låter upplagt för brist på social kompetens.

Anonym (Mamma) skrev 2021-09-08 20:23:18 följande:

Hon klarar nämligen inte av att sitta i klassrummet, hon får då inget gjort! Vilket egentligen inte spelar så stor roll eftersom hon kommer ikapp hemma snabbt, men några gånger när det har kommit en elevassistent till klassen och då får en chansen att studera med henne/honom i studiehallen utanför och då blir hon klar snabbare. Och det är inte pratig i klassrummet, vi har varit på bup hon är där ibland!

Detta låter mer som att din dotter har svårt att fokusera och inte överintelligent, intelligent kan hon absolut vara men jag tror inte det är det som är bekymret. Det är något ni måste öva på. Det är ju i skolan som hon i huvudsak ska läsa och lära sig, där finns stöd av lärare med. Sen såklart läxor hemma, men hon kommer halka efter om hon inte gör det hon ska i skolan. Hon kommer inte hinna med allt hemma.

Självklart behöver hon ju extra stöd i skolan om hon inte får något gjort där. Men även stöd hemifrån behöver hon. Som någon nämnde kan ju en adhd utredning vara bra. Men även att ni själv succesivt hjälper henne med fokusering. Hur reagerar hon om du tar med henne till ett bibliotek en lördag och läser en bok? Om tvn är på när hon gör läxor? Bygga pussel när det är annat runt i kring?
    Plupp73 skrev 2021-09-09 20:24:23 följande:

Många barn som jag träffat inom skolvärlden, som av sina föräldrar anses särbegåvade, är det faktiskt inte.

Håller helt med. Kanske föräldrarna inte är så begåvade och inte förstår bättre. Men de sätter barnet i en väldigt svår sits på detta sätt. Barnet får inte det stöd som den behöver.

Tror dock inte föräldrar gör detta medvetet utan det beror nog på okunskap och en förhoppning om att barnet ska vara smart. Vissa idrottsföräldrar som aldrig lyckades i idrotten själva kan ju bete sig lite samma, eller Gunnila Persson på tv som ville hennes dotter skulle bli artist. Det är en fin tanke, men barnet är trots allt en egen individ och enligt mig måste man respektera det.

Jaha jag missade att tråden var ett skämt, sånt som händer :)

Svar på tråden Särbegåvad