• Anonym (Undrande gravid)

Fullgången bebis - vad skiljer de sista veckorna?

Vad jag förstår räknas en bebis som fullgången och inte prematur om den kommer v 37+0.

Det är ju ett datum som ligger några veckor innan bf. Vad är det för fördelar att födas på bf jämfört med som fullgången ett par v innan? Finns det några eller föds barn +/- några veckor runt bf för att en graviditet egentligen ÄR så varierande i tid och det är individuellt inom det spannet när bebisen kommer men att förutsättningarna för bebisen inte behöver bli olika?

Känns som det är ett sånt fokus på bf, iaf har jag upplevt det som att det pratas mer som att det är första möjliga datumet - men om bebisen kan komma tre(?) veckor innan och det ändå vara helt normalt så borde man väl ha samma fokus på att från det datumet kan den dyka upp när som utan att det är förvånande?

• Svar på tråden Fullgången bebis - vad skiljer de sista veckorna?
  • Glinda från Oz

Det finns en jättebra grej som heter Google. Man skriver i en sökruta det man vill veta och man får upp faktan man vill ha. 

Jag tycker 1177 har bra beskrivningar av vad som heter vecka för vecka. Läser man det ser man vad som händer de tre sista veckorna. Jag har hört att det räknas som förtidigt född fram till vecka 39 men de har säkert ändrat det. 

https://www.1177.se/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/

Glinda från Oz skrev 2021-09-12 11:21:14 följande:

Det finns en jättebra grej som heter Google. Man skriver i en sökruta det man vill veta och man får upp faktan man vill ha. 

Jag tycker 1177 har bra beskrivningar av vad som heter vecka för vecka. Läser man det ser man vad som händer de tre sista veckorna. Jag har hört att det räknas som förtidigt född fram till vecka 39 men de har säkert ändrat det. 

www.1177.se/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/

Det finns också något som heter diskussionsforum på nätet för de som kanske använt sökmotorn men fortfarande undrar lite mer och gärna vill höra andra människors tankar och vad de vet. Tyvärr råkar man ibland på dessa forum ut för spydiga människor som inte kan hålla sig från att hänvisa till Google istället för att bara låta de trådar de finner ointressanta vara.

Det jag hittat när jag Googlat är att ja, bebis räknas som fullgången en tid innan bf. Den lägger på sig vikt och fett sen som kan vara bra. Den kan födas när som.

Jag ville kolla om någon visste mer om detta och om skillnaderna de sista veckorna.
  • Anonym (Ee)

Har läst studier som visar att visar att barn födda 37+0 till 38+6 löper högre risk för komplikationer efter födseln och högre risk att hamna på neonatalen jämfört med barn födda senare. Även studier som visar att de har 10% högre risk att drabbas av adhd och att de som grupp har lägre kognitiv förmåga än barn födda senare.

• Limeblad

Min tjej föddes v 37+5. Hon var typ 150g lättare än snittbebisen. Annars tror jag inte hon skiljt sig från de som föds närmare eller efter BF. BVC har också sagt att vi inte ska oroa oss om hon utvecklas (med leenden och liknande) lite långsammare än andra men tror inte hon gjort det hittills.

• Glinda från Oz
    Anonym (Undrande gravid) skrev 2021-09-12 11:29:32 följande:

Det finns också något som heter diskussionsforum på nätet för de som kanske använt sökmotorn men fortfarande undrar lite mer och gärna vill höra andra människors tankar och vad de vet. Tyvärr råkar man ibland på dessa forum ut för spydiga människor som inte kan hålla sig från att hänvisa till Google istället för att bara låta de trådar de finner ointressanta vara.

Det jag hittat när jag Googlat är att ja, bebis räknas som fullgången en tid innan bf. Den lägger på sig vikt och fett sen som kan vara bra. Den kan födas när som.

Jag ville kolla om någon visste mer om detta och om skillnaderna de sista veckorna.

Har man diskussionsforum på nätet som en källa behöver man gå en kurs i källkritik. Hade du läst hela mitt inlägg istället för att sluta efter de första raderna hade du sett att jag svarade på ta fråga. Läs på 1177 så ser du vad som händer de sista veckorna det är en mycket pålitligare källa en en anonym människa som kan säga precis vad som helst.
    Anonym (Ee) skrev 2021-09-12 11:36:10 följande:

Har läst studier som visar att visar att barn födda 37+0 till 38+6 löper högre risk för komplikationer efter födseln och högre risk att hamna på neonatalen jämfört med barn födda senare. Även studier som visar att de har 10% högre risk att drabbas av adhd och att de som grupp har lägre kognitiv förmåga än barn födda senare.

Varför?

Har läst detta fast då gällde det svagt prematura barn. Antog att det var för att hjärnans utveckling inte var helt klar vid födsel, men det ska den ju vara hos de fullgångna barnen?
    Glinda från Oz skrev 2021-09-12 12:16:57 följande:

Har man diskussionsforum på nätet som en källa behöver man gå en kurs i källkritik. Hade du läst hela mitt inlägg istället för att sluta efter de första raderna hade du sett att jag svarade på ta fråga. Läs på 1177 så ser du vad som händer de sista veckorna det är en mycket pålitligare källa en en anonym människa som kan säga precis vad som helst.

Jag läste hela ditt inlägg, men du tappade mitt intresse efter den spydiga inledningen.

Man kan ha diskussionsforum på nätet för att få tips om fler källor också än 1177. Källkritik kan man ha oavsett.
  • Anonym (D)

De hinner mogna och förbereda sig för utsidan mer ju närmare bf de föds. Man får helt enkelt en starkare, piggare bebis där matning etc brukar fungera bättre. Och den främsta anledningen är att undvika komplikationer med andningssvårigheter.

• Anonym (Ee)
    Anonym (Undrande gravid) skrev 2021-09-12 12:19:38 följande:

Varför?

Har läst detta fast då gällde det svagt prematura barn. Antog att det var för att hjärnans utveckling inte var helt klar vid födsel, men det ska den ju vara hos de fullgångna barnen?

Givetvis är hjärnans utveckling inte klar vare sig vid 40+0 eller 37+0. Hjärnan är inte färdigutvecklad innan man är 25 år. Ju kortare gånget barnet är när det föds desto mer omogen är hjärnan och det har enligt dessa studier mätbar negativ effekt även om man föds så lite som ett par veckor innan beräknad födsel.
    Anonym (Ee) skrev 2021-09-12 12:46:24 följande:

Givetvis är hjärnans utveckling inte klar vare sig vid 40+0 eller 37+0. Hjärnan är inte färdigutvecklad innan man är 25 år. Ju kortare gånget barnet är när det föds desto mer omogen är hjärnan och det har enligt dessa studier mätbar negativ effekt även om man föds så lite som ett par veckor innan beräknad födsel.

Ok! Har du länkar till dem? Har som sagt bara sett att der gäller prematurer men ikte de som föds lite tidigare än BF. Där hade jag bara läst att man inte sett skillnader som varit tydliga mot de som föds på BF.
Svar på tråden Fullgången bebis - vad skiljer de sista veckorna?