Inlägg från: Anonym (Ärlighet) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ärlighet)

Hjälp mig att förstå

Anonym (B) skrev 2021-09-12 12:57:18 följande:

Det handlar mest om att jag känner ansvar att inte överge. Jag valde att lämna men hen ville absolut inte det. Jag känner mig förpliktad att finnas där och att det är mitt ansvar att svara på kontaktförsök om personen mår dåligt för det är jag som fått hen dit

Du har inga som helst skyldigheter, faktum är att er kontakt kan göra det värre. Så länge du inte bryter så hoppas hon ju, det är därför hon fortsätter ta kontakt. Du är inte hens förälder! Så sluta bete dig som det. Det är en vuxen person vi snackar om som har ansvar för sitt eget liv och sina egna känslor. Sluta lägg dig i, du förstör mer än du hjälper. Björntjänst kallas det.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 16:58:14 följande:

Tack för era svar ?? Jag tror att det ligger mycket i att jag är medberoende och kanske i samband med att jag har höga krav på mig själv. Jag tycker att detta är väldigt svårt. Jag har fått mycket kritik under årens lopp när jag varit borta och inte svarat på telefon eller mess nog snabbt, det sitter i. Ni har också rätt i att jag faktiskt inte vet om hen mår dåligt nu utan det är mina spekulationer i och med att det brukar börja med en rolig händelse i vardagen om hens barn tex för att sedan vända till att jag är en idiot som valde att lämna. Rädslan för hur samtalet ska urarta kommer tidigt och därför känner jag mig också så säker på att det kommer explodera snart. Ni som då säger att jag ska blocka, jag hör er men det är svårt. Svårt för att viljan är att vara till lags och att jag någonstans ?måste? stå för att jag lämnade i kombination med att jag fått skäll när jag inte svarat på vardagliga saker såsom ?vad ska vi äta till middag?? Tidigare när vi levde ihop. Hen kunde straffa mig med tystnad i flera dagar för att jag inte svarat på ett sånt mess. Det finns mycket i den här historien som gör att jag känner såhär även om jag vet att problemet i slutändan ligger hos mig att göra något åt

Det är inte konstigt att du lämnade hen, men du måste förstå en sak: du var och blir fortfarande utsatt för psykisk misshandel, det är vad allt går ut på. Ditt ex använder dig fortfarande som slagpåse.
  • Anonym (Ärlighet)
    Anonym (B) skrev 2021-09-12 17:10:37 följande:
    Tanken har slagit mig att jag varit utsatt för psykisk misshandel men jag har inte kunnat sätta fingret på vad som gjort att det blev just så illa som psykisk misshandel. Kan du kanske förklara för mig vad psykisk misshandel är? Jag tycker att jag googlat men då har jag alltid kunnat försvara hen med att hen gjort på ett visst sätt för att jag antingen betett mig illa (jag är inte 100% oskyldig till vår destruktiva relation, it takes two to tango) eller att hen älskat mig så mycket att hen inte vetat vad hen ska göra och det då blivit fel.
    Mer än gärna. Jag hoppas att de här listorna kan ge dig kraft att bryta all kontakt med exet:

www.varningstecken.n.nu/verbal-misshandel
    www.varningstecken.n.nu/uttryck-av-verbal-misshandel

Det ditt ex gjorde och gör mot dig har noll med kärlek att göra och allt med kontrollbehov och osäkerhet kring sig själv.
Svar på tråden Hjälp mig att förstå