Hjälp mig att förstå
Nej, ingenting handlar om min bekräftelse eller att jag gillar att bli kontaktad. Absolut inte. Då hade jag väl kontaktat hen själv och försökt att göda bekräftelsen med att få hur kär hen är eller hur mycket personen saknar en, vad som helst för att få bekräftelse. Nej. Så är inte fallet. Det handlar om att jag tar personens mående på mitt eget. Att jag är orsaken till det onda och därför måste jag finnas där för att personen ska kunna ta ut det på mig. Den som förtjänar det. Jag mådde dåligt i relationen, jag mår även dåligt av kontakten nu men känner mig tvungen att svara just för att måendet beror på mina handlingar. Det är det här att känna ansvar för och att ta någon annans mående på sitt eget som jag behöver hjälp med att få andra tankar omkring.
Varför ska du ansvara för hans mående ett halvår efter att ert förhållande tog slut? (har han ens uttalat att han mår dåligt pga det ännu, eller är det du som gissar att det är så?)
Man har rätt att avsluta förhållanden vet du. Du har inget ansvar för honom eller hans känslor. Han är vuxen och måste stå upp för sig själv och hjälpa sig själv att må bra, på samma sätt som du gjorde när du avslutade ett destruktivt förhållande.
Du har inget ansvar för hans känslor. Du har ansvar för dina egna tankar om att du "måste" låta honom ta ut negativa känslor på dig. Du behöver jobba med den sidan av dig själv. Stå upp för dig själv. Släpp honom. Sluta svara.