• Anonym (Nyfiken)

Tycker ni som har larmtjänster det är värt priset?

Jag läste ett inlägg på flashback om nån som betalade 400-500 kr/mån för en larmtjänst. Personen bodde i lägenhet på ca 70 kvm på våning 1. I svarsinläggen förstod jag att rätt många var irriterade över priset hos samma bolag vilket jag kan förstå.

För mig känns det som väldigt mycket pengar att lägga ut varje år på nåt som inte ger speciellt mycket bättre effekt än ett eget larm man själv kan köpa och styra över som kostar en tusenlapp eller två. Om man bor väldigt off eller inte känner en människa i området kan jag ha förståelse men hur resonerar ni andra över ert beslut att skaffa ett dyrt larmavtal?

• Svar på tråden Tycker ni som har larmtjänster det är värt priset?
  • FruNyfiken

Vi har larm med kamera och rökdetektor. Vi bor så att närmsta grannen inte har insyn över vår tomt och det är anledningen till att vi har larm. Även om det kanske inte ger så mycket vid inbrott så tycker jag att det är värt det för att vi har rökdetektor som direkt larmar vid brand.

• Anonym (Nyfiken)
    FruNyfiken skrev 2021-09-12 19:32:13 följande:

Vi har larm med kamera och rökdetektor. Vi bor så att närmsta grannen inte har insyn över vår tomt och det är anledningen till att vi har larm. Även om det kanske inte ger så mycket vid inbrott så tycker jag att det är värt det för att vi har rökdetektor som direkt larmar vid brand.

Så det är mer branddelen ni är intresserade av än inbrottsdelen?
  • Anonym (F)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-12 10:02:31 följande:

Jag läste ett inlägg på flashback om nån som betalade 400-500 kr/mån för en larmtjänst. Personen bodde i lägenhet på ca 70 kvm på våning 1. I svarsinläggen förstod jag att rätt många var irriterade över priset hos samma bolag vilket jag kan förstå.

För mig känns det som väldigt mycket pengar att lägga ut varje år på nåt som inte ger speciellt mycket bättre effekt än ett eget larm man själv kan köpa och styra över som kostar en tusenlapp eller två. Om man bor väldigt off eller inte känner en människa i området kan jag ha förståelse men hur resonerar ni andra över ert beslut att skaffa ett dyrt larmavtal?

Du måste jämföra äpplen med äpplen över effekten på larmen. Vi har rökdetektorer och skalskydd på villan samt kameror på flera ställen.

Hur kan ni förlita er på era grannar? För vad då? Jaga inbrottstjuvar? Ringa brandkåren? Är grannarna alltid hemma?

Att ha ett larmbolag redo 24/7 med egna bilar och som kan ringa räddningstjänsten eller vaktbolag känns oerhört mycket tryggare. Även om det inte garanterar att minimal skada av incidenten.

Kameror skickar bilder till en app för rörelser och vi har riktigt bra koll även om vi är 100 mil därifrån.

Vi betalar mer än de siffror du nämner ovan och har inga problem med det.

Hemsnickrade larm kan väl göra i princip lika mycket antar jag men att dra in grannarna skulle inte jag göra.

Sen är det inget som hindrar grannsamverkan och att man håller lite koll, oavsett vem som gjort larmen.
  • Anonym (Fru Snål)

Min man beställde ett sådant larm, och jag hoppade till när han berättade installationskostnader och månadskostnaden.

Men nu händer det så mycket skit i området så skulle inte vilja sova i huset utan larm.

Jag förstår ju själv att en tjuv kan ta sig in och ut innan vakten är här om hen vill, men förhoppningsvis väljer de ett annat hus. Och jag kommer inte att vakan med en tjuv i sovrummet eller komma hem och möta tjuven oförberedd.

• cosinus

Vi har inget larm, däremot brukar vi med jämna och ojämna mellanrum få besök av företag som vill sälja larm. Det enda jag tycker verkar lite lockande är rökdelen. 

Men det beror såklart på hur man bor. Vi bor i villa men har grannar åt alla håll så vårt hus är inte det första man väljer om man nu inte vill ha något väldigt specifikt...och vi är ganska dåliga på coola teknikprylar och äger inga vapen eller nåt som är så pass spännande att vårt hus är bättre än grannhusen en bit bort som vätter mot skogen. Vårt område är dessutom så lugnt att jag inte låser varken cyklar eller bilar och har jag glömt att låsa dörren så går jag inte upp ur sängen enkom för det.

Vet att ett företag tyckte det var så bra att jag skulle få ett sms när barnen kom hem. Det han såg som en fördel såg jag som en nackdel, inte tusan vill jag ha ett larm varje gång en unge kommer hem. Då kommer jag ju börja hålla koll och fundera på var de är om det inte kommer ett sms. Kändes extremt stressande :)

• Anonym (Sanna)

Nej, det är inte värt det för oss. Så nu efter flytt har vi valt att inte ha.

• Anonym (Maj)

Frågan är hur väl de här larmen fungerar? Kan man lita på dem och att utryckning alltid sker och framförallt sker snabbt?

• Gryntroll
    cosinus skrev 2021-09-12 21:08:47 följande:

Vi har inget larm, däremot brukar vi med jämna och ojämna mellanrum få besök av företag som vill sälja larm. Det enda jag tycker verkar lite lockande är rökdelen. 

Men det beror såklart på hur man bor. Vi bor i villa men har grannar åt alla håll så vårt hus är inte det första man väljer om man nu inte vill ha något väldigt specifikt...och vi är ganska dåliga på coola teknikprylar och äger inga vapen eller nåt som är så pass spännande att vårt hus är bättre än grannhusen en bit bort som vätter mot skogen. Vårt område är dessutom så lugnt att jag inte låser varken cyklar eller bilar och har jag glömt att låsa dörren så går jag inte upp ur sängen enkom för det.

Vet att ett företag tyckte det var så bra att jag skulle få ett sms när barnen kom hem. Det han såg som en fördel såg jag som en nackdel, inte tusan vill jag ha ett larm varje gång en unge kommer hem. Då kommer jag ju börja hålla koll och fundera på var de är om det inte kommer ett sms. Kändes extremt stressande :)

Vi tänkte lite lika och det låter som att vi bor lite lika.
    Installerade dock lamapor med rörelsesensor på baksidans dörr och vid entren, för att göra det ytterligare lite mer oinbjudande att göra inbrott. Dessutomen väldigt bra lösning för att se när katten vill in och när man själv kommer hem en mörk kväll.

Dock ger ju det inget som helst skylld vid evt brand. För det har vi seriekopplade brandvarnare, men det har vi ju ingen nytta av om vi inte är hemma och hör när de tjuter.

• Anonym (F)
    Anonym (Maj) skrev 2021-09-13 15:31:11 följande:

Frågan är hur väl de här larmen fungerar? Kan man lita på dem och att utryckning alltid sker och framförallt sker snabbt?

Vi har kameror inomhus som aktiveras om det t ex blir rökutveckling inomhus och vi inte är hemma. Larmfirma kan alltså se om brandkår behöver larmas.

Hur snabb är branskåren?
  • nernu

Inte värt. De kommer inte hinna avvärja inbrottet ändå. Då kan man lika gärna ha något eget larm med rörelsedetektor som börjar tjuta men inte kopplat till larmfirma. Avskräcker lika mycket men väsentligt billigare.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (F) skrev 2021-09-12 20:06:13 följande:

Du måste jämföra äpplen med äpplen över effekten på larmen. Vi har rökdetektorer och skalskydd på villan samt kameror på flera ställen.

Hur kan ni förlita er på era grannar? För vad då? Jaga inbrottstjuvar? Ringa brandkåren? Är grannarna alltid hemma?

Att ha ett larmbolag redo 24/7 med egna bilar och som kan ringa räddningstjänsten eller vaktbolag känns oerhört mycket tryggare. Även om det inte garanterar att minimal skada av incidenten.

Kameror skickar bilder till en app för rörelser och vi har riktigt bra koll även om vi är 100 mil därifrån.

Vi betalar mer än de siffror du nämner ovan och har inga problem med det.

Hemsnickrade larm kan väl göra i princip lika mycket antar jag men att dra in grannarna skulle inte jag göra.

Sen är det inget som hindrar grannsamverkan och att man håller lite koll, oavsett vem som gjort larmen.

Sannolikheten att mina snokande pensionärsgrannar hinner se nåt är betydligt högre än att ett vaktbolag skulle hinna till mig medan ett inbrott pågår. Skulle även tro att ena granntanten är mer avskräckande än en väktare.

Vi har rörelsesensor på lampan i carporten samt ett larm som går på ändrat lufttryck så om inte tjuven smyger in så känner det av ändringen oavsett var i huset det sker. Den känner även av om nån rycker snabbt i en dörr inomhus. Har också en kamera som går på rörelse om jag vill ha koll. Har dock inte haft igång larmet på nästan 2 år eftersom jag jobbar hemifrån. Skulle ändå larmet vara igång och larma och inbrott kan konstateras via kamera alt. granne/förälder så ringer jag polisen. Får ens en väktare hålla kvar nån dom inte sett inne i huset eller precis när den kom ut? Vad jag minns måste en väktare sett brottet begås samt att det finns fängelse på straffskalan innan den får hålla kvar nån. Har detta ändrats?

Pappa ville ha larm när han blev änkling men saknar nätverk. Köpte ett som går på sim-kort med rörelsedetektorer och extra siren åt honom. Det skickar sms till honom och mig. Har funkat klockrent i 3 års tid. Har bara fått sms när pappa råkat slå på det av misstag.
  • Anonym (Colt 45)
    nernu skrev 2021-09-13 18:15:38 följande:

Inte värt. De kommer inte hinna avvärja inbrottet ändå. Då kan man lika gärna ha något eget larm med rörelsedetektor som börjar tjuta men inte kopplat till larmfirma. Avskräcker lika mycket men väsentligt billigare.

Vad jag förstått avvärjer inte larmbolagens väktare några inbrott alls, utan ställer sig i stället en liten bit bort och observerar. Kan hända att jag missförstått, men det är så här jag uppfattat det. Sedan kan det måhända ha en avskräckande effekt, som gör att man som inbrottstjuv avbryter sitt dåd, om man vet att det finns väktare ute på gatan som iakttar en. Men man skall som bostadsägare inte självklart förvänta sig armed response, så att säga.
  • sextiotalist

Vi säger nej. Bor säkert som det är. Mamma har skaffat och larmet löstes ut en gång och vaktbolaget var väldigt snabba. Lägg till att hon har hittat konstiga jordhögar utanför ytterdörren och annat som tyder på att de kollat av huset

• Postman

400-500 kr/månaden, låter sjukt dyrt i mina öron. Vi betalar 170 kr i månaden men då får vi betala 1500 för eventuella väktarutryckningar. Ska vi ha fria väktarutryckningar så kostade det typ 300 kr/mån.

170 kr är lite på gränsen mycket men samtidigt tycker jag det känns bra att ha det, då vet man att det är någon som kan rycka ut och titta till huset om larmet går och vi är bortresta.

• Anonym (Mini)

Sa upp vårat från S Alarm. Meningslöst. Bara dyrt och jäkligt otrevliga påstridiga säljare.

Innan de kom o i princip tvingade på oss larmet, drällde de omkring i området nattetid och "skapade" känslan av att det var oroligare än det var. Bor i ett litet samhälle. Villaområde. Ändå flera många mil till någon väktare utryckning som skulle kunna komma vid något trassel. Nuförtiden är väl det mesta värdelöst iallafall hemma. Tänker elektronik osv.

Vi har brandvarnare och bor nästan granne med brandstationen så ångrar att jag lade ut så mycket pengar på det innan sade upp. 500 kr i månaden.

• Anonym (A)
    Anonym (Maj) skrev 2021-09-13 15:31:11 följande:
    Det fungerar bra, de har kommit farande fort när vi en gång hade kraftigt matos. Sedan andra gånger ringer dom på en gång när larmet går.

Det är värt det.
Svar på tråden Tycker ni som har larmtjänster det är värt priset?