Anonym (B) skrev 2021-09-12 13:21:54 följande:
Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.
Fast ibland tror folk att de är så osjälviska och enbart gör det för den andres skull, men att man innerst inne i hjärtat ändå tycker om att få "något" från den andre, även om relationen inte var bra.
Men oavsett så fattar du väl själv att det inte är sunt det du sysslar med? Blocka är väl det bästa sättet så slipper du vela nästa gång det kommer ett fånigt foto.
Du är nog vad man kan kalla för medberoende, eftersom du tycker du är skyldig till personens mående. Den personen mår nog bäst att du "försvinner" så att person får en chans att i sin tur släppa dig, eller hur?
Om ditt mår är att hjälpa den personen så gör du absolut inte det. Den personen behöver hitta någon annan att prata med om sitt mående.