• Stolt Farsa

    Soldaterna i Afghanistan

    Jag håller med Joe Biden att det var rätt att dra hem trupperna efter ett 20 år långt krig som inte går att vinna. Han har ju sagt att han inte vill riskera livet på en ny generation soldater.

    Trots att jag håller med honom har jag för skojs skull funderat på hur ett motargument mot detta skulle kunna se ut.

    Jag antar att alla USA trupper i Afghanistan är yrkessoldater. Dvs de har som jobb att utsätta sig för risk och får bra betalt för det plus en hel del utlandstraktamenten. Det är ju inte "vanliga" amerikaner med andra jobb som de tvingat att pausa eller ta tjänstledigt ifrån för att resa till Afghanistan

  • Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan
  • Dr Nail

    Ett bra exempel på hur ett motargument ALDRIG skulle se ut.

    Snarare att terrorhotet kvarstår och därför lämnades det för tidigt.

  • KillBill
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 08:37:46 följande:

    Jag håller med Joe Biden att det var rätt att dra hem trupperna efter ett 20 år långt krig som inte går att vinna. Han har ju sagt att han inte vill riskera livet på en ny generation soldater.

    Trots att jag håller med honom har jag för skojs skull funderat på hur ett motargument mot detta skulle kunna se ut.

    Jag antar att alla USA trupper i Afghanistan är yrkessoldater. Dvs de har som jobb att utsätta sig för risk och får bra betalt för det plus en hel del utlandstraktamenten. Det är ju inte "vanliga" amerikaner med andra jobb som de tvingat att pausa eller ta tjänstledigt ifrån för att resa till Afghanistan


    Man kan kritisera väst (inte bara USA) för att tillbakadragandet gick för snabbt och att för lite har gjorts för att stärka det afganska samhället och de afganska myndigheterna så att de var bättre rustade att ta hand om landet när soldaterna från väst lämnade.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Stolt Farsa
    Dr Nail skrev 2021-09-12 08:43:29 följande:

    Ett bra exempel på hur ett motargument ALDRIG skulle se ut.

    Snarare att terrorhotet kvarstår och därför lämnades det för tidigt.


    KillBill skrev 2021-09-12 08:46:25 följande:

    Man kan kritisera väst (inte bara USA) för att tillbakadragandet gick för snabbt och att för lite har gjorts för att stärka det afganska samhället och de afganska myndigheterna så att de var bättre rustade att ta hand om landet när soldaterna från väst lämnade.


    Ja om man pratar om helheten ja men nu menar jag mer subjektivt på det påståendet att Joe Biden inte vill riskera livet på fler amerikaner.
  • Anonym (Mj)

    Oavsett om soldaterna är frivilliga eller inte har man som befälhavare en skyldighet att inte riskera deras liv i onödan eller för något som inte är värt risken.

  • Anonym (Göran)

    Lämna dessa länder ifred. Det handlar aldrig om att ge folket frihet det handlar om andra saker.

    Ekonomi naturtillgångar kontroll osv.

    Även FN misslyckas nästan alltid med att skapa fred rättvisa och utveckling. Det är komplicerade saker att hantera. Tyvärr tror vi i väst att alla människor vill ha ett västerländskt samhälle och demokrati. Men så är det inte.

    Stora delar av världen är uppbyggda efter helt andra normer och principer än västvärlden.

    Det är saken orsaken till att det aldrig kommer att bli stabilt i dessa länder. Av förklarliga skäl vet inte dessa invånare vad fred är och hur demokrati fungerar. De har inte erfarenhet av ett fungerande samhälle. Därför klarar de heller inte av att förvalta sina länder så att fred och demokrati uppstår.

    Det finns starka intressen att det ska förbli så. Många förlora mycket på att demokratisera länderna. Även religionen förstör länderna och hindrar jämställdhet demokrati och HBTQ-frågor. Tyvärr dessa länder kommer aldrig att demokratiseras moderniseras och kommer aldrig att bli demokratier.

  • Stolt Farsa
    Anonym (Göran) skrev 2021-09-12 10:00:42 följande:

    Lämna dessa länder ifred. Det handlar aldrig om att ge folket frihet det handlar om andra saker.

    Ekonomi naturtillgångar kontroll osv.

    Även FN misslyckas nästan alltid med att skapa fred rättvisa och utveckling. Det är komplicerade saker att hantera. Tyvärr tror vi i väst att alla människor vill ha ett västerländskt samhälle och demokrati. Men så är det inte.

    Stora delar av världen är uppbyggda efter helt andra normer och principer än västvärlden.

    Det är saken orsaken till att det aldrig kommer att bli stabilt i dessa länder. Av förklarliga skäl vet inte dessa invånare vad fred är och hur demokrati fungerar. De har inte erfarenhet av ett fungerande samhälle. Därför klarar de heller inte av att förvalta sina länder så att fred och demokrati uppstår.

    Det finns starka intressen att det ska förbli så. Många förlora mycket på att demokratisera länderna. Även religionen förstör länderna och hindrar jämställdhet demokrati och HBTQ-frågor. Tyvärr dessa länder kommer aldrig att demokratiseras moderniseras och kommer aldrig att bli demokratier.


    Ja någonstans tror jag att du har rätt. Hade jag varit afghan men inte vill se det samhälle som talibanerna vill ha hade jag försökt ta mig ur landet och börja om någon annanstans. Men det är kanske inte så lätt om man är fattig och inte har några pengar.
  • Anonym (Mj)
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 10:28:13 följande:

    Ja någonstans tror jag att du har rätt. Hade jag varit afghan men inte vill se det samhälle som talibanerna vill ha hade jag försökt ta mig ur landet och börja om någon annanstans. Men det är kanske inte så lätt om man är fattig och inte har några pengar.


    Väldigt många gör det, eller försöker, just nu.
  • Stolt Farsa
    Anonym (Mj) skrev 2021-09-12 10:35:23 följande:

    Väldigt många gör det, eller försöker, just nu.


    Ja det förstår jag. Jag tycker det är tråkigt att talibanerna tagit över makten men jag tycker ändå det är bättre än att fortsätta kriga det måste jag faktiskt säga.
  • Flash Gordon
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 08:37:46 följande:
    Jag håller med Joe Biden att det var rätt att dra hem trupperna efter ett 20 år långt krig som inte går att vinna. Han har ju sagt att han inte vill riskera livet på en ny generation soldater.

    Trots att jag håller med honom har jag för skojs skull funderat på hur ett motargument mot detta skulle kunna se ut.

    Jag antar att alla USA trupper i Afghanistan är yrkessoldater. Dvs de har som jobb att utsätta sig för risk och får bra betalt för det plus en hel del utlandstraktamenten. Det är ju inte "vanliga" amerikaner med andra jobb som de tvingat att pausa eller ta tjänstledigt ifrån för att resa till Afghanistan
    Han kommer givetvis att riskera livet på samma soldater någon annanstans istället. Att dra tillbaka trupperna från just Afghanistan är inrikespolitik.

    Motargumentet mot att dra tillbaka alla soldater är att det hade räckt med en ganska lite trupp kvar, ett par tusen man, som buffert mot talibanerna.

    Det var just det som president Trump blev övertalad om att göra. Även han var först inne på total reträtt men militären övertalade honom att låta en mindre enhet vara kvar

    USA (och andra västländer) hade kunnat stanna som buffert i decennier precis om man gjort i Sydkorea efter Koreakriget för ca 70 år sedan.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Stolt Farsa skrev 2021-09-12 10:45:58 följande:
    Ja det förstår jag. Jag tycker det är tråkigt att talibanerna tagit över makten men jag tycker ändå det är bättre än att fortsätta kriga det måste jag faktiskt säga.
    Alternativet hade ju varit de facto stillestånd
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Soldaterna i Afghanistan