Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Min sambo lämnade mig för en annan man, stack med barn och alla nycklar till allt vi äger gemensamt

    För 7 dagar sedan stack min sambo, jag hade märkt den senaste månaden att hon betedde sig annorlunda, var mycket noggrannare med vad hon hade, hon var otroligt mån om vad hon hade på sig, hade många möte på jobbet fast vi båda två jobbar hemifrån??. jag märkte att det var någonting på gång, hon var inte lika intresserad av mig som förut..

    En dag sa hon till mig att hon skulle handla och att hon skulle ta vår son men sig och att hon skulle träffa en vännina på affären för att lämna några kläder. Hon sa hejdå älskling gav mig en puss och åkte, efter en timme får jag en sms där hon skrev att hon älskar inte mig längre,  att det är slut och hon tänker inte förklara varför.  Hon tog med sig vår gemensam son, båda bilnycklar, alla lägenhetsnycklar, förråd mm även båtnycklar till min båt jag köpte innan jag träffade henne. Hon vägrar träffa mig och  jag har inte träffat vår gemensam son (15 månader) nu i 10 dagar.  Jag har endast se honom via videosamtal. 

    Efter 5 dagar var jag  tvungen att byta låset eftersom hon vägrade ge mig en kopian på nycklarna, jag var även tvungen att köpa en bil eftersom hon vägrar släppa vår gemensamma bil. Vi bor i en litet samhället  och utan bil är svår att ta sig någonstans. Hon kom hit en lördag och jag sov, hon upptäckte att låset var utbytt och började sparka dörren.  Jag förklarade henne via sms efter att hon stack att man ska kunna låsa dörren där man bor, jag hade frågat henne efter en kopian på nyckel men hon vägrade och att jag var nu trött på att  fråga alla grannar om att låna deras nycklar för att kunna kasta soppor mm.  Hon ringde även hyresvärd och sagt up lägenheten, internet och el utan att ens frågat mig först.   

    Efter 2 dagar hon hade stuckit sa hon till mig att jag skulle flytta snarast för att hon behöver lägenhet för att bo med vår gemensamt son och hennes 2 barn (just nu bor hon hos sin "vän" vet inte vem det är). Jag sa nej, jag har ingenstans att kunna ta vägen så snabb utan jag stannar här i 3 månader tills uppsägning är över. 

    Läget är så att efter jag bytte låset hon skrev att hon kände sig inte trygg längre och därför hon tänkte inte lämna mig träffa min son och att hon skulle ringa soc, hon hade i alla våra sms från början sagt att vi skulle komma överens om när skulle träffa honom så det var ingen prat om nå annat tills jag bytte låset.  Hon gjorde en orosanmälan på soc vilken känns mycket tung.. saken är så att jag hade ring soc i flera dagar för att få råd och hjälp och även frågade om jag skulle göra en orosanmälan men dem rekommendera att jag inte skulle göra det och dem skulle prata med henne,  men så fort hon lyfte luren då fick jag förbjud om att träffa vår och att en utredning ska inledas.  hon sa att jag är våldsam och att det är därför hon vägrar träffa mig..

    Nu är det så att hon vill hämta sina grejer men jag litar inte för 5 öre att låta henne härja fritt i lägenheten, jag har sagt att jag måste vara med när hon är här men hon vägrar...   vad ska jag göra??? jag har sagt att vi får göra en gemensam list och signera innan hon får komma in här.  Jag känner mig orättvis behandla av soc också, det är jag som ringde ditt i flera dagar i rad för att få en samarbete och hjälp och så fort hon gör en orosanmälan stämplas jag som en mansgris.. :_(

  • Svar på tråden Min sambo lämnade mig för en annan man, stack med barn och alla nycklar till allt vi äger gemensamt
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Sara) skrev 2021-09-10 20:15:06 följande:

    Har du varit otrogen?


    absolut inte
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-10 20:21:06 följande:

    Ha lite is i magen. Dokumentera allt du kan och skaffa juridisk hjälp omedelbart. Fortsätt att ta hand om praktiska saker som låsbyten och annat. Försök att komma fram till hur du vill att er separation ska se ut och vad som skulle vara bäst för er son och dig. Inte för att du inte ska kompromissa och förhandla, utan för att det blir bättre om du är klar över vad du skulle föredra, vilka dina alternativ och möjligheter är och var dina gränser går.

    Är du säker på att hon inte har drabbats av någon psykos eller annat sammanbrott och att hon är kapabel att ta hand om er son väl? Ligger det något i hennes anklagelser mot dig och kan hon ha känt sig hotad?


    Det som hon skrev i sms hon skickade var att hon är trött på våra konflikter. Hon skrev inte någonting om att hon är rädd för mig.. vi har tjafsa mycket där vi skriker en kort stund och sedan går jag till sovrummet. Vi har haft ganska dåligt länge där vi inte kan komma överens, hon säger vit och jag säger svart.. sen försöker förklara varför ska det vara svar och sen blir man frustrera och höjer rösten och sedan går jag i sovrummet.  aldrig rör henne eller så. men om jag hade gjort som henne hade jag skäms ihjäl med om att träffa den personen.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Hjälp) skrev 2021-09-10 21:44:34 följande:
    absolut inte
    Anonym (pppp) skrev 2021-09-10 20:34:52 följande:

    Nej, det här låter väldigt konstigt.

    Man kan inte säga upp ett boende om ni båda står på kontraktet. Man måste skriva under dessutom, inte bara ringa och säga upp.
    Sedan får man inte förbud att träffa sitt barn utan att det utreds först. Du skriver att hon sagt du är våldsam men även så, så måste de möta dig och ha ett samtal, lika väl som de haft ett med henne - sen tas beslut om det ska bli en utredning. 

    Om allt nu är sant så har du givetvis kontaktat polisen och anmält henne för att undanhålla barnet för dig samt att hon lagt beslag på alla nycklar osv. och är det så illa så behöver du en advokat nu för att bringa reda när ni ska dela upp allt samt ordna runt barnet. Och igen, om det är sant så gör även DU också en orosanmälan. 


    Ja hon ringde ditt och sagt up sin del, hyresvärden ringde mig och sa att hon hade gjort det via mejl och frågade om jag ville bo kvar??.    Ja soc ringde mig och berättade att dem hade fått en orosanmälan och att dem hade bestämt sig att utreda och att jag inte fick träffa barnen, Fick en tid nästa veckan, jag tycker att soc agerande är under allt kritik.  jag menar jag vet vad hon bor och inte åkt ditt och ställt till med problem och bekymmer.  Om det är så att jag är våldsam, farligt och galet varför skulle hon överhuvudtaget ta med sig alla nycklar  och vägra låta mig använda vår bil och sen vägra låta träffa mig vår gemensamma barn?? det är typ att fråga om problem om man gör som hon gjorde.. jag har inte gjort någonting eller ställt till med något.. jag säger att hon kan gärna komma hit och hämta sina saker när jag är hemma men hon vill inte, hon bara säger att hon har sina anledningar?? då sa jag att skicka hit sina föräldrar i ställe och att dem kam plocka åt henne med det vägra hon, jag har även sagt att jag ska undersöka möjlighet att låna ett förråd där jag kan förvara mina saker.. 

    Jag har inte kontaktat polisen, läste att polisen blandar sig inte när det är problem mellan sambor.  Bilen står även på mitt namn så att jag kunde avställa den så att det får körförbud men det har jag  inte gjort..  jag vill sammarbeta.. men hon vill inte det.. hon have inte för avsikt av sammarbeta från början annars hade inte tagit alla nycklar eller vägra låta mig att använda vår bil.. 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-10 20:21:06 följande:

    Ha lite is i magen. Dokumentera allt du kan och skaffa juridisk hjälp omedelbart. Fortsätt att ta hand om praktiska saker som låsbyten och annat. Försök att komma fram till hur du vill att er separation ska se ut och vad som skulle vara bäst för er son och dig. Inte för att du inte ska kompromissa och förhandla, utan för att det blir bättre om du är klar över vad du skulle föredra, vilka dina alternativ och möjligheter är och var dina gränser går.

    Är du säker på att hon inte har drabbats av någon psykos eller annat sammanbrott och att hon är kapabel att ta hand om er son väl? Ligger det något i hennes anklagelser mot dig och kan hon ha känt sig hotad?


    Vår sista bråk dagen innan blev det inte alls stor eller så, utan jag sa bestämt (höjde rösten) vad jag tyckte, hon höjde också rösten och sa att hon bestämmer som hon vill, jag gick och stängde mig i sovrummet, nästa dag  var jag tyst..   Hon är otroligt oansvarigt, hon har över 20 betalningsanmärkningar och kan inte ens beställa ett mobilabonnemang, hon har varit sjukskrivet pga depression och flyktbeteende.. när jag träffade henne hon inte ens vågade öppna sina inkasso brev eller räkningar.. hon gick till sin pappa med en påse fult med räkningar så att han skulle betala och sen gick och festade..


  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-10 21:57:27 följande:
    Ok, ett jävligt risigt sätt av henne att avsluta en relation på i så fall. Men du måste fokusera på att få juridisk hjälp att reda upp situationen så att separationen inte får bli än värre. Du måste tänka på er son i det här läget. Det är nu det gäller.

    Är du helt säker på att hon inte har gått in i en psykos eller ett maniskt skov av något slag? Något som skulle förklara hennes agerande? Ser du någon möjlighet att få igång kommunikationen? Ni har så mycket ni måste reda ut rent praktiskt i och med separationen och er son och att ni äger saker gemensamt. Skulle du kunna be någon av hennes familj eller vänner om hjälp?
    Jag ringde till soc 3 dagar i rad, sen ringde jag hennes pappa och frågade om hjälp men hans svar var att det får ni reda ut själva och att han inte tänker blanda sig och att det finns hjälp av få genom jurister, familjerådgivare etc.. hon föresten har inte betala sina räkningar det är runt 5000SEK hon vägrar betala.  Hon som sagt är i kronofogden och har över 15 anmälningar, hon har skuld hos sin pappa för hundratusentals kronor och även hos sin ex med 60 tusen (hon betalade inte honom sin del av barnbidrag.). Jag tror att hon har psykiska problem dvs flyktbeteende som när hon inte vågade öppna sina räkningar, vågar hon inte se mig... hon borde gå på terapi istället.  hon är inte världens bästa mamma. första året i vår relation bråkade vi mycket om ekonomi, om värden att ha ett städad hem, om att lära barnen att respektera dem vuxna.  jag har varit en idiot som har lagt så mycket energi på att hjälpa.. tills slut var jag typ hennes pappa typ som pekade på vad hon skulle göra..
  • Anonym (Hjälp)
    Hyllemor skrev 2021-09-10 21:55:47 följande:
    Kanske står inte båda på kontraktet? Och jo, man kan säga upp en lägenhet utan att skriva på någonting. Jag sade upp min förra lägenhet genom att skicka ett mail till hyresvärden. 
    jag båda står på kontrakten och hon gjorde detta via mail
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Q) skrev 2021-09-10 21:57:27 följande:
    Ok, ett jävligt risigt sätt av henne att avsluta en relation på i så fall. Men du måste fokusera på att få juridisk hjälp att reda upp situationen så att separationen inte får bli än värre. Du måste tänka på er son i det här läget. Det är nu det gäller.

    Är du helt säker på att hon inte har gått in i en psykos eller ett maniskt skov av något slag? Något som skulle förklara hennes agerande? Ser du någon möjlighet att få igång kommunikationen? Ni har så mycket ni måste reda ut rent praktiskt i och med separationen och er son och att ni äger saker gemensamt. Skulle du kunna be någon av hennes familj eller vänner om hjälp?
    Hon förresten är nära vän till en kvinna som bodde med en narkoman, henne syster var knarkare sedan 13 år och dog precis innan jag träffade henne. det är från väninnan antagligen hon får sina råd på hur hon ska hantera situationen.. Det hade varit mycket bättre om hon hade sökt hjälp hos familjerådgivare, där hon förklarade sitt ståndpunkt att göra slut att hon vill avsluta det på ett bra sätt, då hade vi i så fall träffas där.. Jag menar det är aldrig kul att bli lämna så drama blir det alltid man kan inte undvika det..
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Vdldjd) skrev 2021-09-10 22:09:05 följande:
    Wow, hur gammal är hon som beter sig såhär? Mycket intressant tråd som jag kommer att följa, tackar för att du startade till och med.
    36 men är otroligt ansvarigt, betalningsanmärkningar och skulder hos sin pappa och sina ex.
  • Anonym (Hjälp)

    Frågan till er alla är att hon vill komma hit imorgon och hämta sina saker, jag känner mig inte tryggt att släpa henne fritt i lägenheten efter att hon gjorde som hon gjorde (tog alla nycklar till allt vi ägde och vägrar än idag att låta mig använda vår gemensamma bil eller ger mig kopian på nykel), hon kan ta vad som helst och sen uppressa mig, jag sa först att hon kunde komma men sen när jag frågade om hon inte skulle ta någonting som är mitt svarade hon att jag kommer att ta det som är mitt... så jag kände mig otryggt.  jag även sa till henne att jag filmar run för run och sedan skickar video och att hon intyga genom att skriva, Jag NAMN med personnummer XXXXXX-XX intygar att det som NAMN stämmer och inte är mina saker.  men då vägrar hon ange hela sitt personnummer fast jag vet vilken det är, gud vi har bott i nästan 3 år.   då säger hon att man inte ger personnummer via sms.. då ser jag att hon vägrar sammarbeta.   Hon sa att hon skulle komma imorgon och jag sa att jag är här och att hon är välkommen.   Vad tycker ni jag ska göra? Kanske en väg ut att pappan kommer hit och då går jag igenom allt med honom och att han måste lova mig att hon inte det saker jag säger..  När soc ringde mig så dem att jag skulle låta henne komma in, jag sa att jag ville det men soc sa att det är inte vår ensak detta med bodelning och vi kan inte hjälpa med sånt.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (1234) skrev 2021-09-12 09:33:28 följande:

    Hon kan säga upp SIN del av bostaden, du kan bestrida uppsägningen och säga att du vill bo kvar. Om du har ekonomi till det får du med största sannolikhet bo kvar. 


    Hur kan hon sen ringa och säga att du måste flytta för att hon måste bo i lgh med barnen om hon har sagt upp den? Hon kommer inte att godkännas som ensam hyresgäst med tanke på hennes skulder, bara om soc går in som garant finns en möjlighet, men troligen inte. 


    Man får eg inte byta lås så som du har gjort, man får inte stänga ute någon från sin egen bostad, och den är hennes också trots att hon valt att säga upp den. Men möjligen kan du komma undan med det i ditt fall,  ifall du har dokumenterat att hon vägrar komma med nycklar och annat. Hade du ingen egen nyckel alls? 


    Dina ägodelar är givetvis dina, anmäl till polisen att hon har stulit dina nycklar så att du inte kan använda dem. Skicka sms, med en vänlig uppmaning att komma med dina nycklar eller lämna dem i brevlådan så du kan använda din bil och din bår, annars kommer du att anmäla det som stöld. 


    Om hon vägrar att du är där när hon hämtar sina saker, be en jurist vara med istället. Givetvis ska hon inte själv kunna välja och vraka vad hon vill ta med sig. 


    Hon kan inte ta några möbler om ni inte har gjort en bodelning där ni har kommit överens om vem som ska ha vad. Hon kan ta sina egna personliga tillhörigheter och sådan hon ägde innan ni blev ett sambopar samt barnens kläder och, tror jag, lite leksaker och sånt. 


     


     


    Vi bor på en hyreslägenhet, hon tog alla nycklar vi hade, både mina och hennes. Hon tog båda nycklar på bilen och nycklar till båten som jag själv äger.  Jag byte lås efter att ha frågat henne via sms om kopian i 5 dagar och hon vägrade.  Vi har båda sagt up lägenheten eftersom varken hon eller jag har råd att bo kvar här. Hon har hämtat redan en del av sina saker. Jag var tvungen att förvara mina kära ägodelar hos än vän innan jag släppte henne in i lägenheten, jag har alltid sagt hon är välkommen men hon vägrar komma om jag är här.  Nu är läget så att hon kör i vår gemensamma bil som står på mitt namn, hon vägrar låta mig använda den och har tagit alla nycklar, kan jag avställa den och anmäla som stulet hos polisen? angående möbler det är ju enkelt, vi hade flyttat ihop och var och en hade sina bestämda saker som kom in i lägenheten, så det är bara att ta det som man har tagit in.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Kulturkrocktrorjag) skrev 2021-09-12 11:25:11 följande:

    Vart kommer den andre mannen, som nämns i rubriken, in i bilden? Har inte sett att du nämt en annan i dina inlägg?

    För övrigt låter detta som en kulturkrock där socialen, pga hur en del kulturer är gentemot kvinnor, väljer att gå på kvinnans version.

    Jag hoppas du får till en rättvis bedömning där bådas versioner utreds.


    Det är vad jag tror, att hon är otrogen annars vet inte varför hon gör som hon gör, det är så himla orättvis hur soc hanterar sådana fall, dem bara säger om hon vägrar låta mig se barnen då får jag bara ta det och vänta tills hon vill att jag ska träffa???? vi män pekas på direkten som mansgrisar och bovar, man sitter typ i soc med endast kvinnor runt 25 år och som inte ens har barn.  När det handlar om barn är sverige lång ifrån jämställt. 
  • Anonym (Hjälp)

    Nu har det gått runt 20 dagar och läget är följande:

    -Soc har träffat mig och min ex, dem hörde min version,  dem har skickat oss till familjerätten där vi ska komma överens om tid där jag får träffat min son. så skön.

    - Angående nycklarna, jag fick tillbaka lägenhetsnycklar och hon har varit här och hämtat en del av sina grejer, jag har inte bytt tillbaka låset pga det känns inte tryggt och vill bli meddelat när hon kommer hit,  Idag ringde hyresvärd och så att min ex hade ring honom och klagat över låset (antagligen har hon varit hit och försökt komma in) hyresvärden vill att jag byter tillbaka i fall dem måste in i lägenhet pga akuta situationer,  han sa att det är inte ok att byta låset, jag har begärd en kopia på hyresavtalet och ska erbjuda en kopia av min nyckel men jag tänker inte byta låset till jag har flyttat ut (lägenheten har jag redan sagt up så, vad spelar för roll, ska dem kasta mig ut??).

    - Idag ringde soc igen och fick en ny anmälan från polisen, exet har anmält mig hos polisen pga jag byte låset och låter inte henne gå in och antagligen för våld??? soc redan visste vad det har hänt och sa att det inte har framkommit något nytt på utredning (antagligen dem berättade till polisen om läget) och att vi kör via familjerätten som bestämt, hon sa att hon var tvungen att meddelat när en anmälan görs.

    - Angående bilnycklar, hon har lämna tillbaka bilen i lördags men bilen är trasig, super smutsigt och utan bränslet, fick åka till närmaste verkstad och fick ett förslag på runt 6000SEK för att fixa, informerade till min ex att bilen måste fixas, besiktas, tvättas  innan vi kan sälja, hennes svar var att jag ljuger och att hon tänker ta det via jurist??. jag kommer i ställe att ligga låg och vänta, jag har fått 3 månadshyror som måste betalas där hon måste betala hälften, risken är att hon vägrar då för jag sälja bilen och ta från hennes del. 

    - Jag även informerade soc att min ex har rökt på (ville inte göra det i början men jag tycker det är superviktig) jag har inte sett men den har hon själv berättat.  Jag har haft mistankar att hon gör det (hon kan försvinna och lukta konstigt och ser hög ut), (hennes syster var en missbrukare sedan 13 års ålder, sen har min ex haft dåligt koll på ekonomin som kanske hänger ihop??)  i alla fall tog jag det med soc så att dem frågar ut henne och kanske testar henne för att utesluta det. Viktig för min son.   

     

Svar på tråden Min sambo lämnade mig för en annan man, stack med barn och alla nycklar till allt vi äger gemensamt