Inlägg från: Anna 428 |Visa alla inlägg
  • Anna 428

Orkar inte jobba

Hej!

Jag undrar om någon känner som jag och vill dela med sig.

Jag har haft det tufft i privat livet och på jobbet under tre år och känner att jag orkar inte mer helt enkelt. Det sjuka är att jag har fått allt att fungera till slut och ser till synes ut som vanlig människa med barn, jobb och vardagsliv som fungerar. Men innerst inne vill jag sluta leva varje morgon för att egentligen inte orkar ett vanligt liv.

Jag drömmer om att vara inspärrad på ett mentalt sjukhus. Men det går ju inte. Jag har sökt hjälp på vårdcentralen och fick till svar att "man mår bättre av att jobba". Så ingen sjukskrivning.

• Svar på tråden Orkar inte jobba
  • Anna 428

För mig är det annorlunda. Jag vill nog leva innerst inne, men orkar inte längre att anpassa mig till andra människors krav på hur man ska vara. Samtidigt vill jag inte vara ensam heller.

• Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-09-11 15:35:46 följande:
    Mitt jobb är viktigt. Jag gör verklig skillnad i människors liv.

Men jag vill inte vara viktigt, jag vill inte tyngas av det allvaret och det ansvaret. Det ger mig inte näring. Det är rätt jobbig. Det tar bort min frihet.
    Det är samma här. Jag har gjort skillnad i människors liv i tio år och nu vill jag inte göra det mer. Något annat kan jag inte. Samtidigt har man barn och ansvar.
  • Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-09-11 18:38:51 följande:
    Det är inte arbetslivet det är fel på. Jag jobbar för att alternativet är att vara fattig. Jag vill inte vara fattig. Eftersom man måste jobba så har jag ändå ett jobb som jag gillar just utifrån förutsättningen att jobb inte är nåt jag kan välja bort.

Men jag vill helt enkelt inte jobba. Alls. Och om jag fick förutsättningarna, som vid exempelvis en storvinst så skulle jag välja bort att jobba på ett ögonblick. Att byta jobb är således inte lösningen.
    Det är precis det jag känner.
  • Anna 428
    Anonym (Solblomma) skrev 2021-09-13 07:56:08 följande:

Finns möjlighet att sadla om till något som kan innebära att jobba hemma? Du kommer ju fortfarande behöva jobba, men möjligheten att göra det just hemifrån kanske kan hjälpa dig känna dig mer avslappnad?

Känner själv exakt likadant. Vårt fjärde barn var oplanerat, men otroligt älskad från första sekund, men just när jag fick veta att jag var gravid med henne var min första tanke "fy fan vad skönt, då får jag vara föräldraledig!". Nu under föräldraledigheten har jag börjat söka lite nya jobb... Främst såna som går att sköta hemifrån till stor del (är copywriter, vilket egentligen är som gjort för hemarbete, men jag har råkat hamna på en riktigt stor koncern som kräver mycket teamarbete på plats).

Nu är det väl knappast som att jag plötsligt kommer börja ÄLSKA att arbeta bara för att jag gör det hemifrån, men jag tänker ändå att det kan hjälpa. Dels enklare med barnen och deras förskola+skola, enkelt att kunna få bort enklare hemarbete under dagen - slippa på kvällen - och på så sätt få mer fritid (det är ju fullt möjligt att hinna starta en tvättmaskin OCH hinna med en kaffekopp på en rast), ha igång ett långkok utan att vara rädd att huset brinner ner, och på så vis är middagen klar utan att någon gör något o.s.v.

Jag vill jobba hemifrån, men det inte finns något jag kan göra där som skulle betala mina räkningar. Jag har inte möjlighet att studera länge ( slut på CSN) och saknar några talanger.
  • Anna 428
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-13 15:33:40 följande:

Låter jobbigt! Vad tror du själv är orsaken till att du inte orkar ett vanligt liv? Har du fått hjälp med att bearbeta det som har varit tufft?

Jag orkar inte med många krav. Jag har haft liv med barn, men utan ett jobb och ett liv med jobb, men utan små barn. Att ha både små barn och ett krävande jobb samtidigt har inte hänt mig tidigare och det är det jag inte orkar med. Jag måste ha långa återhämtninspauser från jobb och barn och då orkar jag, men det är inte möjligt just nu. Jag vet inte vad det beror på. Jag har fått en del hjälp genom företagshälsovård, men de endast rekommenderar mig att byta jobb. Jag orkar inte med intervjuer just nu och jag får inte ens några.
Svar på tråden Orkar inte jobba