• Anonym (Deprimerad)

Jag har inget att leva för

Jag är en vuxen ensam man och jag har verkligen inget att leva för. Har ingen som ringer mig och jag har ingen att ringa till. Är ensam på högtiderna och trivs inte med något.

Försökt att komma in på min drömutbildning flera gånger men kommer inte då konkurrensen är enorm. Fick även för mig att ta en paus ifrån allt och åka till Nya Zeeland som gästarbetare men dom vill bara ha in folk mellan 18-30.

Hade en släkting som nyligen tog sitt liv och jag har verkligen börjat fundera på att göra samma sak. Att leva ensam hela livet är nog inget jag orkar. Dom flesta har någon, jag har ingen.

Vad ska man göra i min situation egentligen?

• Svar på tråden Jag har inget att leva för
  • Anonym (Lhchopkj)

Skaffa en hobby, fundera på om det finns något annat du kan tänka dig att plugga och börja gå promenader och gärna gå ut i naturen.

• Anonym (J)

Men om du vill sticka iväg ett tag, vilket säkert skulle vara bra för dig, så kan du inte ge upp bara för att du inte får gästarbeta i Nya Zeeland.

Hur ser din ekonomi ut? Har du jobb så kan du alltid spara och kanske jobba extra med vad som helst under en period. Sedan kan du hyra ut bostaden och resa till något intressant ställe.

Stannar du på ett ställe under en längre period så kommer du garanterat träffa nya vänner. Det gjorde jag när jag bodde utomlands och jag har kvar dem än. Vem vet, du kanske bestämmer dig för att bo kvar och skapa ett liv där.

Jag älskar visserligen Sverige men det är lätt att bli ensam här. Det är svårt att komma in i nya sammanhang men så är det inte i många andra länder. Om du inte har någon här så är du ju fri. Du kan göra vad du vill.

Bestäm dig för vad du vill göra och sedan gör du en mycket konkret plan steg för steg. Skriv ner vad du behöver göra för att komma till varje steg.

Nu är jag inte ensam även om jag inte har en partner men livet blev inte alls som jag hade tänkt mig. Det har bitvis varit ett rent helvete. Så jag är ingen peppig typ som har levt skyddat utan det här kommer från någon som har funderat på att ge upp många gånger.

Snart fyller jag 50 och i stället för att ha en trist middag, vet inte ens hur många som skulle komma, så tänker jag åka utomlands helt ensam och det ska bli så jävla skönt!

Det är många som har gått bort i min närhet så ibland tänker jag att jag lever, jag andas och det här livet är mitt att göra vad jag vill med. Det är en rätt häftig känsla.

Du måste ta kontrollen över ditt liv och börja planera. Det är bara kört om du intalar dig det. Kom igen nu och förvåna dig själv.

• Anonym (Y)

Du kan alltid träffa någon, närsomhelst.. Vi är så många på denna jord. Det kan hända av en slump eller så får du försöka hitta någon. Vän eller sambo. Byt jobb eller börja med nån hobby där likasinnade finns. 

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Lhchopkj) skrev 2021-09-09 18:42:47 följande:

Skaffa en hobby, fundera på om det finns något annat du kan tänka dig att plugga och börja gå promenader och gärna gå ut i naturen.

Har en hobby jag ägnar lite tid åt. Men livet är ju så tomt när man gör allt ensam. Promenader gillar jag också och går mycket på sommaren.
    Anonym (J) skrev 2021-09-09 19:02:48 följande:

Men om du vill sticka iväg ett tag, vilket säkert skulle vara bra för dig, så kan du inte ge upp bara för att du inte får gästarbeta i Nya Zeeland.

Hur ser din ekonomi ut? Har du jobb så kan du alltid spara och kanske jobba extra med vad som helst under en period. Sedan kan du hyra ut bostaden och resa till något intressant ställe.

Just Nya Zeeland tänkte jag på för att det är enkelt att få jobb där och ett av världens finaste länder, med hyffsad lön också.

Jag har en ordnad ekonomi och pengar är inget problem. Jag vill inte bara åka iväg i några veckor om året som semestern tillåtet. Jag vill bort från allt. Fängelse, resa eller döden. Vad som helst bara bort.

• Anonym (Jenna)

Hur gammal är du? Har du något hinder som gör att du tror att du inte kan träffa någon?

Nästan alla människor har perioder av ensamhet, mer eller mindre. Jag hade ingen partner i 5-6 år. Hade nästan tappat hoppet. Nu har jag sambo och ett barn.

Ta inte ditt liv snälla, det blir bättre. Sök samtalskontakt

• Anonym (Deprimerad)
    Anonym (Jenna) skrev 2021-09-09 20:44:25 följande:

Hur gammal är du? Har du något hinder som gör att du tror att du inte kan träffa någon?

Nästan alla människor har perioder av ensamhet, mer eller mindre. Jag hade ingen partner i 5-6 år. Hade nästan tappat hoppet. Nu har jag sambo och ett barn.

Ta inte ditt liv snälla, det blir bättre. Sök samtalskontakt

Jag är 34. Hinder? Ja jag har utseendet emot mig, lite blyg också.

Har aldrig haft en partner. Inte ens nära.
  • StudierKemi

Skönt att vara ensam. Jag är en sann ensamvarg och jag vill inte kasta bort min tid på att prata om vädret med andra, eller snacka skit om andra bakom deras rygg. Jag är något av en evig student också och vill gå i skola så länge som möjligt, det är mitt livs mening. Det finns inte mycket mer som är så värdefullt som självförverkligande, och för det behöver man ingen annan till. Dessutom träffar man trevligt folk när man går och studerar.

• Anonym (W)
    StudierKemi skrev 2021-09-09 22:14:35 följande:

Skönt att vara ensam. Jag är en sann ensamvarg och jag vill inte kasta bort min tid på att prata om vädret med andra, eller snacka skit om andra bakom deras rygg. Jag är något av en evig student också och vill gå i skola så länge som möjligt, det är mitt livs mening. Det finns inte mycket mer som är så värdefullt som självförverkligande, och för det behöver man ingen annan till. Dessutom träffar man trevligt folk när man går och studerar.

Du är inte ensam, du har en dotter.
  • StudierKemi
    Anonym (W) skrev 2021-09-09 22:26:26 följande:

Du är inte ensam, du har en dotter.

Det var ingen bra kommentar, den hjälper inte TS.

Han kommer inte kunna relatera till mig om jag kommer in hit och skryter med att jag har en dotter.

Men jag ägnar mig åt self-improvement och jag ÄR ensamvarg ändå.
  • Klangen

Du behöver ett sammanhang att befinna dig i. Ett friskt liv har flera "stöttepelare" som vänner, familj, arbete, hobby etc... Det är inte okej att bara sitta hemma, det är ett problem samhället behöver göra något åt och som det inte finns en lätt lösning på.

Svar på tråden Jag har inget att leva för