Anonym (Nyfiken) skrev 2021-09-12 10:02:31 följande:
Jag läste ett inlägg på flashback om nån som betalade 400-500 kr/mån för en larmtjänst. Personen bodde i lägenhet på ca 70 kvm på våning 1. I svarsinläggen förstod jag att rätt många var irriterade över priset hos samma bolag vilket jag kan förstå.
För mig känns det som väldigt mycket pengar att lägga ut varje år på nåt som inte ger speciellt mycket bättre effekt än ett eget larm man själv kan köpa och styra över som kostar en tusenlapp eller två. Om man bor väldigt off eller inte känner en människa i området kan jag ha förståelse men hur resonerar ni andra över ert beslut att skaffa ett dyrt larmavtal?
Du måste jämföra äpplen med äpplen över effekten på larmen. Vi har rökdetektorer och skalskydd på villan samt kameror på flera ställen.
Hur kan ni förlita er på era grannar? För vad då? Jaga inbrottstjuvar? Ringa brandkåren? Är grannarna alltid hemma?
Att ha ett larmbolag redo 24/7 med egna bilar och som kan ringa räddningstjänsten eller vaktbolag känns oerhört mycket tryggare. Även om det inte garanterar att minimal skada av incidenten.
Kameror skickar bilder till en app för rörelser och vi har riktigt bra koll även om vi är 100 mil därifrån.
Vi betalar mer än de siffror du nämner ovan och har inga problem med det.
Hemsnickrade larm kan väl göra i princip lika mycket antar jag men att dra in grannarna skulle inte jag göra.
Sen är det inget som hindrar grannsamverkan och att man håller lite koll, oavsett vem som gjort larmen.