• Fri 10 Sep 2021 09:07
    1574 visningar
    10 svar
    10
    1574

    Arvsskifte sommarstuga

    Hej!

    Jag har en fråga om arvskifte.

    Det är så att i min släkt finns det en sommarstuga som min farmor äger just nu. Farmor har tre barn. Min pappa vill få till ett avtal tillsammans med farmor att om hon dör så får stugan inte säljas om inte pappa och hans två syskon är överens om det.

    Frågor:

    1. Går det att skriva ett sådant juridiskt bindande avtal?

    2. Hur ska ett sådant avtal författas?

    3. Om vi inte skulle ha ett sådant avtal och farmor dör, vad kan hända då om barnen är oeniga?

  • Svar på tråden Arvsskifte sommarstuga
  • Anonym (Wtf)
    Fri 10 Sep 2021 09:44
    #1

    Tror tyvärr inte det. Om någon av delägarna vill sälja, så kan man då med hjälp av tingsrätten att få till en tvångsförsäljning.

    Kika på Samäganderättslagen och speciellt paragraf 6 som handlar om tvångsförsäljning.

    Ett avtal som er far vill ha, skulle också gå emot annan lagstiftning, tex om en delägares tillgångar behöver mätas ut av Kronofogden, så kan en del i en fastighet imte skyddas av ett avtal.

    Kort och gott, de kan skriva ett avtal, men det håller inte i rätten. Det blir bara en gemensam viljeyttring, men om någon part ändrar sig så finns lagstiftning som är starkare än avtalet.

  • Anonym (Wtf)
    Fri 10 Sep 2021 09:46
    #2

    Glömde svara på 1-3:

    1 Nej, inte juridiskt bindande

    2 se svar fråga 1

    3 Tvångsförsäljning med hjälp av Tingsrätten

  • Anonym (Mia)
    Fri 10 Sep 2021 09:47
    #3

    Säger som ovan.
    Ni bör prata med en jurist, det enda jag spontant kan se (ej jurist men viss vana av frågan) är att sommarstugan ärvs av delar av syskonskaran där man styr förfogande/ägande. Och att den som inte är intresserad av stugan får sin lott på annat sätt. Dvs om det finns annat av värde som hen kan få istället.
    Juridiskt kan man inte hålla någon vid ett avtal som inskränker rätten att sälja, utan då kan den som vill sälja tvinga fram en försäljning.
    Det skulle i teorin kunna innebära att de två andra köper ut den tredje. Men då kanske det är bättre att göra upp det på ett vänskapligt sätt än att dra in tingsrätten.

  • Anonym (Svårt­)
    Fri 10 Sep 2021 09:52
    #4

    Det går att göra någon form av förköpsrätt, dvs om någon vill sälja måste kvarvarande ägare få möjlighet att köpa först.

    För att få det bra och förstår innebörden behövs någon som kan. Ett annat problem är att det är svårt att avtala om något man inte äger.

  • Fri 10 Sep 2021 10:04
    #5
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-10 09:44:38 följande:

    Tror tyvärr inte det. Om någon av delägarna vill sälja, så kan man då med hjälp av tingsrätten att få till en tvångsförsäljning.

    Kika på Samäganderättslagen och speciellt paragraf 6 som handlar om tvångsförsäljning.

    Ett avtal som er far vill ha, skulle också gå emot annan lagstiftning, tex om en delägares tillgångar behöver mätas ut av Kronofogden, så kan en del i en fastighet imte skyddas av ett avtal.

    Kort och gott, de kan skriva ett avtal, men det håller inte i rätten. Det blir bara en gemensam viljeyttring, men om någon part ändrar sig så finns lagstiftning som är starkare än avtalet.


    Man kan avtala bort samäganderättslagen. Det är ganska vanligt att man reglerar samägandet i ett samäganderättsavtal.

    Här ska ju avtalet dock reglera vad som händer när den enda ägaren dör, hur lottläggningen ska göras. Det är ju inte givet att de tre arvingarna ärver 1/3 var om det finns andra tillgångar. Men då ligger ju fastigheten hur som helst i dödsboet. Tror inte man kan avtala på annat sätt än genom testamente.
  • Anonym (Z)
    Fri 10 Sep 2021 12:20
    #6

    Du har fått svar på frågorna, det bästa sättet att tillse att stugan inte säljs är antagligen att farmor testamenterar stugan till den som vill ha den och andra tillgångar till andra arvingar.

  • Fri 10 Sep 2021 13:00
    #7
    totaliteten skrev 2021-09-10 09:07:32 följande:

    Hej!

    Jag har en fråga om arvskifte.

    Det är så att i min släkt finns det en sommarstuga som min farmor äger just nu. Farmor har tre barn. Min pappa vill få till ett avtal tillsammans med farmor att om hon dör så får stugan inte säljas om inte pappa och hans två syskon är överens om det.

    Frågor:

    1. Går det att skriva ett sådant juridiskt bindande avtal?

    2. Hur ska ett sådant avtal författas?

    3. Om vi inte skulle ha ett sådant avtal och farmor dör, vad kan hända då om barnen är oeniga?


    1. Vet inte

    2. Vet inte

    3. De som vill behålla får köpa ut de som vill sälja.
  • nernu
    Sat 11 Sep 2021 15:23
    #8

    Samäganderättslagen är dispositiv. Det går alltså att skriva avtal som gör att den inte gäller. Ta hjälp av en jurist och gör det ordentligt och se till att alla inblandade tycker samma från början och förstår konsekvenserna så att det inte blir något jidder sen.

  • nernu
    Sat 11 Sep 2021 15:24
    #9
    Anonym (Wtf) skrev 2021-09-10 09:44:38 följande:

    Tror tyvärr inte det. Om någon av delägarna vill sälja, så kan man då med hjälp av tingsrätten att få till en tvångsförsäljning.

    Kika på Samäganderättslagen och speciellt paragraf 6 som handlar om tvångsförsäljning.

    Ett avtal som er far vill ha, skulle också gå emot annan lagstiftning, tex om en delägares tillgångar behöver mätas ut av Kronofogden, så kan en del i en fastighet imte skyddas av ett avtal.

    Kort och gott, de kan skriva ett avtal, men det håller inte i rätten. Det blir bara en gemensam viljeyttring, men om någon part ändrar sig så finns lagstiftning som är starkare än avtalet.


    Får man fråga varför du ger felaktiga juridiska råd när du inte vet vad du pratar om?
  • Anonym (de jure)
    Sat 11 Sep 2021 16:41
    #10
    lawline.se/answers/kan-samaganderattslagen-avtalas-bort

    Kan man avtala bort Samäganderättslagens regler(1904) och istället skapa
    ett eget samäganderättsavtal? Om alla ägare är överens om detta?

    Kan vi i så fall komma undan faran med att fastigheten
    skulle kunna komma ut till försäljning på offentlig auktion?
    SVAR

    Hej,


    Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.


    När flera personer äger en fastighet tillsammans gäller som huvudregel
    lag om samäganderätt. Lagen är en dispositiv lag vilket innebär att den
    går att avtala bort, helt eller delvis. Finns ett samäganderättsavtal gäller
    det som står i avtalet framför vad som står i samäganderättslagen.


    I samäganderättslagen finns precis som du nämner en regel som möjliggör
    det för varje samägare att ansöka om att bjuda ut fastigheten på offentlig
    auktion (6 § Samäganderättslagen).

    Genom ett samäganderättsavtal kan den möjligheten mycket riktigt avtalas
    bort. Samäganderättsavtal är en mycket god idé att upprätta när en
    fastighet samägs då ni på så sätt kan reglera bland annat nyttjanderätten,
    hur underhåll ska ske och hur det ska gå till när någon vill sälja sin del av
    fastigheten.

    Det som inte regleras enligt avtal regleras istället av samäganderättslagen.
    Avtalet behöver inte uppnå särskilda kriterier för att bli juridiskt bindande
    men jag rekommenderar starkt att avtalet är skriftligt och innehåller
    samtliga samägares underskrift.


Svar på tråden Arvsskifte sommarstuga