• Anonym (B)

Hjälp mig att förstå

Jag lämnade exet för ett halvår sedan. Ett dramatiskt förhållande och mycket destruktivt vilket således gjorde att avslutet blev väldigt dramatiskt. Jag fick motta ett stort antal meddelanden av mindre trevlig karaktär där jag var det ena och det andra tills det gått ett tag och exet skrev att hen inte ville ha med mig att göra längre. Skönt tänkte jag. Efter det kommer det ändock sporadiska sms. Om inget speciellt. Det kan vara en rolig bild, något roligt som inträffat, ett grattis på födelsedagen. Jag upplever att jag måste svara vilket jag gör, på ett artigt sätt. Kontakten brukar dö ut efter det för att sen starta om på liknande sätt ett kort tag efter. Hur resonerar ni, bör man ha fortsatt kontakt med sitt ex, vilka skyldigheter är ens egna och vad tror ni att hen menar med att ständigt söka en kontakt som sedan dör ut lika snabbt? Nu har det varit tyst 2 veckor men enligt tidigare mönster bör sms komma inom den närmaste veckan. Tacksam för stöttning

• Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • Anonym (B)

Det handlar mest om att jag känner ansvar att inte överge. Jag valde att lämna men hen ville absolut inte det. Jag känner mig förpliktad att finnas där och att det är mitt ansvar att svara på kontaktförsök om personen mår dåligt för det är jag som fått hen dit

• Anonym (B)

Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.

• Anonym (B)

Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.

• Anonym (B)

Tack för era svar ?? Jag tror att det ligger mycket i att jag är medberoende och kanske i samband med att jag har höga krav på mig själv. Jag tycker att detta är väldigt svårt. Jag har fått mycket kritik under årens lopp när jag varit borta och inte svarat på telefon eller mess nog snabbt, det sitter i. Ni har också rätt i att jag faktiskt inte vet om hen mår dåligt nu utan det är mina spekulationer i och med att det brukar börja med en rolig händelse i vardagen om hens barn tex för att sedan vända till att jag är en idiot som valde att lämna. Rädslan för hur samtalet ska urarta kommer tidigt och därför känner jag mig också så säker på att det kommer explodera snart. Ni som då säger att jag ska blocka, jag hör er men det är svårt. Svårt för att viljan är att vara till lags och att jag någonstans ?måste? stå för att jag lämnade i kombination med att jag fått skäll när jag inte svarat på vardagliga saker såsom ?vad ska vi äta till middag?? Tidigare när vi levde ihop. Hen kunde straffa mig med tystnad i flera dagar för att jag inte svarat på ett sånt mess. Det finns mycket i den här historien som gör att jag känner såhär även om jag vet att problemet i slutändan ligger hos mig att göra något åt

• Anonym (B)
    Anonym (Ärlighet) skrev 2021-09-12 17:03:43 följande:

Det är inte konstigt att du lämnade hen, men du måste förstå en sak: du var och blir fortfarande utsatt för psykisk misshandel, det är vad allt går ut på. Ditt ex använder dig fortfarande som slagpåse.

Tanken har slagit mig att jag varit utsatt för psykisk misshandel men jag har inte kunnat sätta fingret på vad som gjort att det blev just så illa som psykisk misshandel. Kan du kanske förklara för mig vad psykisk misshandel är? Jag tycker att jag googlat men då har jag alltid kunnat försvara hen med att hen gjort på ett visst sätt för att jag antingen betett mig illa (jag är inte 100% oskyldig till vår destruktiva relation, it takes two to tango) eller att hen älskat mig så mycket att hen inte vetat vad hen ska göra och det då blivit fel.
Svar på tråden Hjälp mig att förstå