• Anonym (Fjäril)

Barnvakt till förlossning

Hej! Vad gör man om man inte har barnvakt till förlossningen?

Jag bor i en stad där jag inte känner någon. Jag har ett barn sedan tidigare som är 4 år och jag är höggravid ensamstående.

Min syster som skulle hjälpa mig har själv blivit inlagd på sjukhus och jag har ingen annan att be. Jag är rädd att det ska starta när som helst. Hur löser ensamstående mammor det här?

• Svar på tråden Barnvakt till förlossning
  • Anonym (Snabba ryck)

Du får snabbt se till att lära känna någon. En granne, en annan familj på förskolan, en av barnets pedagoger...

Eller så får du betala för en barnvakt via någon förmedling.

• Dexter dot com

Om du verkligen inte har någon så får du lägga ut en annons, betala för barnpassning och hoppas personen är pålitlig.

• Anonym (Mamma)

Barnet kan inte vara med på BB då? Pappan brukar ju varande men om inte pappan är med kanske barnet kan ta den platsen,

• Anonym (Ea)

Om barnet går på förskola, fråga förskollärarna.

Har du bra kontakt med er bvc-sköterska så kan du fråga henne/honom.

Du kan fråga en kollega/chef.

Du känner ingen granne lite närmare?

• Anonym (X)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-12 10:07:06 följande:

Barnet kan inte vara med på BB då? Pappan brukar ju varande men om inte pappan är med kanske barnet kan ta den platsen,

Nu hade du otur bär du tänkte. Ska personalen passa en 4-åring?
  • Anonym (M)

När ett barn står helt utan omsorg så är det socialtjänstens ansvar att ordna saken. I ett akut läge kan man ringa socialjouren (det är antagligen vad sjukhuspersonalen skulle göra om du tog med dig barnet till förlossningen), men det är förstås bättre om man kan be om hjälp i god tid. Med tanke på hur litet nätverk du tycks ha kan det kanske vara bra om dina barn kan få en kontaktfamilj via soc, oavsett hur det löser sig med förlossningen.

• Anonym (H)

Du får hyra en barnvakt via en förmedling om ingen du känner kan ställa upp.

Bra om du hyr samma barnvakt redan idag/imorgon några timmar så du inte lämnar barnet hos en någon ingen av er har träffat för en längre tid.

• Anonym (Fjäril)
    Anonym (Vera) skrev 2021-09-12 08:17:41 följande:

Barnets pappa kan inte ta barnet? Annars kanske barnets farmor/farfar/faster kan det det?

Eller någon av din föräldrar/syskon/kompisar/arbetskamrater kan ta barnet? Du får ju också tänka på att det finns risk att den nyfödda måste stanna några dagar extra på BB pga ex gulsot eller någon annan komplikation. För du har väl inte skaffat TVÅ barn med totalt frånvarande pappor när du har noll nätverk kring dig? Så ansvarslös får ingen förälder vara.

Han dog...
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Mamma) skrev 2021-09-12 10:07:06 följande:

Dummaste iden.
    Ska ett barn se det?
    En mamma som har ont, blöder, skriker????
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Vera) skrev 2021-09-12 08:17:41 följande:

Barnets pappa kan inte ta barnet? Annars kanske barnets farmor/farfar/faster kan det det?

Eller någon av din föräldrar/syskon/kompisar/arbetskamrater kan ta barnet? Du får ju också tänka på att det finns risk att den nyfödda måste stanna några dagar extra på BB pga ex gulsot eller någon annan komplikation. För du har väl inte skaffat TVÅ barn med totalt frånvarande pappor när du har noll nätverk kring dig? Så ansvarslös får ingen förälder vara.

Men herregud människa, lite känsla för takt och ton får man väl ändå ha.

Hur i hela helvetet mår du som känner behovet av denna äckliga ton och kommentar??????

Svar på tråden Barnvakt till förlossning